Gjest Eline ikke pålogget Skrevet 2. oktober 2003 #1 Skrevet 2. oktober 2003 Syntes du at jobbkompetanse kan erstatte utdannelse i lønnsspørsmål? Hvor mye skal egentlig utdannelse spille inn når det ikke er relevant for jobben? f.eks. Saken er at der jeg jobber så er vi flere med liten utdannelse, men med høy jobbkompetanse. Det er "tilfeldigvis" de med høy utdannelse som ikke har den erfaring vi har (som vil si at vi klarer å jobbe selvstendig og må til stadighet hjelpe de "nye" pga. mangel på erfaring. De søker seg gjerne videre også). Det kan sies at vi har minst 6-7 mnd. opplæring før en kan jobbe selvstendig. Skal virkelig utdannelse være så utslagsgivende når det ikke engang er relevant for stillingen? Hvis det er to med like høy erfaring, og den ene er høyt utdannet kan jeg forsåvidt forstå at vedkommende vil få noe (f.eks 20.000) ekstra for dette, men når det dreier seg om 30.000-80.000 da syntes jeg det blir litt drøyt. Hva syntes du?
punkyB Skrevet 2. oktober 2003 #2 Skrevet 2. oktober 2003 Jeg synes at man selvfølgelig skal få mer for at man har utdanning - hvis ikke er er en type jobb som en 'hvem som helst' kan gjøre. Har man utdanning lærer man metoder , prosjektarbeid , man lærer å lære . Man blir litt mer allsidig og verdifull for en arbeidsgiver da. Nå sier du jo ikke mye hva slags jobb dette er - i visse typer arbeid er det enda mer viktig - i andre kanskje mindre viktig.
Glitterchick Skrevet 6. oktober 2003 #3 Skrevet 6. oktober 2003 syns ikke nødvendigvis utdanning er mer verdifullt en erfaring. Er selv lite utdannet, men har en høy stilling som jeg har fått p.g.a. lang erfaring. I mitt yrke betyr erfaring og kontakter mer, og en nyutdannet spire fra BI ville ikke kunne gjort min jobb like bra. Hvis den med utdannelse og den med erfaring er like flinke, kan jeg gå med på at den med utdanning skal ha litt mer lønn, pga studielån og slikt, men mener egentlig at den som er best egnet til å gjøre jobben skal ha best lønnsvilkår, uansett utdannelse eller ikke.
bookwormgirl Skrevet 6. oktober 2003 #4 Skrevet 6. oktober 2003 Her er vi faktisk ved et veiskille etterhvert. Slik situasjonen i dag er har Norge et overskudd av velutdannede mennesker, men et underskudd av mennesker i riktig alder med jobberfaring. Jeg jobber som leder og har jobbet meg oppover i min bransje. Jeg har tatt noe utdannelse som er relevant for jobben min, men dette er gjort på deltid ved siden av full jobb. På den ene side: JA, jeg syns kanskje det er urettferdig at jeg tjener mye mer enn mine venner med studier på universitet og høyskole. Men på den andre side: NEI, jeg syns ikke det er urettferdig. Min utdannelse har jeg tross alt fått ved å frivillig jobbe i et lavtlønnet yrke i mange år for å oppnå den stilling jeg har i dag. Uansett: Lik lønn for likt arbeid! Det gjelder både kvinner/menn og utdannelse/kompetanse. Hvis to personer gjør den samme jobben og har like lang erfaring/relevant utdannelse så burde jo saken være grei. Men samtidig: HUSK at du har selv ansvar for å gjøre noe med lønna hvis du er missfornøyd! Har du gode argumenter for at du bør ha høyere lønn så er det i grunn bare å be om et møte med din leder! Det verste som kan skje er at han/hun sier nei.... :blunke:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå