Gå til innhold

Delt omsorg 50/50 - eks ønsker å bytte uke midt i året

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest akkurat nå
Skrevet

Hei

Min eks og jeg har delt omstorg for vårt barn. Barnet er annen hver uke hos meg, og annen hver uke hos faren. For en måned siden traff min eks en ny dame, og han ønsker nå å bytte uke. Og det allerede fra neste uke av. For meg er ikke dette så enkelt, både fordi jeg selv har samboer med barn der ukene "stemmer" nå, og fordi at jeg ser at ved å ha våre uker som tidligere avtalt - så klaffer det så godt både med jul osv.

Jeg har full forståelse for at han ønsker barnefri når hun har barnefri, men synes at det er litt kort varsel - og at vi bør i det minste følge litt kalenderen (feks bytte heller fra nyttår)

Har lite erfaring med dette, og vil gjerne høre hva dere andre har gjort - og ikke gjort i sånne tilfeller;-)

Videoannonse
Annonse
Gjest jomfrua
Skrevet

Du er jo like berettiget til å ville beholde de ukene slik det er nå som han er til å ville bytte.

Dere må ikke "hoppe" fordi han sier "hopp" likefullt som han ikke har noen rettighet til å bestemme at dere skal "hoppe".

Jeg vil ikke anbefale og stå steilt, aggresivt og negativt til eventuell bytting. Men se hva dere kan gjøre og forklar for han og be han se på hva han kan gjøre for at dere skal finne frem til en bedre løsning for dere begge.

Lykke til.

Skrevet

Så lenge de to ulike løsningene medfører like store ulemper for dere begge, ville jeg holdt på nåværende avtale. Altså ikke gått med på ukeskifting. Hva med at hans nye kjæreste bytter uke for sin(e) barn? Å foreslå ukebytte fra årsskifte høres ut som en god løsning som vil kunne fungere for dere begge i lengden (?)

Skrevet

Prøv å være fleksibel, det lønner seg alltid i lengden, kanskje har barna også lyst til å være sammen (?). Det er jo også sånn at hvis en har partallsuker og en oddetallsuker, så får den ene både høstferie og vinterferie også. Dere trenger jo heller ikke være stivbeinte på 7 dager her og 7 dager der heller. Kanskje høstferien kan deles i to også kan derebytte uke da ved å ta halvannen uke hver. Eller foreslå å bytte til jul. Tipset er hovedsaklig å være fleksible og høre på barna (hvis de er store nok til å ha noen mening.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...