Gjest Gjest Skrevet 26. august 2010 #1 Skrevet 26. august 2010 Jeg har ingen venninner å snakke med dette om. Så jeg får det ut her... Jeg og eksene mine kan prate litt sammen hvis vi møtes i forbifarten. Bare overfladisk hva driver du med for tiden? osv... Men det er alt. Som med andre gamle bekjente. Men tre av dem har jeg litt mer kontakt med. Stort sett via msn og sms... Den ene ble det slutt med etter 8 måneder, vi ble enige om at vi fungerte bedre som venner. Vi holdt kontakten, som dabbet av etter hvert. Nå snakkes vi i perioder noen ganger i uka, i andre perioder kan det gå et par måneder før vi har kontakt. Kun msn og sms. Den andre ble det slutt med etter 6 måneder. Det var han som slo opp. Det var jævlig kjipt, og vi snakket ikke sammen før over et halvår etter bruddet. Da var vi over hverandre og tok opp kontakten litt. Nå snakkes vi minst et par ganger i måneden og kan godt gå på kafè, teater, konsert e.l. Det skjer dog ikke mer enn et par ganger i året. Den tredje var jeg samboer med i 2 år, han ble det slutt med etter 3 år. Det var jeg som slo opp. Begge ville fortsatt være venner, men visste ikke om det ville funke. Det var ingen tvil om at det ikke ville bli oss to igjen... En stund ville ikke han ha kontakt, for det ble for vanskelig for han. Men han ville ikke la være å ha kontakt heller. Jeg skjønte ikke vitsen med kontakten selv, for noe er forandret mellom oss. Hvis en av oss får ny kjæreste blir kontakten helt vekk tror jeg. Hva er vitsen i å ha kontakt frem til det skjer..? Vet ikke hva han føler for meg, men er ganske sikker på at han ikke vil ha meg tilbake nå, selv om han ville det i starten. Jeg var fort helt over han og lurte av og til på om jeg burde bryte kontakten siden han ville mer enn å være venner. Men nå har det gått lang tid etter bruddet, så vi er mer ordentlige venner enn rett etter at det skjedde. Vi snakkes nesten daglig på msn eller sms, og går på kafè, jogger eller er sammen blant felles venner annenhver måned eller litt sjeldenere. Nå driver jeg og roter med en ny. Vi er ikke forelsket og kommer nok ikke til å bli sammen, men vi er mye sammen, koser, er kjæresteaktige. Han har hatt endel korte forhold, og et samboerforhold som varte ca ett år kortere enn mitt siste forhold. Han har ingen kontakt med sine ekser. De er som slettet fra hodet/hjertet hans. Han sa for en stund siden at hun han bodde sammen med ville treffe han og ha kontakt med han. Han ville ikke, for da kunne det hende at han ville bli sammen med henne igjen og det visste han at ikke kom til å fungere. Dermed virker det for meg som at han prøver å fortrenge det han kanskje fortsatt føler for henne (selv om det var han som slo opp). I dag så han at jeg snakket med siste eks på msn, og sa at han ikke likte det. Jeg forstår det på en måte. Jeg hadde begynt å lure hvis han snakket med sin eks så ofte. Det med at han ikke ville ha kontakt med sin siste eks for da ville kanskje følelser blusse opp, synes jeg er verre enn at jeg snakker med mine ekser som jeg ikke lenger føler noe for. Er han ikke over henne etter all denne tiden..? Jeg har alltid hatt mange guttevenner (noe som også er litt hardt for den nye å svelge), alle kjærestebruddene mine har gått pent for seg, eller det har gått seg til etter hvert så det ikke er noen vonde følelser der i hvert fall. Og jeg holder litt kontakt med de som jeg har litt til felles med og fortsatt trives å snakke med. Vi skal snakkes mer senere om dette. Siden vi ikke er kjærester, synes jeg ikke han har noe han skulle ha sagt om hvem jeg har kontakt med. Og selv om vi hadde vært sammen, hadde han heller ikke kunnet bestemme hvem jeg har kontakt med. Å begrense kontakten litt hadde derimot vært rimelig. Den nye vet at eksen min ikke var over meg for en stund. Og da forstår jeg at han ikke synes det er så fett at jeg har endel kontakt med han. Men hva med han og hans følelser for sin eks selv om han ikke har kontakt med henne? Det har jeg ikke spurt han noe om ennå, men det skal jeg... Jeg vil respektere hans mening, men ikke bryte kontakten med eksen bare fordi han helst ser at jeg gjør det. Men at han sa ifra fikk meg til å tenke litt. Det er jo egentlig