Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eksen og jeg har kjent hverandre i 8 år. Vi er fortsatt gode venner. Ingen er i nye forhold enda. 2 år siden det ble slutt. Vi har pratet litt om hva som kommer til å skje hvis vi får nye kjærester. Jeg tror det blir vanskelig å fortsette vennskapet da. Han mener vi kan fortsette å være venner hvis de nye kjærestene synes det er greit. Men hvor vanlig er det at nye kjærester synes det er greit?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri gjort det slik. Det blir for vanskelig rett og slett. Det er nok av folk jeg kan ha som venner, og det er ikke naturlig for meg å fortsette med en eks når forholdet vårt er over. Neida, vi har ikke vært uvenner eller noe sånt, det var bare helt over mellom oss.

Den gode tonen vi har hatt før begge har gått videre, da vi var enige om å fortsette som venner, den forrandret seg over tid. Så jeg har ikke noen av mine ekser som nære venner lengre og syns det er det beste for min del.

Skrevet

Har dere barn sammen? Jeg syns det er flott at ekser kan være venner hvis det er barn i bildet. Hvis ikke syns jeg det er greit at de går videre før de får seg nye. Om det hadde vært greit for meg som ny kjæreste kommer an på hvordan vennskapet arter seg. Hvis dere med vennskap mener det er naturlig å ta mye på hverandre, formane hverandre, blande seg inn i økonomien til hverandre og lignende, ville jeg nok ikke likt det. Kanskje dere bør tenke dere om, er vennskapet deres på samme måte som vennskapet dere har med andre dere IKKE har bodd sammen med?

Skrevet

Jeg har heller aldri gjort det på den måten, for min del hadde det blitt for kjipt å se eksen med ny type eller at hun skulle sett meg med ny dame, så jeg har alltid avsluttet helt ved brudd. Det innebærer da at også vennskapet tar slutt når forholdet er over. Det kan sikkert virke rimelig hardt og brutalt for noen, men ved samlivsbrudd så må en bare gjøre det som er best for en selv, og jeg tipper at også fremtidige partnere ikke er så lei seg for at man ikke lenger har kontakt med eksen. Jeg hadde selv vært skeptisk til å innlede et forhold med ei som hadde utstrakt kontakt med eksen.

Skrevet

Min ex og meg var sammen i ca 5 år, og etter at det ble slutt, har vi vært meget gode venner. Har hatt ny samboer nå i snart 4 år, og min ex er gode venner med oss begge. Han passer våre hunder når vi er på tur, og lufter de når han har lyst :)

Grunnen til at vi kan ha det slikt, er at vi er voksne mennesker, som klarer å se bort fra fortid. Vi ser på hverandre som venner og vet alle at det som engang var er fortid nå. Det var tross alt en grunn til at min ex og jeg gikk fra hverandre. Min nye samboer er også så trygg på vårt forhold at han ikke ser noen grunn til å være sjalu. Han vet hvor han har meg :)

Min ex er et godt menneske og en fin person, så har aldri sett noen grunn til å kutte han ut som en venn. Han er ikke noe mer enn mine andre mannlige venner, og faktisk er jeg litt stolt over at vi alle tre kan vise slik romslighet :)

Mulig dette hører til skjeldenheten, men det er fullt mulig, og det fungerer helt fint for oss :)

Skrevet

Jeg er vel venn med min x, men ringer ikke på døra hennes, og har ikke aktiv kontakt. Jeg tror ikke dama mi hadde likt om jeg gikk inn i huset til ei dame som savner hendene mine.

Skrevet

Jeg tror det er veldig vanlig å avslutte ett forhold med at "vi kan være venner og holde kontakten." Intensjonen er nok god, men vil tro at i de fleste tilfeller så forsvinner kontakten etter som tiden går og man får hverandre på avstand. Poenget er vel å være vennlige og greie i de tilfeller man skulle ha litt kontakt, og ikke være bitre fiender.

Skrevet

Jeg ser ikke hvorfor dere ikke skal kunne være venner.

Skrevet

Trådstarter her. Vi har ikke barn sammen. Vi ville ikke gjort noe som kunne oppfattes som utroskap. Takk for at dere deler deres tanker og erfaringer omkring dette. Har tenkt en del på det i det siste.

Skrevet

Hvis noen oppfatter vennskap som utroskap sier det mest om dem.

Skrevet

Da jeg ble sammen med kjæresten, fikk jeg beskjed om at han kom til å fortsette å ha god kontakt med eksen, og at han håpet dette ikke ville føre til sjalusi fra min side. Siden jeg stoler fullt og helt på han, hadde jeg ikke noe problemer med dette. Det hele skled imidlertid fort ut da eksen hans ikke godtok meg som hans nye kjæreste, så idag har de ikke kontakt overhodet. Totalt unødvendig etter min mening, men så er det vel helt individuelt hvorvidt det føles naturlig med kontakt etter at den ene parten finner noen andre.

Skrevet

Det er 8 år siden det ble slutt mellom meg og min første kjærester. Vi er fortsatt venner. Selvom vi har vært i forhold, så har vi hatt kontakt. Kanskje ikke like mye men allikevel har vi prata. Jeg har alltid vært ærlig med min kjæreste om at jeg har kontakt med eksen min og at han må stole på meg.

Skrevet (endret)

Jeg har ikke hatt problemer med å være venn med de eksene som jeg naturlig har kontakt med til vanlig. Men de har vært flinke til å si fra til sine nye kjærester at de hadde meg som venn uansett, og jeg har blitt godt kjent med de nye damene også. Ikke typen bestevenninne men vi kan fint komme på samme fest og prate sammen. Tror det kommer an på årsaken til bruddet da. Jeg ville ikke hatt den samme vennlige innstillingen mot eksen og en dame som "stjal" typen min. Så godhjertet er jeg dessverre ikke.

Endret av -milla j-
Skrevet

Bare et lite poeng her; Det er jo forskjell på å være venn og å være uvenn, for å si det slik.

Jeg synes ikke ekser burde avtale å gå på kino sammen, ta en lunsj o.l når man er i et nytt forhold. Det er litt merkelig. Men at man f.eks husker på hverandres bursdager og sender en melding i ny og ne, prate sammen om man tilfeldigvis treffes på butikken -Det er helt ok.

Bare ikke lag noen krampeaktige greier ut av 'vennskapet' om du skjønner meg?

Skrevet

Bare et lite poeng her; Det er jo forskjell på å være venn og å være uvenn, for å si det slik.

Jeg synes ikke ekser burde avtale å gå på kino sammen, ta en lunsj o.l når man er i et nytt forhold. Det er litt merkelig. Men at man f.eks husker på hverandres bursdager og sender en melding i ny og ne, prate sammen om man tilfeldigvis treffes på butikken -Det er helt ok.

Bare ikke lag noen krampeaktige greier ut av 'vennskapet' om du skjønner meg?

Signerer denne.

Skrevet

Jeg er fortsatt veldig god venn med min eks. Han er på besøk rett som det er. Min nåværende kjæreste har ingen problemer med det. Det er på ingen måte noe romantisk lenger mellom meg og min eks, så da syns jeg ikke min kjæreste kan nekte meg å være venn med han. Noe han heldigvis ikke gjør heller. Vi har vært gode venner helt siden det ble slutt, så da min nye kjæreste kom inn i bildet så var det bare sånn det var.

Skrevet

Jeg er vel venn med min x, men ringer ikke på døra hennes, og har ikke aktiv kontakt. Jeg tror ikke dama mi hadde likt om jeg gikk inn i huset til ei dame som savner hendene mine.

Savner hun BARE hendene dine? :fnise:

Syns det er helt greit å være venner så lenge den nye partneren ikke plages av det.

• Liker 1
Skrevet

Hei. Min ex og jeg har en veldig god tone oss i mellom ( vi har barn sammen da) Vi ønsket i utgangspunktet å være venner. Desverre går det dårlig med ex sin nye kjæreste. Min erfaring er at det er helt mulig, men det krever at nye partnere klarer å akseptere det. For meg virker det som det ofte er vanskelig. For min del, synes jeg det er helt ok å være venner med ex og ønsker det. Jeg setter rett og slett pris på han som menneske, selvom vi ikke er gift lengere.Hadde også akseptert vennskap fra min nye kjærestes ex. Det det kommer ann på er jo hvordan de evt. hadde oppført seg ovenfor hverandre. At det vart en klar grense på vennskapet selvsagt. Lykke til. Jeg synes det er kjempe flott når man kan være venner, selvom man ikke er kjærester lengere.

Skrevet

For meg er venner noen man er fortrolig med, og som man gjerne finner på ting alene sammen med, som å gå på kino, gå ut og spise etc. Så for meg ville det vært uaktuelt med vennskap med eks. Men flere av eksene mine er bekjente av meg. Som jeg prater med i lystig lag eller tar en kaffe med dersom vi løper inn i hverandre og har tid til det, og som jeg følger med på livet til.

Skrevet

Savner hun BARE hendene dine? :fnise:

Nei. Hun savner nok litt mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...