Gå til innhold

Papirmølle...HJÆLP!!!!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hva vi skal sende til menighetskontoret. Er det bare egenerklæringene og forlovererklæringene vi skal sende, eller skal vi sende med fødselsattester,skilsmisseattester osv, osv?

Hva sender vi!!!!12

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må vedlegge:

-forlovererklæringer

-prøving av vilkår

-nye fødselsattester på dere og felles barn

-evt. navneendring

-skilsmissedok., evt. dødsattest, dok. fra skifteretten eller arvinger om foretatt skifte

-evt. tilleggsdokumentasjon hvis en er utenlandsk statsborger.12

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi la ved

- Fødsels attester (ikke eldre enn 6 mnd)

- Prøvelse av ekteskapsvilkår

- Utskrift av personopplysninger fra likningskontoret (det viser om man har vært gift tidligere)

- Forlover erklæringer

12

Skrevet

Hvor står det at fødselsattesten ikke må være eldre enn 6 mndr? Er dette noe som er vanlig for statskirken? Har nemlig ikke fått beskjed om noe slikt, og vi gifter oss hos byfogden.

Maggie

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi giftet oss i den Katolske Kirken og der skal den ikke være eldre enn 6 mnd. 12

Skrevet

Slår meg til ro med at jeg ikke trenger det heller, jeg! icon_smile.gif

Trodde fødselsattest var noe man fikk når man var liten og som fulgte en resten av livet, jeg. Hvis alle må 'fornye' fødselsattesten hver gang de skal gifte seg får jo folkeregisteret endel ekstra arbeid, da. Og man blir vel bare født en gang?

Maggie!

Gjest Anonymous
Skrevet

På en fødsels attest står det dersom man melder seg ut av Statskjerka. Uansett disse tingene er det jo noen som skal informere om i såfall - en prest eller en representant hos tinghuset. Ikke verre enn det - er jo bare å spørre gjør vel ikke vondt det icon_smile.gif

12

Skrevet

Jeg har tidligere lest her at fødselsattesten ikke må være eldre enn 4 måneder, men jeg er ikke sikker på om dette stemmer eller ei jeg. Vi fikk nye fødselsattester fra folkeregisteret i januar, og vi kommer til å sende disse inn sammen med papirene. Hvis de må ha nyere attester er det jo ikke noe problem å få tak i det.12

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg hadde med min originale ned på tinghuset og det var helt greit.

B.

Skrevet

I mine papirer står følgende:

"Dokumentasjon:

1) Fødselsattest fra folkeregisteret for begge brudefolkene. For den som er under 18 år... [klipper masse om folk under 18 år]

2) Egenerklæring

3) Erklæring fra 2 forlovere

osv..."

Ser ikke noe sted at den skal være ny, jeg. Det er nok bare feilinformasjon et eller annet sted her. Stoler på papirene fra fylkesmannen fremfor folk her inne.. beklager! icon_smile.gif

Maggie!

Skrevet

Det har noe med at offentlige dokumenter ikke er gyldige om de er eldre enn 4 måneder. F.eks kan ikke papiret angående prøving av ekteskapsvilkårene ha en underskrevet dato eldre enn 4 måneder fra den datoen dere gifter dere. Dette er 100% sikkert, og er en generell regel for offentlige dokumenter. Men om dette også gjelder fødselsattesten er usikkert. icon_smile.gif12

Skrevet

Så det du sier er at skilsmissebevilgningen min gjelder heller ikke lenger for dokumentet er eldre enn 4 mndr? Nei, dette henger ikke på greip. Sorry.

Maggie!

Gjest Anonymous
Skrevet

Spørr da vel -hva er problemet egentlig ?

Det er jo noe som heter foreldelse av dokumenter....12

Skrevet

Jeg ringte liksgodt til menighetskontoret å spurte jeg.

Vi sender:

-Forlovererklæring

-Egenerklæring

-Skilsmisseerklæring(fra min kommende)

-Fødselsattest(hun jeg snakket med hadde ikke hørt om at attesten måtte være mindre en 6mnd gammel,men som hun sa så gjorde det jo ingenting om de var det)

Ringte iallefall til folkeregisteret å får nå nye sendt i posten.12

Skrevet

Det eneste sikre er at ekteskapspapirene ikke kan være underskrevet slik at de er eldre enn 4 måneder, det står t.o.m. her:

Sakset fra rettledning for brudefolk om prøving av ekteskapsvilkår:

III. Ukefrist for vigsel. Vigsler.

Ekteskap kan tidligst inngås én uke etter at vigsleren har mottatt de bevis som brudefolkene skal framlegge. Er det

viktig for brudefolkene, kan vigsleren tillate at ekteskapet inngås før utløpet av denne frist, dersom han finner det klart

at de fyller ekteskapsvilkårene.

Når ekteskapsvilkårene er prøvd av rette vigsler, kan vig-sel foretas av ham selv, eller av hvilken som helst vigsler i

Norge eller av kompetent norsk vigsler i utlandet på grunn-lag av attest fra den vigsler som har prøvd vilkårene. Har

det gått mer enn 4 måneder fra attest ble gitt, eller i tilfelle fra det tidspunkt ekteskapsvilkårene ble prøvd (uten at

attest ble gitt), kan vigsel ikke skje før etter ny prøving av ekteskapsvilkårene.

hjerter_rundt.gif - Bryllupet er 10.august 20021212[ Dette Innlegg er endret av: Augustbrud02 den 2002-05-03 11:39 ]

Gjest Anonymous
Skrevet

VI giftet oss som sagt Katolsk og der skal ikke fødselsattesten være eldre enn 6 mnd. det er nok forskjellig praksis der. 12

Skrevet

Det man fikk tidligere som fulgte en hele livet var dåpsattest. Nå er det jo mange som ikke har det lenger, derfor fødselsattest. De kommer fra Folkeregisteret på et par dager de, ikke noe problem.12

Skrevet

Jeg forskjellene er store. Jeg ringte min menighet her i Oslo de var ikke engang klar over at jeg skulle ha med fødselsattest. Mente det bare var for dem med barn, og da kun for barna.

Men jeg fant en side (hovedsakelig for Oslo, men dog)

http://www.kirken.oslo.no/index.cgi?cmd=vi...&artikkelid=298

Der står det kun at fødseslattesten skal være av nyere dato (hva de nå mener med det)

Sukk, så var vi like langt.12

Skrevet

Vi skulle kun ha med fødselsattester i tillegg til skjemaene (evt. dåpsattest hvis vi ikke hadde fødselsattest).

Ingen av oss hadde fødselsattest liggende, så de fikk vi tilsendt på bare noen dager. Er man i tvil kan man like godt ringe og be om nye - det er så fort gjort! icon_smile.gif12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...