nettvenninnen Skrevet 25. august 2010 #21 Skrevet 25. august 2010 Jo, det er fullt mulig å selge boken din selv. Og det beste av alt. Det er DU som bestemmer prisen Om man synes at salget går godt, så er det mulig å trykke opp boken i flere eksemplarer senere. Da har man også penger til å gjøre det. Tror at "Kolofon" tilbyr tre ulike bokpakker, der det ene alternativet er å ikke ha boken ut i bokhandel. Det lureste er å begynne i det små (trykke opp få eksemplarer) og se hvordan ting blir motatt.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2010 #23 Skrevet 25. august 2010 https://secure.kolofon.no/ Hehe, fant den tilslutt jeg og Men tusen takk. Tror jeg ville satset på standard eller pluss. Har endel penger på en konto (mer enn kostnadden for den største) som jeg skal bruke på det jeg kan få noe igjen for i fremtiden min sin skyld. Men ideen om konfirmasjonspengene er kanskje litt bedre, for da bruker jeg ikke opp dem om det går dårlig. Men spørsmålet mitt er da; Hvor og hvordan kunne jeg fått solgt dem?
Auraya Skrevet 25. august 2010 #24 Skrevet 25. august 2010 Gyldendal hadde ett prosjekt for noen år siden, hvor de gav ut unge forfattere, og den yngste var bare 14 år: http://www.dagogtid.no/arkiv/2000/30/bok.html Så det er mulig, og det beste er å lese litt teori rundt skriving, eventuelt gå ett kurs, prøve seg på ett manus og sende inn. Å gi ut bøker selv koster en del penger, som tenåringer gjerne ikke har, og dersom man er ung og fersk som forfatter kan det også være greit å ha den sikkerhetsventilen i forhold til kvalitet, som ett forlag utgjør.
nettvenninnen Skrevet 25. august 2010 #25 Skrevet 25. august 2010 (endret) Men spørsmålet mitt er da; Hvor og hvordan kunne jeg fått solgt dem? Jeg er desverre for trett til å komme med mange kreative forslag i kveld. Men er du ikke kreativ selv, da? Det er mange måter man kan gå frem på for å selge bøkene sine. Venner og bekjente kjøper sikkert, du kan engasjere folk som selger bøkene dine (der de får en slant per bok de selger) og du kan gå fra dør til dør og selge selv. Har stadig vekk forfattere på døren her hjemme. Og det har da hendt at jeg har sørget for å få en hilsen fra forfatteren i permen på boken. Er sikkert mange som blir sjarmert av en kreativ tenåring som har hatt guts nok til å få manuskriptet sitt på trykk Men jeg råder deg til å ta en prat med foreldrene dine først. Endret 25. august 2010 av nettvenninnen
AnonymBruker Skrevet 26. august 2010 #26 Skrevet 26. august 2010 Det finnes mange bitre folk som prøver å jekke ned folk som snakker om å oppfylle drømmene sine. Drit i dem og ikke la noen knuse dine drømmer! Hvem er vel bedre rustet til å skrive bøker ment for ungdom enn ungdom selv? Lykke til
AnonymBruker Skrevet 26. august 2010 #27 Skrevet 26. august 2010 Det finnes mange bitre folk som prøver å jekke ned folk som snakker om å oppfylle drømmene sine. Drit i dem og ikke la noen knuse dine drømmer! Hvem er vel bedre rustet til å skrive bøker ment for ungdom enn ungdom selv? Lykke til Synes de "bitre" kritikerne har levert ganske saklige argumenter for hva som kan stå i veien for en 13 år gammel jente som ønsker å gi ut en bok. Jeg synes egentlig det virker som ganske konstruktive forslag alle sammen. Det handler ikke om å trampe på drømmen til en ung jente, men om å forholde seg til realiteter. Hvis hun rusher og prøver nå, er det mindre sjanse for å få utgitt noe enn om hun kanskje tar noen forfatterkurs og lærer litt mer, og prøver når hun er 1 eller 2 år eldre. Det går jo an å lytte til de som er litt eldre og har litt mer erfaring, i stedet for å fortelle 13-åringer om at de er verdensmestere, og at bøkene deres fortjener å bli utgitt. Er ikke sånn det funker, vet du.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2010 #28 Skrevet 27. august 2010 Synes de "bitre" kritikerne har levert ganske saklige argumenter for hva som kan stå i veien for en 13 år gammel jente som ønsker å gi ut en bok. Jeg synes egentlig det virker som ganske konstruktive forslag alle sammen. Det handler ikke om å trampe på drømmen til en ung jente, men om å forholde seg til realiteter. Hvis hun rusher og prøver nå, er det mindre sjanse for å få utgitt noe enn om hun kanskje tar noen forfatterkurs og lærer litt mer, og prøver når hun er 1 eller 2 år eldre. Det går jo an å lytte til de som er litt eldre og har litt mer erfaring, i stedet for å fortelle 13-åringer om at de er verdensmestere, og at bøkene deres fortjener å bli utgitt. Er ikke sånn det funker, vet du. Joa, men hvis hun starter nå så får hun det hun trenger - erfaring. Hvis hun allerede nå starter et seriøst prosjekt om å skrive en bok, og gjentar denne prosessen over flere år, så er det jo slettes ikke umulig at hun til slutt ender opp med godt nok materiale til å utgi en bok. Hun virker tålmodig og realistisk og da er det jo bare å prøve å opparbeide seg så mye erfaring hun klarer.
Gjest Melina* Skrevet 28. august 2010 #29 Skrevet 28. august 2010 Jeg synes mange gir konstruktive råd her, fordi jeg tenker at det er viktig å kunne glede seg over at man liker å skrive. Selv er jeg utdannet journalist (studerer nå også et mer kreativt tekstfag), og jeg har inntrykk av at mange mister gløden når de fokuserer mer på målet enn på gleden ved det de gjør. Å skrive bok handler også, som andre påpeker, om mer enn å utnytte talentet sitt. Det handler vel så mye om å være strukturert, lage røde tråder (og holde seg til dem), samt gjøre research og diverse andre ting jeg tror svært få 13-åringer vil klare å gjennomføre. Ts: Hvis du ønsker å få tilbakemelding på tekstene dine, vil jeg anbefale deg å prøve www.trafo.no. Der kan du få gratis veiledning av etablerte forfattere. Fortsett å gjøre det du elsker å drive med, nemlig å skrive, men ikke glem at du gjør det fordi du liker det, ikke for å gi ut bok.
Gjest T.k Skrevet 28. august 2010 #30 Skrevet 28. august 2010 Jeg prøvde å sende inn en fortelling til flere forlag når jeg var 15. Gikk ikke så bra, fikk bare nei men jaja, jeg prøvde iallefall
estrella Skrevet 29. august 2010 #31 Skrevet 29. august 2010 Hei! Kunne jeg fått lest noe av det du skriver? Fikk veldig lyst å lese noen av novellene dine (Skal ikke publisere dem på nettet eller noe slikt. Ville bare lese litt )
Lise_ Skrevet 29. august 2010 #32 Skrevet 29. august 2010 (endret) Nå vet jeg ikke ang alderen din når det gjelder agenter, men å skaffe seg en "agent" er lurt. Da slipper du å sende boken til flere forlag, da agenten hjelper deg med å foreslå den til forlag, og da blir du tilbydt en sum av dem som er villig til å utgi, oftest et lite opplag, men det er en begynnelse Masse lykke til Endret 29. august 2010 av Lise_
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå