Gå til innhold

Å være forlovet uten å gifte seg

Independent_

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt på det mange ganger. Om det er veldig vanlig å være forlovet uten å gifte seg? Da mener jeg ikke de som er forlovet i lang tid og så bryter forholdet til partner, men de som er sammen i et forhold og er forlovet, men ikke har tenkt å gifte seg. Hvordan oppfattes det av personer rundt? Kan den forlovelsen bidra til å være et løfte om å være sammen for alltid selv om at man f.eks. ikke har tro på ekteskap? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For min del ser jeg forlovelse som et forstadium til ekteskapet. Så hvorfor forlove seg om man ikke har tro på ekteskapet?

Ellers vil jeg bare si at jeg ikke har noe problem, eller ser ned på noen for å ønske en slik løsning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine foreldre har vært sammen i 23-24 år nå og forlovet i nesten like lang tid uten at de har noen planer om å gifte seg.

eller mamma har fridd til pappa men han vil ikke gifte seg "fordi de som gifter seg blir da bare skilt" - som han sier :gjeiper: så de trives vell sånn som de har det :)

jeg ser på forlovelsesringen som et symbol på at man binder seg og går et steg videre i forholdet, uten at man nødvendigvis må gifte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms. Raggsokk

For min del ser jeg forlovelse som et forstadium til ekteskapet. Så hvorfor forlove seg om man ikke har tro på ekteskapet?

Ellers vil jeg bare si at jeg ikke har noe problem, eller ser ned på noen for å ønske en slik løsning :)

Signerer denne. Forstår ikke helt meningen med det, men kjenner mange som er i den situasjonen. Bryr meg egentlig ikke, flott for dem så lenge de er lykkelige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine foreldre har vært sammen i 23-24 år nå og forlovet i nesten like lang tid uten at de har noen planer om å gifte seg.

eller mamma har fridd til pappa men han vil ikke gifte seg "fordi de som gifter seg blir da bare skilt" - som han sier :gjeiper: så de trives vell sånn som de har det :)

jeg ser på forlovelsesringen som et symbol på at man binder seg og går et steg videre i forholdet, uten at man nødvendigvis må gifte seg.

Signerer denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Signerer denne. Forstår ikke helt meningen med det, men kjenner mange som er i den situasjonen. Bryr meg egentlig ikke, flott for dem så lenge de er lykkelige :)

Jeg signerer også, forstår heller ikke meningen med forlovelse dersom man ikke har noen planer om eller noen tro på ekteskap.

Ang folk rundt meg som gjør det, jeg ville nok undret hvorfor, men ikke brydd meg nevneverdig, om de ikke selv satte igang en diskusjon rundt temaet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Som om gifte går fra hverandre oftere enn samboere.

Nei, jeg skjønner ikke hvorfor man forlover seg hvis man ikke har tro på ekteksapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Som om gifte går fra hverandre oftere enn samboere.

Nei, jeg skjønner ikke hvorfor man forlover seg hvis man ikke har tro på ekteksapet.

hehe helt sikker ikke ;)

er vell mer en unnskyldning for en grunn jeg ikke vet om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hallo !

En forlovelse er jo inngått når man er enige om å GIFTE SEG, eller man frir og partneren sier JA. Det betyr jo at man venter på å bli gift.

Man kan da ikke bare begynne å lage andre meninger ut av ord! Det betyr hva det alltid har betydd!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel et par måneder siden forrige diskusjonen tror jeg.

Å forlove seg er et løfte om at man skal gifte seg. Hvis man ikke har tenkt å gjøre det synes jeg det blir litt tåpelig å forlove seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke har planer om å gifte seg er man rett og slett ikke forlovet - per definisjon i hvert fall. http://ordnett.no/ordbok.html?search=forlove&publications=23 :) Det er klart man kan kalle seg forlovet så mye man vil, og folk skal jo selvfølgelig få lov til det, men jeg synes man mye heller bør finne andre ord for å definere forholdet sitt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med postkasse. Dog er jeg ikke enig i at folk kan kalle seg forlovet hvis de ikke er det. Skal jeg sette en annen mening på å "være gift" da, siden det passer bedre til hva jeg synes forholdet mitt er? Vi er gift men vi har ikke ring på fingeren da. Vi vet bare ikke når vi skal gifte oss.

Man Latterlig å lage en ny betydning av et ord. Dere får finne opp et annet ord å bruke enn å ødelegge det å være forlovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes at når man forlover seg bør man ha en intensjon om å gifte seg.

For min del betydde det å sette dato relativt raskt etter forlovelsen, og begynne å planlegge bryllup. Vi var forlovet i 1 år og 2mnd før vi giftet oss.

Men jeg kjenner også folk som har vært forlovet i noen år, og ventet med bryllup til etter studiene, f.eks. De satte faktisk dato tre år før bryllupet.

Et annet par jeg kjenner er forlovet, men har foreløpig ingen planer om bryllup. Jeg tror delvis det har noe å gjøre med at de ikke tror at familiene vil komme overens med hverandre. Det blir sikkert bryllup på dem en eller annen gang, men kanskje ikke et tradisjonelt bryllup. Det er forsåvidt også forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det for mange er viktig med markeringer her i livet. Mange som ikke er religiøse velger å ha navnefest for barna sine. Vi feirer bursdager, årsdager, at man går ut av skolen, får jobb, får barn og kjøper bolig. Å markere sitt forhold ved en forlovelse hører vel med i denne rekken av markeringer. Tradisjonelt så er vel et frieri og en forlovelse en sak som dreier seg om giftermål, men på den annen side var det også tradisjonelt før i tiden å flytte sammen først etter at man hadde giftet seg. Tidene forandrer seg. Det er også vanlig at ikke-religiøse har en kirkelig begravelse, og dessuten en gravstøtte på en kirkelig gravlund. Markeringer er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det for mange er viktig med markeringer her i livet. Mange som ikke er religiøse velger å ha navnefest for barna sine. Vi feirer bursdager, årsdager, at man går ut av skolen, får jobb, får barn og kjøper bolig. Å markere sitt forhold ved en forlovelse hører vel med i denne rekken av markeringer. Tradisjonelt så er vel et frieri og en forlovelse en sak som dreier seg om giftermål, men på den annen side var det også tradisjonelt før i tiden å flytte sammen først etter at man hadde giftet seg. Tidene forandrer seg. Det er også vanlig at ikke-religiøse har en kirkelig begravelse, og dessuten en gravstøtte på en kirkelig gravlund. Markeringer er viktig.

Jo, men ordet forlovelse har jo en betydning. Det har da ikke noe med saken om det er vanlig eller ikke å forlove seg, som du her viser til at det ikke var vanlig å flytte sammen før etter man hadde giftet seg. Dette er jo tatt helt ut av sammenheng.

Når et ord har en betydning, så kan man da ikke bare si at det ikke "alltid betyr det lenger".

En definisjon: "En forlovelse (gammel form: trolovelse) inngås av et par for å kunngjøre for slekt og venner at man har til hensikt å gifte seg i nær fremtid, normalt innenfor ett års tid. Et forlovelsesløfte var tidligere ansett for bindende nok til at det ved brudd i enkelte tilfeller kunne utløse erstatningsplikt. I mange land tar paret på seg ringer, eller hun mottar en forlovelsesring som gjerne er utstyrt med en diamant eller flere. I Norge har ofte paret brukt de samme ringene som senere blir kalt gifteringer allerede fra forlovelsen av".

Det er en grunn til at vi har ord - de har en betydning, en definisjon. Vi kan da ikke bare endre på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er rart å forlove seg uten å gifte seg. Helst burde man gifte seg innen ett år pluss/minus. Er litt gammeldags på det området og mener man ikke burde forlove seg hvis man ikke har tid og penger til å gifte seg innen rimelig tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men ordet forlovelse har jo en betydning. Det har da ikke noe med saken om det er vanlig eller ikke å forlove seg, som du her viser til at det ikke var vanlig å flytte sammen før etter man hadde giftet seg. Dette er jo tatt helt ut av sammenheng.

Når et ord har en betydning, så kan man da ikke bare si at det ikke "alltid betyr det lenger".

En definisjon: "En forlovelse (gammel form: trolovelse) inngås av et par for å kunngjøre for slekt og venner at man har til hensikt å gifte seg i nær fremtid, normalt innenfor ett års tid. Et forlovelsesløfte var tidligere ansett for bindende nok til at det ved brudd i enkelte tilfeller kunne utløse erstatningsplikt. I mange land tar paret på seg ringer, eller hun mottar en forlovelsesring som gjerne er utstyrt med en diamant eller flere. I Norge har ofte paret brukt de samme ringene som senere blir kalt gifteringer allerede fra forlovelsen av".

Det er en grunn til at vi har ord - de har en betydning, en definisjon. Vi kan da ikke bare endre på det!

Du skriver at vi ikke bare kan endre på ord og definisjoner. Hvem sine definisjoner mener du er riktige? For det finnes virkelig en haug definisjoner som heller ikke du ville ha støtte deg til. Hva bryr det deg om noen lever livet sitt som forlovet uten å gifte seg? Hvem er du til å mene at en definisjon gir deg rett til å dømme andre menneskers avgjørelser, som i tillegg ikke har noe med deg å gjøre. Det du skriver virker trangsynt på meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at vi ikke bare kan endre på ord og definisjoner. Hvem sine definisjoner mener du er riktige? For det finnes virkelig en haug definisjoner som heller ikke du ville ha støtte deg til. Hva bryr det deg om noen lever livet sitt som forlovet uten å gifte seg? Hvem er du til å mene at en definisjon gir deg rett til å dømme andre menneskers avgjørelser, som i tillegg ikke har noe med deg å gjøre. Det du skriver virker trangsynt på meg.

Foreta deg et søk på nettet og se hvor mange definisjoner som devierer fra noe lignende av den jeg postet da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om det er for å markere noe kan de ikke bare finne på et navn da? Som du selv sier, mange som ikke er religiøse har navnefest isteden for dåp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...