Gå til innhold

15-åring fikk egen røykeavtale på konfirmasjonsleir

Anbefalte innlegg

Skrevet

Foreldrene og jenta forlangte at jenta skulle få lov til å røyke på leieren. Hvis ikke kom hun ikke til å møte. Det fikk hun og foreldrene sendte med henne røyk og snus!

Kanskje jeg skal nekte å møte på jobb siden det er røykeforbud der.....

Lenke

Hva tenker foreldrene med? De tenker kanskje ikke så mye.......?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje de tenkte at turen ville være bra for henne, og at kampen med røyking ikke er det viktigste å fokusere på. Det er ingen av oss som vet hva som ligger bak dette, for det kan være mye.

Foreldrenes valg å støtte, og konfirmasjonsleiren sitt valg å akseptere.

Gjest Spinell
Skrevet

Som Piper sier: vi kjenner ikke hele saken, men det høres unektelig noe spesielt ut!

Skrevet

Kanskje de tenkte at turen ville være bra for henne, og at kampen med røyking ikke er det viktigste å fokusere på. Det er ingen av oss som vet hva som ligger bak dette, for det kan være mye.

Foreldrenes valg å støtte, og konfirmasjonsleiren sitt valg å akseptere.

Hva hvis alle foreldre hadde hatt denne tankegangen du beskriver her. Hvis dette blir akseptabelt, kan flere finne på å gjøre det. Skal vi da ha leire med røykende, fulle ungdommer fordi foreldrene ikke syns det er viktig å fokusere på?

Skrevet

Det blir litt underlig når en voksen skal være med når hun røyker og gi henne sigarettene , da blir jo den voksne tvunget til å bryte loven . Det er ikke lov å gi sigaretter til barn under 18 .

Skrevet

Som Piper sier: vi kjenner ikke hele saken, men det høres unektelig noe spesielt ut!

Som med alle saker i media, kjenner vi ikke hele saken. Uansett er det nok sakens kjerne som kommer frem her. Hvis vi ikke kan diskutere saker fra media uten å kjenne hele saken, så er det vel ikke mye vi kan diskutere her?

Jeg kan ikke tenke meg hva slags forklaring som kan være god nok til at dette er akseptabelt. Alle steder i verden hvor det er røykeforbud, gjelder det absolutt alle røykere! Uansett alder.

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Altså; jeg synes det høres helt merkelig ut, så sterk motstand som det er mot røyking i alle mulige sammenhenger. I tillegg er det overraskende at det aksepteres at foreldrene kjøper og sender med tobakksvarer med barnet sitt, og ikke minst at konfirmanleirlederne må opptre som "langere" og settes i en situasjon der de må gjøre ulovlige ting.

Dette blir selvsagt bare spekulasjoner, men disse forholdene får meg til å tenke at personen det dreier seg om trolig har temmelig spesielle behov eller spesiell bakgrunn, antakeligvis ting som ikke kan eller bør komme fram i media. Kanskje er det viktigste her at personen kommer seg bort på leir i noen dager. Det er jo velkjent at media slett ikke bestandig dekker sakens kjerne. Noen ganger blir det viktigste for media å dekke den lille fliken de vet, på tross av at det kan finnes fakta som de ikke har tilgang til.

Eller kanskje saken bare er et etisk eksperiment for konfirmantledere?? ;)

Endret av Spinell
Gjest navnelapp
Skrevet

Rekk opp handa, dei som aldri såg nokon røyke på sin konfirmasjonsleir? På min var det iallfall ein røykegjeng, kvar dei hadde fått røyken frå veit eg ikkje, men skilnaden er vel at denne saka kom i avisa.

Kva var konfirmasjonsleiaren si rolle her? Langar? Ho skulle vel ikkje ha med så mykje røyk at ho måtte ha berehjelp?

Skrevet

Rekk opp handa, dei som aldri såg nokon røyke på sin konfirmasjonsleir? På min var det iallfall ein røykegjeng, kvar dei hadde fått røyken frå veit eg ikkje, men skilnaden er vel at denne saka kom i avisa.

Kva var konfirmasjonsleiaren si rolle her? Langar? Ho skulle vel ikkje ha med så mykje røyk at ho måtte ha berehjelp?

Jeg kan rekke opp hånden på det. Jeg var en av røykerne på mitt kull, men på skoleting røyket vi ikke (vi smugrøyket ute i skogen for det meste)

Konfirmasjonslederen skulle vel oppbevare tobakksproduktene og gi personen når hin ba om det. = langing. Jeg hadde nektet å ta på meg en slik rolle, faktisk, selv om jeg røyker selv.

