Gå til innhold

hvor mye mat skal kattunger ha?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er heldige eiere av to nyydelige kattepuser. Vi fikk dem allerede i uke åtte, moren til dem hadde forsvunnet når de var to uker gamle, så de tidligere eierne syntes det var like greit å gi dem videre.

nå gir vi dem vanlig gele-kattmat to ganger om dagen, kanskje en drøy boks om dagen altså, i tillegg litt tørrfor hvis de er sultne. hvordan høres det ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville gitt tørrfor som hovedfor, og våtfor for kos o.l. Tørrfor (av god kvalitet, dvs fra dyrebutikk) fungerer som en "tannbørste" på tennene, og vil i stor grad forhindre tannråte. Fyll opp skålen med mat beregnet for kattunger, og la dem regulere spisingen selv. Hvis dere ser etterhvert at de legger kraftig på seg og blir "feite", kan dere rasjonere maten, men jeg ser ikke noe poeng i å rasjonere så lenge katten holder seg normalvektig på fri tilgang.

Husk å kastrere når de er gamle nok, og ikke slipp de ut før det. Husk også at katter har ikke fullt utviklet retningssans før de er rundt året, så de bør ikke være ute uten tilsyn før dette. :)

Gratulerer med to skjønne små nøster, forresten :rødme:

Endret av Green Lady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Husk å kastrere når de er gamle nok, og ikke slipp de ut før det. Husk også at katter har ikke fullt utviklet retningssans før de er rundt året, så de bør ikke være ute uten tilsyn før dette. :)

Mener du virkelig at katten ikke skal få komme ut før den er 5-7 måneder gammel?? Man kastrerer jo kattene når de er 5-6 mnd gamle, og deretter må de holdes inne en tid pga sårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du virkelig at katten ikke skal få komme ut før den er 5-7 måneder gammel?? Man kastrerer jo kattene når de er 5-6 mnd gamle, og deretter må de holdes inne en tid pga sårene.

Ja, som nevnt p.g.a at katter må få tid til å utvikle retningssans. Ingen vil vel risikere at en bitteliten pus går seg bort og ikke finner hjem igjen.

Ja, det kan gå bra, men hvorfor ta sjansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter kan kasteres ned til 3 mnd alder, men det kommer veldig an på den enkelte dyrlege. Noen gjør det, andre venter.

Jeg snakker av erfaring, min katt forsvant da han var 6 mnd gammel. Han var i nabolaget (300 m hjemmefra) da han ble påkjørt. Vi hadde vært ute i to dager og ropt og lett etter han i flere timer. Da han kom ut av buret etter vi hadde hentet han hos dyrlegen (han ble tatt med til en dyrlege på andre siden av byen, og de fant meg gjennom chippen hans), så så vi på hele katten at han var lettet over å være hjemme.

Det viktigste er å ikke slippe ut katten før den er kastert, for å unngå uønskede kattunger. Etter den er kastrert kan den være ute under tilsyn. Men man bør ikke slippe de ut av syne før de nærmer seg året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Katter regulerer matmengden selv. Ha tørrfor stående fremme, kjøp hos veterinær/dyrebutikk spesielt for kattunger. Gi våtfor som kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Royal Canin Babycat 34 kan du gi dem!

Nå er det en liten stund siden jeg har kattunger, men jeg mener det er noe som heter det.

Når kattene blir over 4 mnd, gir du dem Royal Canin Kitten 36, som er for kattunger fra 4 mnd til 12 mnd.

Etter det, kan de få voksenfor.

Jeg synes å huske at det finnes et eget våtfôr til kattunger også, som har litt ekstra små biter.

Men slik mousse er også fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

RC sin kattungemat er faktisk veldig OK og ja gi de så mye tørrfor de vil ha. Jeg så til fire kattunger, og deres mor, og når ungene var 6 uker gamle, spiste disse fem en liter tørrfor om dagen. Man blir veldig sulten av å vokse må vite.

Og jeg er så enig med Green Lady ang det å slippe ut katter og kastrere de. Man kan fint kastrere kattene når de er 12 uker gamle. Leste akkurat en forskningsrapport at de som ble kastrert i tidlig alder, hadde en enklere oppvekst en de som ble kastrert senere. Så det anbefales faktisk å kastrer tidlig. Selv om noen veterinærer ikke helt har fått med seg dette ennå.

Så til Doktor Dyr pronto og stopp alle muligheter for reproduksjon en gang for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Vi har hatt kattungen vår ute fra første uka han bodde hos oss. Vi fikk han da han var 12 uker gammel. Men han har gått i sele hele tida. Vi slipper han ikke løs på egenhånd før han er kastrert og rundt året, men gjør han litt kjent rundt huset, og venner han til å være litt ute sammen med oss. Merker jeg gruer meg litt til han skal ut på egenhånd, men det går jo helt floll med han på 9 år, så hvorfor skulle det ikke gå med lillepus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt kattungen vår ute fra første uka han bodde hos oss. Vi fikk han da han var 12 uker gammel. Men han har gått i sele hele tida. Vi slipper han ikke løs på egenhånd før han er kastrert og rundt året, men gjør han litt kjent rundt huset, og venner han til å være litt ute sammen med oss. Merker jeg gruer meg litt til han skal ut på egenhånd, men det går jo helt floll med han på 9 år, så hvorfor skulle det ikke gå med lillepus?

Veldig lur måte å gjøre det på! Du sikrer at pus er lokalkjent før han slipper ut i verden på egen hånd, og får en bonus ved at han er vant til å gå i sele. Kjekt å kunne om man skal ut på fremmed sted o.s.v. De aller fleste katter (og det er ikke få!) som blir borte, blir det i løpet av første året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...