litt tåpelig å ha kontakt i og med at det sannsynligvis ender hvis en av oss får ny kjæreste. Eksen er en av mine nærmeste venner fortsatt, men det vennskapet stikker ikke så dypt som vi liker å tro siden kontakten når som helst kan brytes. Det er en stund siden vi har snakket om det, men jeg tror ikke han øyner håp om at det blir oss to igjen. Men hvis han gjør det, er det råttent av meg å bare drite i det, være ego og fortsatt ha kontakt med han. Hverken jeg eller eksen har drøssevis av venner. Kanskje det er litt derfor vi har så mye kontakt også? En slags vane/avhengighet? Hverandre isteden for "ingen"? Kanskje jeg bør ta mindre kontakt med han og la kontakten dabbe av litt av seg selv? Men det er ikke noe jeg gjør fordi den nye vil det, men fordi det fikk meg til å reflektere og innse at det kanskje ikke er så sunt å ha masse med siste eks å gjøre, sånn som situasjonen er... Jeg vet at den nye liker meg bedre og bedre. Jeg liker han også bedre og bedre. Vi har det veldig fint sammen. Men jeg lurer litt på om dette er mer eiesyke enn "ekte stikk i hjertet" fordi han bryr seg masse om meg og føler seg truet av en annen mann. Kontakt og hyppigheten av kontakt er ikke like viktig som følelsene for den man har kontakt med synes jeg... Innspill?
Gjest redstar Skrevet 26. august 2010 #2 Skrevet 26. august 2010 Jeg hadde ikke likt om min kjæreste hadde noen som helst form for kontakt med sin eks, og jeg kunne heller ikke ha hatt kontakt med min - hvorfor iall verden skal jeg ha kontakt med min eks? Som det er slutt med og som jeg er ferdig med? Hvorfor trenger du å ha kontakt med dine ekser? Synes egentlig det er litt merkelig jeg:/ Jeg synes at du burde kutte ned kontakten med dine ekser og kommer deg videre:)
Gjest TS Skrevet 26. august 2010 #3 Skrevet 26. august 2010 Folk er veldig forskjellige. Jeg er ferdig med eksene mine i den forstand at jeg ikke har kjærestefølelser for de lenger... Men hvis det naturlig går over til vennskap, så er det bare hyggelig. At de er ekser tenker jeg ikke så mye over. Vi var kjærester før, men nåtiden gjelder og nå er vi venner. Det er ikke sånn at jeg er stuck i fortiden når det gjelder eksene mine...
Gjest gjest Skrevet 26. august 2010 #4 Skrevet 26. august 2010 Hei Jeg er veldig takknemlig for at kjæresten min ikke har noen kontakt med ekser. Bortsett fra den eksen han har barn med, selvfølgelig. Det er helt uprobematisk, og jeg vet at de er veldig "ferdige" med hverandre. Jeg har også hilst på henne, hun er ingen trussel. selv har jeg kontakt med mine barns far, selvfølgelig. Det er også min eneste ex. Hadde jeg hatt flere ekser, ville jeg ikke hatt kontakt med dem. Men det er meg, da. Jeg har ikke så mange forhold bak meg, som du forstår. Jeg fortår den nye "kjæresten din" godt (hvorfor er dere ikke kjærester, forresten? Hva er dere da?), selv om jeg fortår deg litt også. Dersom dere virkelig ER bare gode venner, burde det egentlig være greit. Men det kan gi mye grobunn for usikkerhet hos evnt nye kjærester.
Saga Skrevet 26. august 2010 #5 Skrevet 26. august 2010 Alle har forskjellige meninger om dette, og hver situasjon er unik. Selv om du og ex'ene dine er over hverandre så har dere alltids hatt en fortid, en intim fortid. Jeg mener ikke at han du ser nå er eiesyk bare fordi han ikke liker at du har kontakt med dine ex'er. Det er mange som mener at om det er slutt så er det slutt og vennskap kan jo føle til følelser. Selvsagt har han ingen rett til å si hvem du kan og ikke kan ha kontakt med, men det kan hende han føler at du ikke respekterer ham om du har kontakt med noen som forårsaker at han blir usikker. Og det er ikke positivt. Mitt råd til deg er egentlig å komme deg videre, for det virker som om du har lyst til det. Er det noe nytt og sosialt du kan prøve, om du ikke går på skole eller har jobb der du kan bli med på ting? Feks innebandy, badminton, volleyball? Nettsamfunn, selv om mange bruker det for å flørte.. Kanskje mine forslag er tåpelige for deg, men du skjønner hvor jeg vil
Wonders Skrevet 26. august 2010 #6 Skrevet 26. august 2010 du har vel ikke noe direkte imot å kutte kontakten? Er det noe vits å holde på fortiden? De har vært inni deg jo...
