AnonymBruker Skrevet 25. august 2010 #1 Skrevet 25. august 2010 Sønnen min på tre år kom hjem å fortalte at han måtte sitte i babystolen i dag. Når jeg spurte hvorfor så sa han fordi han hadde dyttet et barn. Det er så absolutt ikke lov å dytte noen, men det burde vel de i barnehagen kunne snakke med han om, det er det vi gjør hjemme og det fungerer bra. Time out er jo omdiskutert og vi bruker det bare i ekstreme tilfeller hjemme, har kun trengt det to ganger. I tillegg så var det tydelig flaut å sitte i babystolen, og man skal ikke ydmyke barna. Jeg har ikke hørt noe om at de bruker time out, så det er ikke diskutert med foreldrene. Jeg mener ikke at barna skal få gjøre hva de vil i barnehagen, men det er jo pedagoger som jobber i barnehagen å de burde vel kunne forklare barna hva de mener? Hva hadde dere gjort?
Gjest gjest Skrevet 25. august 2010 #2 Skrevet 25. august 2010 I den barnehagen jeg jobbet i ble det brukt time out ved å la barnet sitte en liten stund i garderoben evt på trammen dersom det var under utelek. Vi brukte aldri ordet time out, heller at "nå kan du sitte her og tenke litt" evt "roe ned litt". Det ble ikke brukt på alle barn og heller ikke hver gang. Kom litt an på situasjonen men en typisk situasjon kunne være at barnet hadde ødelagt leken for andre (sparke i stykker sandslottet) eller slått, lugget osv. Dersom barnet ikke reagerte på tilsnakk fra personalet, evt slo seg helt vrang ved tilsnakk. Noen barn forstår umiddelbart hva de har gjort og ting løser seg med en prat. Andre er mere "høyt oppe" og trenger å være i ro noen minutter for å komme ned. Ser ikke noe galt i det. Men å sette barnet i en babystol?? Sikker på at ikke det bare var en tripp-trapp ??
Jade Skrevet 25. august 2010 #3 Skrevet 25. august 2010 Det der er ikke time-out. Det er gapestokk! Time-out er når de tas bort fra situasjonen en stund (etter min mening).
Vibi Skrevet 25. august 2010 #4 Skrevet 25. august 2010 Da jeg gikk i barnehagen måtte vi sitte i "trappa" dersom vi hadde gjort noe galt. Det er ikke alltid det nytter å fortelle ungene at "det er ikke lov til ditt og datt", jeg mener, ungen din vet jo tydeligvis at han ikke skulle dytte det andre barnet, men gjorde det likevel. Å sette han i en babystol mens de andre gjør narr syns jeg hørtes spesielt ut. Men jeg ville ha snakket med personalet og fått deres versjon. Den kan jo være annerledes enn treåringens
AnonymBruker Skrevet 25. august 2010 #5 Skrevet 25. august 2010 hva med å spørre de ansatte? Jeg jobbet en periode som assistent i barnehag, og der fikk jeg beskjed om å sette de som ikke sluttet å for eks dytte, eller som bet etc i babystol, devs tripptrapp med bøyle. det var etter hva jeg forsto ikke så mye ment som straff som for å beskytte den det gikk ut over.
Solskinnsbolla Skrevet 25. august 2010 #6 Skrevet 25. august 2010 Da jeg gikk i barnehagen måtte vi sitte i "trappa" dersom vi hadde gjort noe galt. Det er ikke alltid det nytter å fortelle ungene at "det er ikke lov til ditt og datt", jeg mener, ungen din vet jo tydeligvis at han ikke skulle dytte det andre barnet, men gjorde det likevel. Å sette han i en babystol mens de andre gjør narr syns jeg hørtes spesielt ut. Men jeg ville ha snakket med personalet og fått deres versjon. Den kan jo være annerledes enn treåringens TS har aldri skrevet at han ble satt i en babystol og så fikk de andre barna lov til å gjøre narr av han. Jeg er pedagog i skolen og jeg bruker time out-ut på gangen i tre min- i min situasjon opplever jeg at 1-2 advarsler overhode ikke blir tatt seriøst. da orker jeg ikke å bruke stemmen min lenger, og å bli sint nytter ikke. barn skjønner konkrete ting: time out er konkret. Gjør jeg det en gang på en elev-gjør jeg det aldri igjen. og de står utenfor rekkevidde for sine medelever-overhode ingen gapestokk. Jeg tror også det kan fungere på mindre barn. De har en pedagog i bhg som har tatt en pedagogisk avgjørelse. barnehage og skole er ikke den samme settingen som hjemme. Derfor kan du som forelder ikke diktere hva pedagogene skal gjøre. men om de ikke har informert om dette, så er det bare å ringe eller snakke med de under fire øyne.
ferdig Skrevet 25. august 2010 #7 Skrevet 25. august 2010 jeg bruker ikke selv time out mer enn noen ganger pr år, men andre metoder bruker jeg oftere. som regel holder det å prate med barnet, men om dit barn er en av de som ofte blir pratet til men som ikke hører eller forandrer adferden sin, så er det til slutt begrenset hva man kan gjøre. om det er første gangen han slo/dyttet så mener jeg det er og overreagere uten at jeg kjenner situasjonen, ekstra tiltak settes på barn som trenger det pga gjentagelse. Men det er hva jeg mener. eks i dag kommer lise løpende forbi knut, knut gliser og langer ut et bein så lise dette, blør nese blod og hele greia, hadde mest lyst til og henge knut på en knagg men ber heller knut bli med på badet og hjelpe meg og tørke blod og trøste lise. når mamma henter løper han bort og sier "i dag gjorde jeg så lise datt, hun begynte og blø, men så hjalp jeg henne og trøstet henne og nå er vi venner, men mamma, jeg skal aldri gjøre det igjen for det gjorde vondt på lise".. trur ikke knut ville lært det av 3 min i ei trapp.
Gjest Gjest Skrevet 26. august 2010 #8 Skrevet 26. august 2010 Snakk med barnehagen og spør hva som har skjedd. Vi spør alltid personalet dersom det er noe vi lurer på. Etter det kan du vurdere hvilken tilbakemelding dere ønsker å gi til bhg. Det er ikke helt sikkert at 3-åringen din forteller hele historien...
Eternity Skrevet 26. august 2010 #9 Skrevet 26. august 2010 Du må nesten forhøre deg med barnehagen om hva som foregikk her.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå