Gå til innhold

Å være forlovet uten å gifte seg

Independent_

Anbefalte innlegg

Men om det er for å markere noe kan de ikke bare finne på et navn da? Som du selv sier, mange som ikke er religiøse har navnefest isteden for dåp.

Sånn sett, likte jeg ordet trolovelse. Greit det er det gamle ordet for forlovelse, men det får meg til å tenke at man har lova hverandre å være tro. Ikke nødvendigvis å gifte seg.

But, of course, that just my opinion :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men om det er for å markere noe kan de ikke bare finne på et navn da? Som du selv sier, mange som ikke er religiøse har navnefest isteden for dåp.

Ja det synes jeg i og for seg var et godt poeng.

Jeg ville med mitt innlegg bare understreke at jeg synes det får være grenser for hvor mye man skal bry seg med hva andre velger å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det for mange er viktig med markeringer her i livet. Mange som ikke er religiøse velger å ha navnefest for barna sine. Vi feirer bursdager, årsdager, at man går ut av skolen, får jobb, får barn og kjøper bolig. Å markere sitt forhold ved en forlovelse hører vel med i denne rekken av markeringer. Tradisjonelt så er vel et frieri og en forlovelse en sak som dreier seg om giftermål, men på den annen side var det også tradisjonelt før i tiden å flytte sammen først etter at man hadde giftet seg. Tidene forandrer seg. Det er også vanlig at ikke-religiøse har en kirkelig begravelse, og dessuten en gravstøtte på en kirkelig gravlund. Markeringer er viktig.

Må pirke litt på denne - man KAN IKKE begraves utenfor viet jord, det er derfor ikke-religiøse og folk i andre trossamfunn ligger på statskirkelige kirkegårder. Hva slags seremoni man har er en annen sak. Markeringer er virkelig veldig viktig for de fleste, men ikke alle har enkel tilgang til seremonier som stemmer overens med deres livssyn. Hva angår avdøde kan religiøse pårørende dessverre finne på å ignorere den avdødes ønsker.

Selvfølgelig er tradisjoner og definisjoner i endring, alltid. I middelalderen var presten en ren biting i ekteskapsinngåelse og man giftet seg på kirketrappa i stedet for inne i kirken, for eksempel. Jeg synes imidlertid det er pussig å bruke forlovelse som en markering, helt uten planer om giftermål. Forlovelse er jo tradisjonelt bare opptakten til selve markeringen.

Jeg tillater meg å foreslå innflyttingsfest når noen har blitt samboere som en markering som kan utvikles til tradisjon :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CandyPanty

Jeg ser på en forlovelse som en forpliktelse til å vie livet til hverandre. Det å gifte seg, er for meg bare en måte å feire og dele det med omverden. :)

Men ser ikke helt vitsen med å ikke gifte seg, dersom man først er forlova, med tanke på at det f.eks har økonomiske fordeler. Man behøver jo faktisk ikke å ha en kjempefest selv om man gifter seg :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man behøver jo faktisk ikke å ha en kjempefest selv om man gifter seg :biggrin:

Enig her. Det er mye som kan ordnes på kontoret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er vitsen med å være forlovet vist man ikke har tro på ekteskap? Forlovelse for meg er planlegging av et bryllup og ikke bare det å ha en ring på fingeren, da kan man vel heller bare kjøpe en ring som et tegn på kjærligheten.

Jeg har vært sammen med kjæresten min i ganske mange år nå, vi er ennå ikke forlovet. Rett og slett for at vi føler at vi ikke har bra nok økonomi til å ha et bryllup ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser på forlovelse uten ekteskap som et symbol på at man ikke gidder å holde løfter man gir. Om man ikke har troen på ekteskap, så trenger man da ikke å love hverandre ekteskap da (=forlovelse)!

Om man ønsker noe "dypere" uten å gifte seg, så kan man fint gjøre det uten å si at man har forlovet seg. Har man ikke lovet å gifte seg, så har man ikke forlovet seg - enkelt og greitt! Jeg løper ikke rundt og sier at jeg har adoptert, rett og slett fordi jeg ikke har det! Selv om jeg liker ordet, så kan jeg ikke tilegne det en mening som passer for meg. Kanskje JEG tolker adopsjon som at jeg har fått meg en katt. Men hvis jeg går rundt og sier at jeg har adoptert, så vil jo folk le av meg. Akkurat som folk ler av de som sier at de har forlovet seg, når de faktisk ikke har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melina*

Forstår heller ikke de som forlover seg uten å gifte seg. Hvis de absolutt skal vise at de vil dele resten av livet sammen, uten å gifte seg, er det vel bare å kjøpe sånne lykkeringer eller hva det nå heter? Moren til kjæresten min er forlova med en fyr hun aldri kommer til å gifte seg med. Faren hans er død, da, og det har visst restriksjoner for etterlattepensjonen om hun inngår nytt ekteskap. Det er jo egentlig ikke mitt problem, men jeg skjønner ikke hvorfor de ikke da bare kan være kjærester? TIl opplysning bor de ikke sammen, heller.

Jeg synes også at man bør gifte seg forholdsvis kort tid innen forlovelsen er inngått. Jeg og kjæresten har snakket om forlovelse ved en del anledninger, men det er minst 3 år til vi er ferdige med studier, så jeg lurer på om vi bare bør drøye det. Jeg skal iallfall sette bryllupsdato relativt snart etter forlovelsen er inngått.

Å være forlovet uten å sette dato synes jeg er litt spesielt, men for all del, folk gjør som de vil. Blir ikke overraska over noe lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at vi ikke bare kan endre på ord og definisjoner. Hvem sine definisjoner mener du er riktige? For det finnes virkelig en haug definisjoner som heller ikke du ville ha støtte deg til. Hva bryr det deg om noen lever livet sitt som forlovet uten å gifte seg? Hvem er du til å mene at en definisjon gir deg rett til å dømme andre menneskers avgjørelser, som i tillegg ikke har noe med deg å gjøre. Det du skriver virker trangsynt på meg.

Vel, jeg har aldri sett en definisjon av ordet "forlovet" som ikke har omfattet at giftermål skulle inngås, og det nå en gang det vi diskuterer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jeg som spurte om Anonymbruker kunne google "forlovelse" og se om hun fikk noen andre definisjoner. Jeg har fremdeles ikke hørt noe.

Her er flere definisjoner:

engagement [ɪnˈgeɪdʒmənt] : 1. a pledge of marriage; betrothal

"An engagement is a promise to marry, and also the period of time between proposal and marriage – which may be lengthy or trivial. During this period, a couple is said to be affianced, betrothed, engaged to be married, or simply engaged."

"I følge gammel skikk er forlovelse en klar beskjed til familie, slekt og venner om at hun eller han har bestemt seg for å gifte seg. Familie og venner forventer da at det blir bryllup i nærmeste fremtid.Med enkle ord kan man si at forlovelse er ventetiden frem til man skal gifte seg med hverandre."

"Forlovelse betegner et gensidigt løfte mellem en mand og en kvinde om at indgå ægteskab".

Det har altså en BETYDNING. Jeg kan da ikke bare endre ordet "ekteskap" f.eks til noe annet. Det betyr jo det det alltid har betydd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min har vært forlovet i flere år, og kommer nok ikke til å gifte seg med det først (hvis de noen gang kommer til å gifte seg..). Han vil ikke gifte seg, hun vil, men hu kan jo ikke tvinge han. Tar hun opp temaet, får hun svar som "jeg har jo gitt deg en ring på fingeren, er det ikke nok?". De bruker begge forlovelsesring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en ikke trolovet om en ikke har tenkt å gifte seg (med det første)? Det er i allefall det jeg har hørt tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser på forlovelse uten ekteskap som et symbol på at man ikke gidder å holde løfter man gir. Om man ikke har troen på ekteskap, så trenger man da ikke å love hverandre ekteskap da (=forlovelse)!

Om man ønsker noe "dypere" uten å gifte seg, så kan man fint gjøre det uten å si at man har forlovet seg. Har man ikke lovet å gifte seg, så har man ikke forlovet seg - enkelt og greitt! Jeg løper ikke rundt og sier at jeg har adoptert, rett og slett fordi jeg ikke har det! Selv om jeg liker ordet, så kan jeg ikke tilegne det en mening som passer for meg. Kanskje JEG tolker adopsjon som at jeg har fått meg en katt. Men hvis jeg går rundt og sier at jeg har adoptert, så vil jo folk le av meg. Akkurat som folk ler av de som sier at de har forlovet seg, når de faktisk ikke har det.

Signerer 100%!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig her, og Jade, du sa det helt perfekt.

Jeg synes ikke man kan ha subjektive meninger om ord som har betydninger.

"Jeg ser på forlovelse som..." : Nei, du SER ikke på det som noe annet enn nettopp det det betyr! et løfte om å gifte seg i nær fremtid!

Noe av det mest latterlige jeg hørte her inne en gang var "Vi er forlovet.. men vi er ikke klare for å gifte oss". Da er dere heller ikke forlovet.

Det er ikke åpent for subjektive meninger. Det er hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...