Gå til innhold

Venninner som kommenterer vekten min.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er veldig tynn... følge vennene mine. Bmien sier jeg er normalvektig. Klesstørrelsene mine sier jeg bruker small, 28 i widde, og 36 i andre størrelser.

Jeg er sliten av at vennene mine påpeker vekten min hele tiden.

Åh, nå er du tynn, er noe galt (går alt bra i forholdet ditt?)?

Uff, er du alvorlig syk eller noe?

Er du deprimert? Har du angst?

Jeg ble etter jeg rundet 25, en del kilo slankere enn før (gikk ned cirka 7 kilo). Det er nesten som om det er at kroppen min former seg etter slik den skal være og trives på vekten jeg har nå.

Jeg spiser sunt og bra. Trener styrke også.

Føler meg i god form, og vet jeg er frisk.

Disse spørsmålene gjentar seg hver bidige gang jeg treffer vennene mine.

Jeg må sitte og forsvare vekten min støtt og stadig, og jeg gruer meg til å møte dem.

Jeg har gang på gang fortalt de at alt er fint, også i mitt forhold, men nei da.

Noen har til og med lurt på om jeg bruker stoff, eller om min sambo er voldelig eller lignende.

Dette sårer meg innmari, og jeg vet snart ikke hvordan jeg skal si det til dem at jeg har det fint, og at jeg er helt frisk og RUSFRI!

Er dette noe jeg bare må leve med, eller har noen et kjempe godt forslag til å få dem til å holde kjeft angående vekta mi?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er veldig tynn... følge vennene mine. Bmien sier jeg er normalvektig. Klesstørrelsene mine sier jeg bruker small, 28 i widde, og 36 i andre størrelser.

Jeg er sliten av at vennene mine påpeker vekten min hele tiden.

Åh, nå er du tynn, er noe galt (går alt bra i forholdet ditt?)?

Uff, er du alvorlig syk eller noe?

Er du deprimert? Har du angst?

Jeg ble etter jeg rundet 25, en del kilo slankere enn før (gikk ned cirka 7 kilo). Det er nesten som om det er at kroppen min former seg etter slik den skal være og trives på vekten jeg har nå.

Jeg spiser sunt og bra. Trener styrke også.

Føler meg i god form, og vet jeg er frisk.

Disse spørsmålene gjentar seg hver bidige gang jeg treffer vennene mine.

Jeg må sitte og forsvare vekten min støtt og stadig, og jeg gruer meg til å møte dem.

Jeg har gang på gang fortalt de at alt er fint, også i mitt forhold, men nei da.

Noen har til og med lurt på om jeg bruker stoff, eller om min sambo er voldelig eller lignende.

Dette sårer meg innmari, og jeg vet snart ikke hvordan jeg skal si det til dem at jeg har det fint, og at jeg er helt frisk og RUSFRI!

Er dette noe jeg bare må leve med, eller har noen et kjempe godt forslag til å få dem til å holde kjeft angående vekta mi?

Kjenner meg igjen der. Det er ikke noe gøy å måtte forsvare vekta, og nærmes spise på pur foran dem sånn at de ser at du spiser og ikke løper på do etterpå for å kaste opp f.eks.

Jeg ble såpass lei, at jeg sa i fra. Nå er det nok, jeg er frisk, det er ingenting galt med meg, og jeg spiser faktisk mat. Og det sårer og er utrolig irriterende når dere spør og graver slik hele tiden. Jeg vil ikke høre en kommentar til om vekta mi!

Skrevet

Jeg har slitt med å holde vekten oppe hele livet. Og - merkelig det der, men er man i andres øyne "for tynn", er hele verden berettiget til å kommentere det...

Til slutt ble jeg dritt lei, jeg kan ikke noe for det, har til dags dato aldri vært på en slankekur - er det MIN feil, da, at jeg kan drikke fløte til frokost uten å legge på meg et gram???

Etter n'te kommentar, glefset jeg tilbake, da en venninne kom med nok en kommentar: "Jeg har det helt fint, jeg, men ser du har lagt på deg - trøstespiser du av en eller annen grunn?"

Da ble det stille, gitt...

Skrevet

Jeg hadde sagt klart ifra neste gang. Det er jeg ikke redd for.

Hadde sagt at jeg blir lei meg at de stadighet spør om vekta. Jeg er frisk, jeg har det bra, jeg trener og spiser sunt, hva vil dere ha av meg? Hvorfor er det greit at dere spør om min vekt fordi dere syns jeg trenger å legge på meg, men det er forbudt å kommentere overvektige folk? Klarer dere ikke la være å snakke om det så orker jeg ikke møte dere.

