Gå til innhold

Vondt i beina etter turer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig glad i å gå turer, og siden jeg har hund er jeg ut på tur hver dag. Men jeg sliter alltid sånn med beina etter vi har vært på tur. Jeg får gnagsår og blemmer både bakpå, under og rundt helen. Er dette normalt? Sitter nå med begge beina i grønnsåpevann etter vi har vært på tur for å "roe" ned beina litt. Har merket at jeg har fått hardere hud på beina men synes ikke det hjelper så veldig mye å file ned. Skifter litt på hvilke sko jeg bruker, men er stort sett det samme uansett hvilke sko jeg bruker.

Har noen en god fotkrem å anbefale?

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet

Dette hørtes ikke helt vanlig ut, nei.

Nå vet ikke jeg hva slags sko du går i, men det høres ut som du burde vurdere å bytte sko. Feil sokker kan også gi både vannblemmer og bidra til oppbygging av hard hud.

Ta deg gjerne en tur til fotpleier for å få hjelp til å få vekk all hard hud, og be fotpleieren lære deg hvordan du bør stelle føttene. Fotkremer finnes i mange typer, og ulike kremer passer til ulike føtter. Selv er jeg mest fornøyd med denne, som jeg kjøpte hos fotpleier.

Skrevet (endret)

Hvis det er huden din som er problemet (iom at du får sår og blemmer veldig fort), så skal du ikke utelukke at du muligens reagerer allergisk på et eller annet i selve skoen. Hvis du har optimalt gode sko, som passer beina dine (og riktig tilpasset bruk) og at du utelukker unormale bein-/fotstillinger, så er det mulig at du er oversensistiv på noe skoene er laget av. Kjenner flere som reagerer på limet som brukes i sportstaper/gnagsårplaster/sko, andre tåler ikke lær i det hele tatt, eller de reagerer på kunststoffene. Tøymykner og vaskemiddel kan også gi rekasjoner når huden blir klam og svett i tett kontakt med stoffer over tid. Gnagsårplaster er ofte ikke beregnet på de med sensitiv hud, så det kan ofte forverre hudens reaksjon.

Noen av oss får bare mye lettere gangsår enn andre desverre, men en må nesten gjenomføre eliminasjonstester for å undersøke hva det er som forverrer tilstanden. Anatomi og knokler kan det ikke gjøres mye med, men du kan få hjelp og opptrening hvis det er snakk om hetig over-/underpronasjon, svake ankelledd, svak muskulatur i kne som fornadrer gange osv. Viser det seg at du allergisk så er det om å gjøre å unngå allergenene om trigger reaksjonene. Et par sokker mellom hud og sko vil ikke være nok til at reaksjonene uteblir, så da må det lateral tenkning og evt spesialsko til.

Sørg også for at du ikke har mineralmangler, og at du spiser masse frukt og grønt. Sink, vit E og vit C er spesielt viktig ved optimal sårheling.

Endret av bergans
Skrevet

I følge min sykepleiervenninne så er grønnsåpevann IKKE bra for såre føtter. Husker vi snakket om det en gang, og hun forsto ikke helt hvor den myten kom fra. Det må da i såfall være medisink grønnsåpe? Som ikke er full av parfyme og faenskap.

Skrevet

Bruk sportstape der du vet at du kommer til å få gnagsår. Om sårene allerede er der, anbefaler jeg compeed plaster. Har du fått beina dine undersøkt hos fotpleier el. lege? Kanskje det er noe som ikke er helt som det skal være?

Skrevet

"Ingen har daua av gnagsår" ble jeg fortalt engang i starten av mitt forhold til det militæret ;)

Hvis det er noen punkter på føttene som du stadig får gnagsår på så kan du tape over disse med sportstape, det er kjapt, enkelt og fungerer som bare det - feks. har jeg det med å få gnagsår på stortærne på lange turer, så de blir alltid tapet i forkant. :)

Skrevet

Jeg har en venninne som rett og slett har en genetisk feil med et av hudlagene på føttene, og hun får vannblemmer hver eneste gang hun går tur. Hvis det er så ille for deg også bør du kanskje få sjekket opp dette.

Jeg får også ofte gnagsår, så lenge jeg har godt inngåtte sko med sokker i går det som regel bra, men hver gang jeg prøver nye sko eller går uten sokker får jeg nesten garantert blemmer og sår. Noen får enklere gnagsår enn andre, jeg tror rett og slett man bare må akseptere det. For meg har det aldri hjulpet med filing av føttene eller fotkrem i hvert fall. ;) Det finnes en del hjelpemidler på apoteket, f.eks gnagsårstift du kan ta på steder der du har mye slitasje for å forebygge. Ellers er det vel bare å gå med gode sko i riktige størrelser, med sokker i riktig stoff (jeg får f.eks lettere gnagsår hvis jeg har ullsokker eller synetiske sokker mot huden).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...