Gå til innhold

Akvarie og akvariefisk

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er en lykkelig akvarieeier, og har et hjertesukk å dele med alle som kan ha lyst til å kjøpe seg akvarie.

Jeg vil tro at mange har fått en reklame i posten fra en kjæledyrkjede den siste tiden (skal ikke nevne navn). Der er det bilder av fisk i alt for små beholdere, og råd som de fleste som driver med akvarie mener er direkte feil. Det er faktisk mulig at det vil ta livet av fisken.

De fleste som driver med akvarie har vel en eller annen gang stått håpefulle i butikken og ventet på råd fra "ekspertisen". Jeg var heldig og mødte noen som hadde peiling på oppstart av akvariet, men mange opplever å komme hjem med fisk som i verste fall bare lever noen dager. Det er ikke lett å vite at akvariefilteret må innkjøres før en hiver oppi fisk hvis ingen har sagt det...det ender fort med fiskdød og ny tur til dyrebutikken (hvis en ikke gir opp en flott hobby pga motgangen).

Det er heller ikke godt å vite at en vanlig gullfisk/slørhale kan bli 38 cm lang ( http://akvaforum.no/profile.cfm?id=6286 )når du kjøper den liten i butikken. De selges gjerne til en bolle eller et lite akvarie. Kampfisker liker å ha plass til å svømme og trenger større plass enn de små koppene de selges i.

En del av de som jobber i dyrebutikker har god kunnskap og gir gode råd, men det er også mange som selger deg hva som helst...med påfølgende resultater. Et godt råd er å lese på nettet og kanskje noen bøker før du reiser til dyrebutikken. Det er gode forum på nettet, og det bar meg gjennom en nybegynnerperiode med mange feil og mye død.

Jeg blir frustrert og sint når jeg seg dyrebutikker som selger pleco (som kan bli 50 cm) og gibbiceps (som kan bli 45 cm) i "pakker" av typen: "Kjøp 5, spar penger!". Det er ikke så mange som har stort nok akvarie til å holde mengder av så store fisk.

Jeg mener ikke å skremme bort blivende fiskeeiere, heller hjelpe dem å spare penger og slippe frustrasjon. Akvarie er en flott hobby, og når du først får taket på det er det utrolig artig!

Vær kritisk til det du blir fortalt, og dobbeltsjekk opplysninger før du kjøper så vil du spare deg for mye hodebry.

Endret av Crow
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og det er mange som jobber i dyrebutikk som vet hva som skal til for å få til akvarier.

Men pga salg ikke får lov til å forklare skikkelig, i frykt for at kunden skal skremmes vekk.

Å forklare en familie som vil gi akvarie til ungen sin på 5 at akvariet må få lov til å starte opp og bygge en bakterie kultur og at dette tar ca en måned er nesten rent umulig.

For ungen vil jo ha fisk -nå-.

Når fisken dør når ammoniakken er på topp, er selvfølgelig totalt sjokkerende. Selv om man har forklart opp og ned i mente at dette kommer til å skje om de bare kaster fisken i før akvariet er klart.

Og jeg blir regelrett trist når folk sier at fisken vokser etter hvor stort akvariet er...

Det er sett som en selvfølge at man setter seg inn i dyret når man kjøper en hund, katt, hest... men gnagere, kaniner, fugler og spesielt fisk og insekter. Der gir folk faen.

Man prøver å hjelpe, men de hører ikke etter.

Skrevet

Helt enig i det du skriver,og jeg mente ikke å angripe butikkansatte (selv om jeg har opplevd å bli forsøkt påpresset en saltvannsfisk til malawikatet mitt :lete: Visste heldigvis hva jeg skulle ha - og ikke minst IKKE ha selv).

Det er mange flinke folk i butikkene, og det ER mange kunder som ikke vil høre.

Startet denne tråden for å sette litt fokus på temaet. Det er så utrolig artig når du setter opp et akvarie som fungerer, og jeg håper å påvirke noen potensielle akvarieeiere til å sette seg litt inn akvariedrift og fiskenes behov.

Takk for innspill. Håpet er at vi kan nå ut til noen som ikke naturligvis tenker på å søke opp de andre forumene på nettet :fisk:

Skrevet

Akvariehobbien er en fantastisk hobby.

Og flott at du vil øke bevissthet på at man må lære litt selv, og ikke stole blindt på de ansatte. De er der for å selge, og det er dessverre mange av de som ikke bryr seg.. =/

Skrevet

Og myten om at en gullfisk passer i en gullfisk bolle uten filter. Skal man ha noe i en slik bolle (men helst ikke), må det iallfall være en kampfisk som faktisk har en sjangse til å puste uten ...

Skrevet

Gullfisk og kampfisk har begge labyrintorgan.

Så joda, de kan klare seg i oksygenfattig vann ved å trekke luft fra overflaten.

Men sunt i lengden er det ikke, og ikke får de bevege seg som de burde heller i bolle.

Er på tide at de forbyr den dritten.

Skrevet

Skjønnt enig. Har en gullfiskbolle stående, jeg bruker å servere snacks ut av den ;)

Det handler jo ikke bare om at fisken skal overleve, men også trives. Det spennende er jo å se den utvikle seg i et mest mulig tilrettelagt miljø, vokse, få avkom og svømme rundt. Blir klam nedover ryggen når jeg ser fisker stå uvirksomme i en liten kopp der de nesten ikke kan bevege seg.

Men, det er heldigvis aldri for sent å lære. Når en først tar skrittet til å sette opp et stort nok akvarie med plass til fiskene får en se hvor fint det er. Mange som blir smittet av "litersyken" da.

Jeg begynnte med en 60 liter, og alt for store fisker. Det var misstrivsel og dårlig vannverdier over hele linja. Brukte masse penger på alt mulig på flaske, for å ikke snakke om ny fisk. Hadde mest lyst til å gi opp det hele... Så fikk jeg gode råd på et forum for akvariefisk. Det var da det tok helt av for meg. Nå har jeg stadig lyst på flere akvarier, og koser meg godt med de jeg har,

Skrevet

Jeg synes det virker spennende å drive med akvarium!

Og hvis jeg en gang bestemmer meg for å kjøpe meg et og ha fisker i det, kommer jeg helt klart til å være innom noen forum en stund før jeg kjøper meg det jeg trenger av utstyr og dyr.

Jeg er enig i at mange i dyrebutikker (jeg slår ikke alle over en kam, men dette er faktisk sant) ikke kan noe om dyrene de selger/selger utstyr til.

Så man får sette seg godt inn i sakene via bøker og internett og ikke stole på at det folk i dyrebutikker sier er sant. Dette gjelder alle dyr.

Skrevet

Anbefales det på det sterkeste. Eneste faren med det er at en blir så engasjert at en nesten kaster ut møblene for å få plass til mer :fnise:

Du vil ha stort utbytte av å sette deg inn i det før du kjøper. Når en går til anskaffelse av et levende vesen vil en jo at det skal leve og trives. Det er en del feller som mange går i, og en del selgere som bare er der for å tjene penger.

I mitt tilfelle fikk vi gode råd i den første dyrebutikken der vi kjøpte akvariet, men så reiste vi til en annen dyrebutikk for å kjøpe fisk. Til vår lille 60 liter kom vi hjem med 3 Scalarer (trenger 250 l) ti neontetra og en elefantfisk (250 l). Selgeren påsto at dette kom til å gå HELT FINT. Jada, det tok ikke lang tid før vi var tilbake i dyrebutikken for et nytt forsøk...Sånn er det når en ikke vet bedre.

Jeg håper at noen kan lære av mine feil og ikke gjør det samme selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...