Gjest Spinell
Skrevet

Forskjellen er større enn som så:

1. Her var det inngått en avtale om at hun skulle få røyke

2. Hun fikk kun røyke i de voksnes påsyn

3. De voksne oppbevarte røyken hennes for henne

4. De voksne delte ut røyk til henne når hun ba om det

Det dreier seg derfor ikke om smugrøyking i skogen, men om voksnes aksept av at en bestemt person røyker.

Gjest navnelapp
Skrevet

Men viss konfirmantleiaren ikkje ville gjere det for henne så kunne jo h*n berre seie nei? At jenta då ikkje ville vere med på leiren måtte då h*n og foreldra leve med. Dette er eit valg konfirmantleiaren har gjort for eigen del, for å få henne med.

Skrevet

Men viss konfirmantleiaren ikkje ville gjere det for henne så kunne jo h*n berre seie nei? At jenta då ikkje ville vere med på leiren måtte då h*n og foreldra leve med. Dette er eit valg konfirmantleiaren har gjort for eigen del, for å få henne med.

Her er det vel menigheten som har inngått avtalen med foreldrene, og da skal det litt til for leirleder å si nei til å utføre oppgaven. Så kjekt å bli pålagt å være langer av arbeidsgiver! :rolleyes:

Skrevet

Jeg mener, for min egen del, at det ville vært langt bedre for jenta at hun ikke fikk lov til å røyke på leiren. Da kunne hun enten bestemt seg for å ikke dra, men røyke hjemme, eller dra, men finne seg i at hun ikke kunne røyke på leiren. Og det ville da blitt kun EN skadelig ting om gangen. Med denne røykeavtalen ender hun derimot opp med å eksponeres for BÅDE religion og røyk, og det kan jeg ikke se er positivt på noen måte.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Tsh. Hvis hun absolutt skal røyke går det fint ann å gjøre det i smug. Husker konfleirene selv. Alle som røykte og snuste fast fant seg et bortgjemt område og gjorde greiene sine. En røykeavtale er idiotisk, og at foreldrene faktisk støtter hennes livsfarlige avhengighet er enda teitere.

Skrevet

Jeg var en av tre elever som fikk lov til å røyke på ungdomsskolen. Vi hadde godkjenning hjemmefra, men fikk kun røyke i enden av skolegården sammen med de av lærerne som hadde samme behov. Det kan være mange grunner til at foreldrene gir samtykke. Med mindre du kjenner familien og alt som foregår, synes jeg ikke du skal dømme dem.

Skrevet

Hun høres ikke så grei og kristen ut når hun røyker og klarer å presse igjennom egne regler for seg selv. Skjønner ikke hvorfor hun skal konfirmeres i Guds hus overhodet, det er sikkert bare for å få gaver. Jeg synes ikke hun har noe på den leiren å gjøre. Hun kan sitte hjemme og røyke.

Skrevet

En røykeavtale er idiotisk, og at foreldrene faktisk støtter hennes livsfarlige avhengighet er enda teitere.

Det er snakk om røyk, ikke amfetamin. :filer:

Skrevet

Jeg var en av tre elever som fikk lov til å røyke på ungdomsskolen. Vi hadde godkjenning hjemmefra, men fikk kun røyke i enden av skolegården sammen med de av lærerne som hadde samme behov. Det kan være mange grunner til at foreldrene gir samtykke. Med mindre du kjenner familien og alt som foregår, synes jeg ikke du skal dømme dem.

Hva mener du er god nok grunn til at noen ungdommer skal særbehandles i forhold til røyking? Har du tenkt på at dette ikke blir like enkelt i arbeidslivet?

Skrevet

Hvorfor kan hun ikke bare røyke i smug som alle andre?

Hun har kanskje spesielle behov. Hva skulle det egentlig være.

Men de fleste andre der har sikkert ikke det og hun er nok ikke den eneste som røyker.

Da må vel de andre også få røyke da?

Skrevet

Hun høres ikke så grei og kristen ut når hun røyker og klarer å presse igjennom egne regler for seg selv. Skjønner ikke hvorfor hun skal konfirmeres i Guds hus overhodet, det er sikkert bare for å få gaver. Jeg synes ikke hun har noe på den leiren å gjøre. Hun kan sitte hjemme og røyke.

De fleste ungdommer som konfirmerer seg kristelig er faktisk ikke kristne. Men, uansett, fortjener hun ikke å bli i Guds hus fordi hun røyker? Makan til bedømming!

Glad jeg ikke går i din kirke!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...