Havbris Skrevet 26. august 2010 #7 Skrevet 26. august 2010 Kontakt eller ikke kontakt med ex - det er vel individuelle variasjoner her vil jeg tro. I ditt tilfelle TS: Når "kjæresten" din ikke ville like at du har kontakt med en ex - kan det henge sammen med at han selv ikke vil ha kontakt med sin ex fordi han er redd for å falle for henne igjen - og dermed tror at det samme er tilfalle for deg?
Gjest hallois Skrevet 26. august 2010 #8 Skrevet 26. august 2010 jeg tror dere må sitte dere ned og definere situasjonen deres. Tydelig at han ser på det dere har på en litt annen måte enn du gjør. Og i den situasjonen han tror dere er i, så ville han hatt full rett til å be om det! Selv om du skriver dette: Vi er ikke forelsket og kommer nok ikke til å bli sammen, men vi er mye sammen, koser, er kjæresteaktige. Så tar jo det hele en ny retning her: Jeg vet at den nye liker meg bedre og bedre. Jeg liker han også bedre og bedre. Vi har det veldig fint sammen. Men jeg lurer litt på om dette er mer eiesyke enn "ekte stikk i hjertet" fordi han bryr seg masse om meg og føler seg truet av en annen mann. Jeg ville og blitt usikker skal jeg være ærlig. men det siste du skriver får det til å fremstå at du VIL at dere skal bli ett par. med potensielle nye partnere vil en slik reaksjon han viser være helt normalt...
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2010 #9 Skrevet 26. august 2010 Om jeg var deg: Eksen min ville jeg kanskje snakket med om hvilket vennskap dere egentlig har, og om det kanskje er best å droppe kontakten. Kanskje dere kan ta den opp igjen senere hvis det føles naturlig... Kanskje det du trenger er litt tid helt for deg selv. Å se at du kan klare deg fint uten noen mann. Den nye mannen ville jeg mer enn vurdert å droppe: "Han sa for en stund siden at hun han bodde sammen med ville treffe han og ha kontakt med han. Han ville ikke, for da kunne det hende at han ville bli sammen med henne igjen og det visste han at ikke kom til å fungere." Veldig tydelig at han ikke er over henne! Kanskje han tror at du er som han, og at det derfor er stor sjangs for at du blir sammen med eksen igjen. Dere er ikke sammen, så han vil ikke ha deg, men han vil heller ikke at en annen skal ha deg OG han vil og vil ikke ha eksdama... Ikke bra, ikke bra.
I Grosny Skrevet 26. august 2010 #10 Skrevet 26. august 2010 (endret) Sakte , sakte, er ord fra en sang. Kanskje det er ord for deg! Hvis du allerede har hoppet til sengs med gutten din, så har du kanskje vært litt for rask. Vent iallfall en god stund med å flytte sammen. Gutten din er ikke over x. Det tar tid, men jeg synes ikke han skal dumpes for det. Dere er ikke kjærester i dine øyne, men kanskje i hjertet hans. Du snakker om eiesyke. Jeg kaller det sjalusi, og anser sjalusi for å være helt normalt. Akkurat som likegyldighet er helt normalt. Det finnes selvfølgelig noe midt i mellom som passer bedre. Du er veldig attraktiv for gutten din, og det stikker i hjertet hans når du har gledelig kontakt med hans rivaler. Jeg tror at minst en av dem fortsatt har lyst på deg, selv om han ikke er tydelig på det akkurat nå. Så de er rivaler, og fravær av sjalusi hadde betydd at han enten holdt det inni seg, eller at han var unormalt likegyldig. Man kan ta hensyn til sjalusi, men helst ikke så mye at man føler seg bundet og innestengt på en klaustrofobisk måte. Det er noen balanseganger. Er det verdt det? Eller blir det for slitsomt i lengden. Det går an å kutte ut msn og sms, iallfall msn, og heller prate med dem når du støter på dem. En annen sak er at når gutten din blir mere trygg på deg, så vil han bli mer komfortabel med de vennene dine som han ikke oppfatter som rivaler lenger. Han bør i så fall få bli kjent med dissse gutta. Endret 26. august 2010 av I Grosny
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2010 #11 Skrevet 26. august 2010 Gutten din er ikke over x. Det tar tid, men jeg synes ikke han skal dumpes for det. :o Synes du det skal være fritt frem for han å bruke trådstarter som rebound? Det er nemlig sannsynlig at det skjer i forhold hvor den ene ikke er over exen.
AnonymBruker Skrevet 26. august 2010 #12 Skrevet 26. august 2010 Hvorfor trenger du å ha kontakt med dine ekser? Synes egentlig det er litt merkelig jeg:/ Jeg synes at du burde kutte ned kontakten med dine ekser og kommer deg videre:) Helt enig. Selv ville jeg ikke ha godtatt at mannen min hadde kontakt med en eks! Eks'er er historie og fortid!!
The Kitten Skrevet 26. august 2010 #13 Skrevet 26. august 2010 Personlig kunne jeg aldri vært sammen med noen som dikterte hvem jeg kunne ha kontakt med. Hadde heller ikke brydd meg om kjæresten min var venn med sine ekskjærester. Skal man være sammen med noen får man stole så pass på dem.
Gjest -L- Skrevet 26. august 2010 #14 Skrevet 26. august 2010 Dersom han har sakt i fra at han ikkje liker at du snakker med eksene dine syntes ikkje eg du har så stor grunn til å reagere. Det hadde vært noe annet om han hadde sakt du får ikkje lov til å være med dem. Han må få gi utrykk for hva han føler, eller ville du heller hatt en man som ikkje hadde gjort det? Det er opp til deg om du vil tilpasse deg hannes ønske eller ikkje. Er enig med I Grosny, eg tror det er mer sjalusi enn eiesyke i dette tilfellet.
Gjest Benedicte Skrevet 26. august 2010 #15 Skrevet 26. august 2010 Synes ingen at denne fyren virker ekstremt tvilsom? Han har ikke ingenting med eksene å gjøre siden de er fortid, ting funket ikke mellom dem, det er ingen følelser i bildet nå, han har ikke lyst på dem osv, men fordi han er redd han blir forelsket i dem igjen hvis de har kontakt.... Jeg forstår ikke hvorfor man skal kutte ut noen som har stått en nær, og kjenner en godt helt selv om forelskelsen/kjærligheten er over. Det er en grunn til at man blir kjærester og det er en grunn til at det blir slutt! Man kan bevare vennskapet hvis det er noe å samle på i allefall. Jeg synes det er bedre å gi og ha frihet i et forhold, til å gjøre hva man vil. At ikke man bestemmer over hverandre, men sier sin mening og så får man ta sine egne valg. Med frihet kan det hende at kjæresten møter en annen han forelsker seg i, har kontakt med eksen med eller uten følelser, har sex med en annen osv osv..... Men ta den sjansen på at det er en grunn til at dere to er sammen nå! Uten tillit kommer man ingen vei. Heller dèt enn at begge sperrer inne både hverandre og seg selv fordi man er sikre på at en selv eller den andre kommer til å gjøre noe som ikke hører hjemme i forholdet man er i _nå_! Ser fram til å høre hvordan samtalen om dette gikk! Siden du skriver om eiesyke, regner jeg med du har en grunn til å nevne det.....
