Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

jeg er prøver.. Lurer på angående det med å måle temperaturen i forhold til eggløsning.

Når temper dere og hvor mange grader stiger tempen med?

Begynte å tempe i dag for å få en oversikt over hvor jeg ligger... :)

setter stor pris på svar

Videoannonse
Annonse
Gjest azorpro
Skrevet

Jeg er og veldig nysgjerrig på det, henger meg på her jeg :)

Håper noen som kan dele erfaringer med oss :klemmer:

Skrevet

jaaaa, hjeeeelp oss :) plisi

var ferdig med mensen for 3 dager siden og har nå 36,1 i temp ved å måle under armhulen :)

Skrevet

Man skal måle akkurat i det man våkner, og helst i munnen eller vaginalt. Under armen blir for unøyaktig.

Tempen trenger ikke stige med mer enn 0,2 grader engang, den stiger dagen etter eggløsning.

Melder du deg inn på fertilityfriend.com kan du se mange fine "charts". ;)

Skrevet

Også skal man måle til samme tidspunkt da, så det lureste er å sette på vekkerklokken til et kvarter før det tidligste du står opp, hver morgen. Etterhvert lærer man seg til å sovne igjen hvis man ikke må opp.

Skrevet

Eh, også må man bruke termometer med to desimaler, for det er stor forskjell på 0,10 og 0,19.

Skrevet

Det er smart å registrere temperaturene, jeg anbefaler www.fertilityfriend.com. Da ser man lettere ett mønster, og den vil finne el dato for deg. Regisrer gjerne utflod samtidig, det gir nyttig tilleggsinfo.

Ellers står det masse god informasjon her. http://www.pernille.info/bbt.htm

Det anbefalte er å måle på samme tid hver dag. For meg er det umulig, 1-2 ganger i uka står jeg opp grytidlig for å nå et morgenfly, og i helgene vil jeg sove uavbrutt. Dette medfører noe svingende temperaturer. Men jeg har lært med å stryke de som skyldes slike forstyrrelser, og heller se på det totale mønsteret, jeg får tross alt fire-fem pålitelige målinger i uka.

Termomteret bør ha to desimaler. Det er små forskjeller som skal måles. Selv har jeg en snitt temperaturstigning på 0,4 etter EL.

Skrevet

TUSEN TAKK!! ;)

Så når den stiger er det bare å hoppe i høyet :sengekos::))

Skrevet

Nei, FØR den stiger. Når den har steget er det for sent.

Gjest azorpro
Skrevet

Hvordan skal jeg vite at jeg har eggløsning da? Blir jo forseint når tempen er blitt høyere :S

Skrevet

Hvordan skal jeg vite at jeg har eggløsning da? Blir jo forseint når tempen er blitt høyere :S

Temping er ikke et verktøy for å forutse EL, men for å bli kjent med egne sykluser, og få bekreftet at EL har vært. For å forutse EL er EL tester det beste hjelpemiddelet.

Om du har regelmessige sykluser vil du se når du har EL etter å ha tempet noen sykluser, lutefasen er konstant.

Dersom du har tempet en stund og også registrert andre symptomer, som utflod, el smerter osv, vil du kanskje kunne forutse EL. Jeg har for eksempel nesten alltid et skikkelig temperaturfall i to dager før EL. Men jeg kan også ha tempfall ellers, og jeg kan ha EL uten dette tempfallet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...