Gå til innhold

Går bare opp i vekt men spiser helt likt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 18 som pluttselig har begynt å gå opp i vekt.. På to-tre mnd har jeg gått fra 54kg til 60kg. Jeg har ikke spist andeledes, men jeg spiser dårlig. Men jeg har ligget på samme tall ca i flere år, og når jeg går opp går jeg opp kanskje 1-2kg, holder meg der noen mnd før jeg går opp 1-2kg til. Jeg spiser for sjeldent, og spiser litt mye dritt (drikker f.eks for mye cola light, og spiser heller en pose popcorn enn kveldsmat). Jeg har alltid vært sånn at hvis jeg har spist litt mye dritt og gått opp 2kg, så spiser jeg sunt i en uke eller to, også går jeg ned igjen og holder meg der.

Hvorfor har jeg pluttselig begynt å legge på meg nå? Jeg kan ikke trene og har vannskeligheter for å spise normalt og sunt. Faren min lager aldri ordentlig mat til meg og som regel får jeg ikke middag. Jeg gidder ikke lage mat selv. Men det har jo vært likt i 5-6 år nå. Hvorfor legger jeg pluttselig på meg? Har gått opp så fort og mye at jeg har fått strekkmerker over hele "kjærlighetshåntakene" og på lårene... Føler meg dritfeit liksom.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man blir eldre så er det lettere å gå opp i vekt. Det kommer med alderen det. Dessuten blir det vanskeligere å ta det av seg igjen.

Skrevet

I slutten av tenårene får de fleste jenter mer kvinnelige former. Du vokser ikke noe særlig i høyden lenger heller, så dermed trenger du mindre mat. Dette, kombinert med at du spiser mye søppelmat, er nok årsaken til at du har est ut litt. 60 kg er ingen krise, men du bør absolutt begynne å erstatte popcorn til kveldsmat med f. eks. grovbrød eller knekkebrød med sunt pålegg som kaviar, makrell i tomat, magerost osv.

Skrevet

60 kg er ingen krise, men du bør absolutt begynne å erstatte popcorn til kveldsmat med f. eks. grovbrød eller knekkebrød med sunt pålegg som kaviar, makrell i tomat, magerost osv.

Og du burde spise middag. Iallefall flere små måltider fordelt utover dagen. Du må spise jevnlig eller så "stopper" kroppen opp. Den setter ned forbrenningen for at du skal nyttegjøre deg av maten lenger, og når du plutselig spiser en pose popcorn da så får den MASSE energi som lagres fordi kropen vil utnytte det mest mulig.

Eller så kan du jo tilby å lage middag? Det å gidde er egentlig en "dårlig" grunn til å ikke spise ordentlig middag. Dessuten kan du erstatte smør med f.eks. olje når du steker, eventuelt skaffe en panne hvor du ikke trenger noe i panna når du steker. Jeg har selv begynt å merke at jeg legger fortere på meg nå enn før, og jeg har før vært tynn og stabil med tanke på vekt, spist hva jeg ville o.l. (er 19).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...