Gjest TS Skrevet 27. august 2010 #16 Skrevet 27. august 2010 Da han sa at han ikke likte at jeg snakket med eksen på msn, spurte jeg om han ville at jeg skulle slutte. For det er det han har ment før når han beskjedent har ytret sin mening. "Er det helt normalt for meg å snakke så mye med ekser?" sa han irritert da. Jeg svarte at det var det. "Skal vise deg normalt jeg" sa han. Og jeg ble sittende der litt perpleks. "Vise meg normalt"..? Vi avtalte jo å snakkes mer om dette. Jeg jobbet til ganske sent i går kveld, og sendte sms og spurte om han var hjemme. Han svarte at han var på et utested, men at han straks skulle hjem. Da dro jeg bort til han. På utestedet hadde han og en arbeidskollega vært sammen med to ukjente jenter. For å provosere meg. "Synes du det er normalt å snakke med eksen så ofte, må du da synes det er normalt å gå ut med andre og, istedet for å konsentrere deg om den du egentlig er glad i?" sa han. Virka fornøyd med det han hadde gjort og trodde nok at jeg skulle si "nei nå ser jeg hvor kjipt det har vært for deg. jeg skal aldri snakke med eksen igjen, kjære søte deg!". Først ble jeg helt satt ut over hvor barnslig han var. Så sa jeg at jeg trodde vi skulle ha en fin samtale om dette, men at det gidder jeg ikke nå. Så jeg sa hadet bra, tok med meg tingene mine som har vært i hans leilighet og gikk. Da jeg stod opp i dag var det 6 ubesvarte anrop fra han, sms med beklagelser, at han var dum osv. Vet ikke om jeg overreagerte, men sånt piss gidder jeg ikke å forholde meg til. Vi er i midten av 20 årene...
Gjest TS Skrevet 27. august 2010 #17 Skrevet 27. august 2010 "Er det helt normalt for MEG å snakke så mye med ekser?" sa han irritert da. Jeg svarte at det var det. "Skal vise deg normalt jeg" sa han. Og jeg ble sittende der litt perpleks. "Vise meg normalt"..? Er det helt normalt for DEG mente jeg selvsagt å skrive..
Gjest redstar Skrevet 31. august 2010 #18 Skrevet 31. august 2010 du har vel ikke noe direkte imot å kutte kontakten? Er det noe vits å holde på fortiden? De har vært inni deg jo... Agree! Hva i all verden får du ut av å være med x-ene dine? Er du i det hele tatt kommet over dem?
Gjest Alexandra Skrevet 31. august 2010 #19 Skrevet 31. august 2010 Da han sa at han ikke likte at jeg snakket med eksen på msn, spurte jeg om han ville at jeg skulle slutte. For det er det han har ment før når han beskjedent har ytret sin mening. "Er det helt normalt for meg å snakke så mye med ekser?" sa han irritert da. Jeg svarte at det var det. "Skal vise deg normalt jeg" sa han. Og jeg ble sittende der litt perpleks. "Vise meg normalt"..? Vi avtalte jo å snakkes mer om dette. Jeg jobbet til ganske sent i går kveld, og sendte sms og spurte om han var hjemme. Han svarte at han var på et utested, men at han straks skulle hjem. Da dro jeg bort til han. På utestedet hadde han og en arbeidskollega vært sammen med to ukjente jenter. For å provosere meg. "Synes du det er normalt å snakke med eksen så ofte, må du da synes det er normalt å gå ut med andre og, istedet for å konsentrere deg om den du egentlig er glad i?" sa han. Virka fornøyd med det han hadde gjort og trodde nok at jeg skulle si "nei nå ser jeg hvor kjipt det har vært for deg. jeg skal aldri snakke med eksen igjen, kjære søte deg!". Først ble jeg helt satt ut over hvor barnslig han var. Så sa jeg at jeg trodde vi skulle ha en fin samtale om dette, men at det gidder jeg ikke nå. Så jeg sa hadet bra, tok med meg tingene mine som har vært i hans leilighet og gikk. Da jeg stod opp i dag var det 6 ubesvarte anrop fra han, sms med beklagelser, at han var dum osv. Vet ikke om jeg overreagerte, men sånt piss gidder jeg ikke å forholde meg til. Vi er i midten av 20 årene... Jeg syns egentlig reaksjonen hans var litt til pass for deg. DU syns det er uakseptabelt det som han gjorde, da bør du ha evnen til å se at for ham så er all den kontakten du pleier med dine ekser, uakseptabel. Trodde du dere skulle ha en fin samtale? Jeg antar at den samtalen ville bli "fin" under forutsetning av at han skulle akseptere det du holder på med? Du får vel bare veie ting opp mot hverandre. Er kjæresten din eller eksene dine det viktigste? Hvis du vil at forholdet skal bli mer seriøst, så er det nok noen ting man rett og slett er nødt til å ofre. That`s life.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2010 #20 Skrevet 31. august 2010 Det er bare teit med folk som skal ha kontakt med ex'er i hytt og pine. Jeg har knulla masse av ex'ene mine jeg, så jeg vet godt hva det handler om. Har du først ligget med noen så er det så lett å gjøre det igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå