AnonymBruker Skrevet 26. august 2010 #1 Skrevet 26. august 2010 Hei alle sammen! På grunn av noen omstendigheter, så skyldes jeg Lånekassen noen studiepoeng. Har lyst til å rette opp i dette, og søker derfor etter emner jeg kan ta. I Trondheim har de inntil nylig hatt "50-kronersfag", hvorav navnet kommer av at det eneste man bruker på faget, er 25 kroner for bussbillett opp til Dragvoll og hjem igjen. Eksamen har vært multiple choice osv., men såvidt jeg har fått med meg har de avskaffet denne vurderingsmåten (som eneste vurderingsform) nå. Anyways, er det noen som har tatt noen enkle innføringsemner eller lignende, med lite eller ingen obligatorisk oppmøtetid - ved Universitetet i Oslo? Altså noe lignende det de har (hatt) oppe i Trondheim? Fagene bør helst være så små som mulig, gjerne 5 studiepoeng, maksimalt 10. Jeg har i utgangspunktet veldig lett for å lære språk og samfunnsfag, mens jeg føler selv at jeg må jobbe litt mer med realfag og ting som går i den retningen. Har dog full fordypning i realfagene (matematikk, kjemi, fysikk, biologi) fra videregående, så kanskje det finnes noen emner som overlapper litt med disse? Kan feks astronomi, astrofysikk eller stjernene være greit? Jeg aner ikke, og det er vanskelig å se så veldig mye ut fra emnebeskrivelsen på nettsidene deres. Så kjør på, fortell det her hvis du har tatt et lett fag ved Universitetet i Oslo
Hecubaa Skrevet 26. august 2010 #2 Skrevet 26. august 2010 Emner på 1000-nivå er som regel veldig greie! Det gjelder spesielt innføringsemner som er ment for nybegynnere. Velg i tillegg noe som interesserer deg fra før av, og se på pensumlistene om noe der virker tiltalende å lese
venus_ Skrevet 26. august 2010 #3 Skrevet 26. august 2010 (endret) Du kan lese litt om de forskjellige emnene på uio.no. Du kan feks ta KJM1001, som bygger på 2kj (kjemi 1). Stort sett er det vel samme pensum som 3kj, men med litt ekstra. Tror det finnes et slikt biologifag også. KJM1001 har ikke lab, obligatoriske innleveringer eller oppmøte bortsett fra første forelesning. Endret 26. august 2010 av venus_
Ethereal Skrevet 26. august 2010 #4 Skrevet 26. august 2010 http://www.uio.no/studier/emner/ledige-plasser/
Rhiannon Skrevet 26. august 2010 #5 Skrevet 26. august 2010 vær obs på at det som regel ikke opereres med mindre enn ti studiepoeng per emne... i tillegg så er det vanskelig å planlegge iht enkeltemner, syns jeg. har tatt det ved UiO siste året, og samme hvilke emner jeg planla å ta - med mindre det var obskure småemner - endte jeg alltid opp med å ta noe annet, siden de emnene jeg ville ha var fullt opp... jeg synes også litteratur på 1000-nivå var enkelt, hvis du liker å lese nå kom jeg rett fra en mastergrad, så mulig jeg hadde litt forvridde inntrykk, men det kan jo være verdt et forsøk. fagene med store klasser - litteratur, engelsk, samfunnsfag og 'andre mainstream-ting' - har som regel alltid noe ledig.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2010 #6 Skrevet 27. august 2010 Har sett en del på den listen over ledige emner... Det er vel egentlig bare å plukke noe derfra Det må nok bli emner på 1000-nivå ja, og jeg har sett på det kjemifaget. Kanskje ikke så dumt :-) Tolket jeg "Hva lærer du?" riktig, så kan jeg mesteparten fra før av, selv om jeg nok må friske opp en del (og jeg tipper det kanskje går litt dypere/grundigere enn det jeg hadde på VGS og det lille jeg har vært innom ren kjemi på universitetet fra før av). Første forelesning har allerede vært, men om jeg melder meg på nå, så kan vel ikke det ha noe å si... "Mainstream" litteraturemner er heller ikke noe dumt forslag. Var litt lite slike fag ledig da... Men jeg liker jo å lese, og har interesse for språk generelt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå