fridaurheim Skrevet 25. august 2010 #1 Del Skrevet 25. august 2010 Hei Igår spydde boxer'en min på 2 år helt plutselig. Det var noe gult-lignende slim og litt mat. Hun spydde tre ganger etter hverandre, men var ikke særlig mye. Resten av dagen spydde hun ikke mer og var ellers i god form. Kanskje litt slappere enn vanlig. Inatt ble jeg vekt i 6-tida av Diva som ville ut. Da ville hun tisse og bæsje. Da var bæsjen ganske fast. Hun sovna igjen i buret når vi gikk inn, men 2 timer etterpå ble jeg igjen vekt av at hun ville ut. Når hun da bæsja var bæsjen helt rennende og lysebrun. Hun "tørka" seg også i bakken etter hver gang hun hadde bæsja, var vell ekkelt for henne.. Vi gikk ikke inn før hun så ut til å være ferdig, tok ca 15-20 min. Bæsja ikke veldig mye, men så ut som hun sleit litt med å få ut alt. Har gått greit i hele dag også, helt til hun var alene i buret sitt mens jeg var borte. Når jeg kom hjem var det litt spy og litt bæsj i buret. Hun er vanligvis stueren. Hun har både fått i seg vann og litt mat og ser ut til å være normalt sulten. Og det går jo igjennom systemet så er nok ikke forstoppelse. Hun er litt kald på potene, men vet ikke om det har noe å si. Ikke veldig varm på nesen og ørene er normal temp. Tannkjøttet er rosa. Hun er sprek og rask når vi er ute og vil gjerne springe osv. Når vi er inne ligger hun på siden av meg og sover, men det er normalt for henne. Prøver å holde henne god å varm. Hun har hadde noe lignende før og da var vi hos veterinæren. Da tok de prøve av bæsjen hennes, sjekket temperatur (hun peip litt når de satt i måleren)og sjekket henne generelt, men fant egentlig ikke ut noe. Hun skulle bare få lett mat, ris, fisk osv frem til hun ble bedre. Det varte bare noen få dager. Jeg lurer på om det er noen som har vært borti noe lignende? Noen som vet hva det kan være? Burde jeg ringe vet? Er litt usikker på om de vil finne ut noe siden det er så og si akkurat samme symptomer som sist. Hun bruker å spise mye gress og har også spist gress idag, kan det være at hun bare "renser" systemet? Hun bruker ikke å stå ute alene og jeg er med henne hele tiden så tror ikke hun har fått i seg noe hun ikke tåler. Hun ser ikke oppblåst ut, er egentlig bare spyingen og spesielt diare'en som plager henne. Og meg. Jeg er ikke sikker, men det kan ha vært noe rødt i enten bæsj eller spy som jeg så når ho sto ute alene i 5 min mens jeg vaska buret. Kan det være blod eller bare noe fra magesekken som har fulgt med? Var ikke veldig mye. Jeg tror og håper det ikke er noe alvorlig, men synes det er ekkelt siden hun har hatt det før uten at jeg vet hva det er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Meridian Skrevet 25. august 2010 #2 Del Skrevet 25. august 2010 Det kan være hundematen? Jeg vet tanten min sin hund har fått mye eksem pga det er så mye dårlig hundemat, og hun fiser noe grusomt Hunder bør ikke få billig hundemat da dette ikke er bra for hunden. Det er ofte billige råvarer som er brukt. Husker ikke hva som var i produktet, men ... mye karbohydrater er ikke bra for hunden. Den skal jo ha mest protein og fett. Bra du gir den mye vann! Dakar hunden din, syns det hørtes fælt ut... Håper hun blir bra igjen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fridaurheim Skrevet 25. august 2010 Forfatter #3 Del Skrevet 25. august 2010 Bruker Royal Canin som hundefor. Det koster 600-700 kr for hver pakke så håper virkelig ikke det er problemet :-p Ja, huff.. er litt synd i henne idag Men ser ut som det verste er over, de to siste gangene jeg har lufta henne har hun bare tissa og måtte ikke bæsje tar det som et godt tegn siden tidligere idag fossa det ut bæsj med en gang jeg lufta henne. Og hun har spist opp all maten hun skal ha idag og drukket mye vann Skal heldigvis være hjemme de neste dagene, så får fulgt godt med på henne.. Eneste jeg er bekrymret for er at det er noe med magen som er vanskelig å avgjøre uten å sjekke nærmere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frua Skrevet 25. august 2010 #4 Del Skrevet 25. august 2010 Diare hos hund er ganske vanelig. Stress kan være en årsak eller kanskje hun har fått i seg noe hun ikke tåler på tur? Ved diare skal hunden faste i ett døgn men ha tilgang til vann. Hos dyrlegen kan du få kjøpt en pasta reseptfritt som virker raskt. God bedring til hunden din Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fridaurheim Skrevet 26. august 2010 Forfatter #5 Del Skrevet 26. august 2010 Vi har nettopp flyttet fra nordland til tromsø. For en uke siden. Kan jo være at hun ble litt stressa med tanke på det. Men hun har vært helt fin hele uken frem til nå.. Og er en ganske avslappa hund, ligger for det meste å slapper av når hun er inne Litt vanskelig å si om hun har fått i seg noe hun ikke tåler. Har ikke begyne å jobbe enda så har egentlig kontroll over hva hun gjør hele døgnet og siden vi er ny i området har vi bare gått turer i bånd. Men kan jo godt hende, hun går tidt og stadig å tygger på noe Men for det meste vanlig grønt gress.. Takk krysser fingrene for at hun er bedre i morgen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maneo Skrevet 26. august 2010 #6 Del Skrevet 26. august 2010 Zoolac som man får kjøpt hos dyrlegen er en pasta (som smaker godt for hunden) som hjelper til å stabilisere magen. Kan være flere grunner til at hunden din har vært litt dårlig. Jeg ville ha sett det litt an, og muligens kontaktet dyrlegen om det ikke ga seg. Hunder har jo en tendens til å spise på alt. Men så lenge hun er sprek og drikker, og ikke har diarè flere ganger til dagen, pleier det å gå fint. Zoolac er uansett ikke dumt å ha i hus. Min voffse hadde diarè for noen uker tilbake, og da fikk vi kjøpt spesialfor og Zoolac av dyrlegen slik at hun ble bedre etter noen dager. Men du får se hva som skjer videre. God bedring til voffsen din! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fridaurheim Skrevet 26. august 2010 Forfatter #7 Del Skrevet 26. august 2010 Idag er Diva heldigvis bedre! Hun har ikke spydd noe mer og bæsjen er mye fastere nå. Ga seg heldigvis uten at jeg trengte å kontakte veterinær eller faste henne eller gi hun annen mat.. *lykkelig eier* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lalle Skrevet 30. august 2010 #8 Del Skrevet 30. august 2010 Et god råd når hunden har diare er å gi BIOLA naturell. Vofsen min elsker det, og det virker godt for magen. Tar bare en litt lengere tid før det virker. Dessuten er det ikke så dyrt som zoolak. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sugerøret Skrevet 31. august 2010 #9 Del Skrevet 31. august 2010 Et god råd når hunden har diare er å gi BIOLA naturell. Vofsen min elsker det, og det virker godt for magen. Tar bare en litt lengere tid før det virker. Dessuten er det ikke så dyrt som zoolak. Det er sant,om hunden tåler biola.Noen vil reagere på melkeprodukter.Derfor anbefales ikke slike ting når en hund har diare. Kutt ut maten,faste i 24 timer før en kan gi kun ihjelkokt ris og zoolac de første 2 dagene.(noen sier gi skånefor her etter risen) innfør så forsiktig den normale føden,tørrfor bør bløtes opp slik at hundens mage ikke sliter med svelling osv,dessuten får hunden ekstra vann.Om maten beholdes og diareen er borte,kan en på dag 4/5 gi mat som normalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjartn Skrevet 31. august 2010 #10 Del Skrevet 31. august 2010 Som det har blitt nevnt, så er ikke diare hos hund uvanlig. Dette gjelder spesielt hunder som fores på tørrfor. Dette gir litt mer ømfintlig mage enn hunder som for eksempel råfores. Når hunden har diare kan du gi skånekost. Det vil si f.eks ris, fiskepudding, fiskeboller og biola. Zoolac er et alternativ, et annet er Canikur. Dette får du reseptfritt på apoteket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå