Gå til innhold

Bra for miljøet, helsa og lommeboka!

Gjest MooCow

Anbefalte innlegg

Jeg har med årene blitt veldig opptatt av å leve mest mulig naturlig, unngå potensielt skadelige kjemikalier og være miljøvennlig.

Har plukket opp en del tips etterhvert og tenkte det kunne være artig å starte en tråd der man kan dele miljøvennlige tips.

Her er mine:

1. Bruk vaskenøtter til klesvasken. Tilsett noe dråper aromatisk olje for frisk lukt.

2. Like deler vann og eplecidereddik kan brukes til rengjøring.

3. Natron har mange forskjellige bruksområder. Alt fra rengjøring til hårvask! Sixty uses of baking soda

4. Bruk natron og eplecidereddik til hårvask. Shampoo free

5. Bruk olje til å rense huden med. The oil cleansing method

6. Glad i yoghurt og kefir? Lag selv! Både enkelt og godt.

Det var alt jeg kom på i farten. Noen som har flere gode tips?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved bruk av natron og eplecidereddik, er det muligheter for at håret blir fett?

1. Lage egene lys, enten av voks eller soya

2. Pakke inn gaver i avispapir, fine tøystykker istedenfor å kaste de eller silkepapir, med hemp tråder

3. Lage egen lipbalm av honning, solsikkeolje, vann og oljer

4. Bruke handlenett, alltid! Legg det i veske/bag når du har pakket ut av det

5. Innføre en kjøttfri dag i uken

6. Hvis man skal farge klær, bruk planter (:

Endret av frk.Sjovn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved bruk av natron og eplecidereddik, er det muligheter for at håret blir fett?

1. Lage egene lys, enten av voks eller soya

2. Pakke inn gaver i avispapir, fine tøystykker istedenfor å kaste de eller silkepapir, med hemp tråder

3. Lage egen lipbalm av honning, solsikkeolje, vann og oljer

4. Bruke handlenett, alltid! Legg det i veske/bag når du har pakket ut av det

5. Innføre en kjøttfri dag i uken

6. Hvis man skal farge klær, bruk planter (:

Mange gode tips! :)

Det står litt om hva man kan gjøre hvis håret blir for fett på websiden jeg linket til. Samboeren min bruker den metoden og er veldig fornøyd. Jeg har prøvd, men håret mitt ble enten veldig tørt eller fettet. Men jeg tror det skyldes at deler av det er bleket og derfor nokså tørt. Skal prøve igjen når jeg får klippet av siste rest av halmen. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Tja, da er det vel bare å prøve ut da, og se hva som passer best (: Supert er det jo uansett!

Ja, det er det eneste problemet. Man må ofte prøve og feile litt, men finner man den rette metoden er det jo kjempelurt.

Selv bruker jeg en sjampo som ikke inneholder kjemikalier mens jeg venter på at håret skal vokse!

Endret av MooCow
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at sjampoen ikke inneholder kjemikalier? Alle stoffer er jo kjemikalier, enten de er naturlige eller industrielt framstilt!

Jeg er ellers enig i at det er lurt å redusere mengden ulike kjemiske stoffer brukt i hverdagen. Selv sverger jeg til mest mulig renhold med mikrofiberklut + evt vann. En spray til kjøkkenet, en annen til badet, en tredje til doen osv er også helt unødvendig. Jeg leste et tips fra Kamikatze her inne om å lage en egen universalspray av vann, zalo og salmiakk. (Relativt ukompliserte kjemikalier.) Dette har jeg også begynt med, og det fungerer utmerket!

Energi sparer jeg ved å holde en lav innetemperatur.

Vaskemaskin og oppvaskmaskin blir ikke satt på før de er fulle - sparer unødig vannforbruk og energi.

Spiser ikke annet rødt kjøtt enn vilt. Jakt er å høste av naturens overskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du med at sjampoen ikke inneholder kjemikalier? Alle stoffer er jo kjemikalier, enten de er naturlige eller industrielt framstilt!

Doh! :ler: Du har jo så klart rett i det. Det gikk visst litt fort i svingene! Det jeg mente var at jeg bruker en sjampo med bare naturlige ingredienser. Altså ingen kunstig fremstilt parfyme, sls, parabener o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

Mange gode tips :)

1. Drikke vann fra drikkeflaske, både ute og hjemme (sparer glass og dermed runder i oppvaskmaskinen).

2. Matboks i stedet for matpapir/plastfolie.

3. Barbere seg med tradisjonell barberhøvel og barberkrem som ikke er fra trykkboks. Fås kjøpt på barbershop.no, en god del parabenfrie ting der og barberbladene er mye billigere enn Gillette.

4. Digipost fra Posten bør vel redusere en del brev (selv om jeg ikke har fått noen der ennå, men det kommer vel). Bruke eFaktura og AvtaleGiro i stedet for å få alt i posten.

5. Ikke kjøpe så mye dilldall man ikke har bruk for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5. Ikke kjøpe så mye dilldall man ikke har bruk for :)

Word! Når man blir bevisst på det, innser man hvor lite man faktisk trenger.

Mitt tips er å utnytte det man kan finne i naturen av bær og planter når det er sesong for det. Og dessuten å spise opp maten sin (hvor bra det er for helsa kommer jo an på hva man spiser, selvfølgelig, men det er sannsynligvis bedre å spise rester en dag enn å kjøpe ferdigmat i masse emballasje).

Det er i grunn dette som er litt av prosjektet på bloggen min. Bra for miljøet, helsa og lommeboka er nemlig en strålende kombo som miljøbevisst student. Og det er nesten utrolig hvor ofte sånne ting sammenfaller!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Slå av lys i rom man ikke oppholder seg og skru ned varmen og heller kle på seg når man er inne slik at man sparer strøm.

Planlegge innkjøp slik at man bruker den maten man har i kjøleskapet.

Planlegge innkjøp av klær slik at nye klær passer med det en allerede har.

Kjøpe brukt eller levere til bruktbutikker det man ikke kan bruke selv dersom det er helt og fint.

Gå, sykle eller bruke kollektivtrafikk når man kan.

Sortere avfallet sitt slik at mest mulig som kan gjenvinnes blir gjenvunnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpe møbler brukt.

Skal du fornye hjemmet ditt, så lever møblene til brukthandel/loppemarked og samtidig erstatte dette med brukt. Da kan du fornye hjemmet ditt uten av det koster så mye, og heller ikke bidra til økt forbruk.

Jeg har også kjøleskap og komfyr som er kjøpt brukt. Det fungerer bra, men jeg vil ikke anbefale å kjøpe vaskemaskin brukt siden den har slitedeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker

Mange gode tips her ja!

-Når du koker poteter, så trenger du kun å ha oppi så lite vann at det såvidt dekker potetene.

-Lær deg å sy! Jeg har gjort om et sjal til en kjole, og sydd om et par skjørt, og brukt gamle gardiner til å lage plagg av! Det går greit å bare lære seg litt basic, som å sy et skjørt.. det er veldig enkelt. Så kan du bare bruke kreativiteten til å lage noen kule plagg. Fine julegaver og!

-For å bli kvitt gamle kjøkkensaker fks, kan du lage en 'studentpakke' (asjetter, boller, bestikk, glass, kopper, hva enn du vil kvitte deg med) Og selge det til en rimelig penge/ gi bort på finn.no til studenter. Du kan også dele opp servisene dine hvis du har sånn 12 av hver. En enslig student trenger ikke så mye. Da slipper du å kaste de, og en student eller to får seg en kjapp og enkel kjøkkenpakke!

-Inviter til byttedag med vennene dine! Alle tar med seg klær og ting som de ikke vil ha mer, også kan dere bytte med hverandre :) Miljøvennlig og gøy!

-Gammel melk trenger du ikke å helle ut! Lag vaffelrøre av det. Det går helt fint!

Og om en matvare går ut idag, så går det helt fint å spise det noen dager i etterkant. Best før, betyr ikke at du blir dårlig av å spise varen dagen etter datoen. Men selvfølgelig, det fins noen matvarer man bør være forsiktig med.

-Bak egne brød! En pakke med gjær, en pose med mel og eventuelt andre ingredienser du ønsker varer leeeenge og du får mange brød ut av det!

-Tupperware er egentlig ikke så veldig nødvendig, siden du kan bruke gamle is-bokser, syltetøyglass osv til å oppbevare ting i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mitt tips er å utnytte det man kan finne i naturen av bær og planter når det er sesong for det.

Nå er det sesong for sopp og ville bær. Selv har jeg blant annet funnet masse kantareller.

Kom dere ut i skogen! Da får dere trim, sparer penger og bidrar til et miljøvennlig forbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg har blitt flink til å kjøpe brukt, og jeg finner så utrolig mye fint som folk kvitter seg med. Hver gang jeg skal kjøpe noe interiør eller lignende, sjekker jeg finn.no. Og oftest finner jeg faktisk noe finere enn det jeg opprinnelig hadde tenkt til å kjøpe.

Jeg vil anbefale mer bruk av bønner! Det sparer man veldig mye penger på. Koster ikke mye for en stor pose på innvandrerbutikk, og så kan man sette dem i vann til dagen etter. Har brukt en kokebok som heter Bønner og linser, der er det mange gode tips. Sparer veldig mye penger på å bytte ut kjøttet noen ganger i uken. Til taco f.eks. moser jeg ca 300 gram med brune bønner og lager taco som vanlig. Og det smaker faktisk enda bedre.

Ellers har jeg blitt flink til å bytte klær med venninner. Selvfølgelig bør man helst unngå bomkjøp, men det hender det skjer likevel.. :sjenert: Ved å bytte klær har man plutselig en ny, fin garderobe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Annonse

Word! Når man blir bevisst på det, innser man hvor lite man faktisk trenger.

Mitt tips er å utnytte det man kan finne i naturen av bær og planter når det er sesong for det. Og dessuten å spise opp maten sin (hvor bra det er for helsa kommer jo an på hva man spiser, selvfølgelig, men det er sannsynligvis bedre å spise rester en dag enn å kjøpe ferdigmat i masse emballasje).

Det er i grunn dette som er litt av prosjektet på bloggen min. Bra for miljøet, helsa og lommeboka er nemlig en strålende kombo som miljøbevisst student. Og det er nesten utrolig hvor ofte sånne ting sammenfaller!

Jeg må bare gi deg skryt for bloggen, kjempegode oppskrifter og masse inspirasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare gi deg skryt for bloggen, kjempegode oppskrifter og masse inspirasjon!

Åh, tusen takk! Det er så gøy å blogge når man får sånne tilbakemeldinger!

Og for å være litt on-topic, vil jeg anbefale å kutte ut unødvendige hudpleieprodukter! Det er ikke sikkert det er nødvendig med dagkrem, nattkrem, renselotion, tonic og hva vet jeg, selv om de som lager produktene gjerne vil ha deg til å tro det :) Hudpleieprodukter inneholder ofte endel tvilsomme stoffer som hverken er bra for deg eller miljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Her var det mange fine tips:)

Er veldig enig i alt som står her, men ikke alt som er like lett i praksis..

Anbefaler boka "Grønn og skjønn" som er en fin introduksjon til et sunnere og mer bevisst livstil:)

Mitt lille tips er oljer:

Har laget min egen ansiktsolje i over ett år og den var suuuuper i fjor vinter da snøen varte fra oktober - april.. Slår knockout på alle overparfymerte og kreftfremkallende (kulde)kremer i parfymeri og apotek!

Blander 2-3 eteriske oljer sammen med jojobaolje oppi en liten glassflaske.

Greit at de oljene harmonerer i lukt og funksjon.

Holder rundt flaska og rister i noen minutter.

Kroppsvarmen blander da alt sammen.

Sett kaldt og kjølig et døgn, men aldri i kjøleskap.

Fin for blandingshud.

For tørrere hudtype, bruk mandelolje som base.

For sensitiv hud, bruk kun kamomille som eterisk olje.

For fet hud, tilsett te tre-olje osv.

Det er veldig mye man kan bruke oljer til:

- erstatning for body lotion

- erstatning til hårkur

- erstatning til hudkrem / kuldekrem

- på neglbånd

- i badevannet

Ellers støtter jeg forslag om menskopp, byttekveld, egen drikkeflaske/matboks, restemat, handlenett, sparepærer, nedsatt innetemperatur, loppemarked, gå/sykle/kollektiv transport. Og å tenke gjennom hva man TRENGER før man handler.

Gjør ting deg egentlig lykkeligere? Eller er det opplevelser som gir mest glede?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som har katter: Kvitt deg med kattedoen du har (i plastavfallet, såklart!) og kjøp deg en PeeWee-do. Trepellets som ikke lukter noenting, katten din og du slipper å puste inn støv fra kattesand, "brukt" pellets går i matavfallet (kattesand er en enorm miljøsynder; det går inne ann å resirkulere på noe vis, og er også miljøfiendtlig i produksjon), og 14 liter pellets koster kun 170kr. Genialt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...