Rett og slett. Du må få sagt hvor vondt det er for deg å høre. Du er sikkert 10 ganger sunnere enn mange av disse venninnene dine uansett når du trener! Tipper ikke alle gjør det?

Skrevet

Be dem hold kjeft neste gang.

Skrevet

Etter n'te kommentar, glefset jeg tilbake, da en venninne kom med nok en kommentar: "Jeg har det helt fint, jeg, men ser du har lagt på deg - trøstespiser du av en eller annen grunn?"

Da ble det stille, gitt...

Hadde hun lagt på seg. Begynte hun å gråte? Er dere på talefot i dag?

Skrevet (endret)

Du trener. Hvis du trener så trenger du mer mat . Du kan ikke bare begynne å trene uten å justere matinntaket tilsvarende.

Styrketrening fører også til større muskler, og derfor høyere forbrenning, også når du hviler.

Jeg antar at du har en jobb å gjøre ved spisebordet.

Endret av I Grosny
Skrevet

Det er jo så mye fokus på vekt og sunnhet, så det kan nok være at de rett og slett bare er redd for deg.. At de vil forsikre seg om at alt er bra. Når det er sagt så forstår jeg at dette må være dritirriterende.. Syns absolutt du må si fra om dette:)

Skrevet

Jeg kunne ha skrevet dette selv. Er lei av at folk kommenterer hvor tynn jeg er.Er lei av å si at jeg IKKE har spiseforstyrrelse,osv. Er lei av sårende kommentarer.

Og man merker godt forskjellen mellom å bry seg og rett og slett ikke vise respekt med kommentarene sine.

Det var et godt tips med kommentar tilbake -om ikke vedkommende har lagt på seg, hehe. Dette skal jeg bruke;)Man kommer ingen vei med å være høflig og bare forsvare seg.Svar tilbake på samme måte-da får de smake sin egen medisin :Nikke: .

Gjest Blubberella
Skrevet

Jeg synes ikke løsningen er å være ondskapsfull og komme med kommentarer av typen "har ikke du lagt på deg? Trøstespiser du?". Da er du faktisk ikke bedre enn venninnene. Selv om jeg synes venninnene er både frekke og tydeligvis mangler sosiale antenner, kan det jo hende at de er bekymret. Da blir det totalt feil å "hevne seg" ved å være frekk og ondskapsfull, uansett om venninnene har lagt på seg eller ikke.

Jeg synes du burde si rett ut at du blir såret av kommentarene deres og at dette faktisk er trivselsvekta di. Si at du spiser sunt, trener og ikke har noen problemer av verken psykisk eller fysisk art. Hvis de respekterer deg og er glad i deg, burde de klare å slutte å kommentere hele tiden. Å kommentere andres kropp og utseende er noe av det frekkeste man kan gjøre, og det burde venninnene dine vite! Ikke gå i forsvar ved å rakke ned på venninnenes vekt/utseende, men vær ærlig om hvordan du gruer deg til å møte dem pga av kommentarene og at du rett og slett ikke tolererer at de snakker om vekta di. Hvis de er ekte venner, bør de innse at de er frekke og komme med ei saftig unnskyldning.

Skrevet

Spiser du i deres nærvær, da? Jeg var tidligere radmager, er nå 'bare' vanlig slank. Venninnene mine kommenerte det sjelden, fordi jeg alltid gikk og spiste på noe og spiste mer enn dem hver gang vi spiste sammen. Hadde en av mine nærmeste venninner blitt tynnere i voksen alder, holdt seg tynn og jeg ikke hadde sett henne spise noe særlig hadde jeg kommentert det så absolutt.

Skrevet

Hvis de gjør det igjen kan du jo spørre om de ville kommentert det hvis du hadde lagt på deg i stedet? Folk er som regel mye mer forsiktige med å si noe om vektøkning selv om det også kan være et tegn på at noe er "galt". Begge deler går på utseendet og det er like lite trivelig å høre at du er for tynn som at du er tykk.

Det er ofte lett å merke om folk kommenterer sånt fordi de er oppriktig bekymret, er de det har de ofte andre holdepunkter enn bare vekta. Synes det er litt drøyt å tro at noen har store personlige problemer bare fordi de er tynne.

Skrevet

Hvis de gjør det igjen kan du jo spørre om de ville kommentert det hvis du hadde lagt på deg i stedet? Folk er som regel mye mer forsiktige med å si noe om vektøkning selv om det også kan være et tegn på at noe er "galt". Begge deler går på utseendet og det er like lite trivelig å høre at du er for tynn som at du er tykk.

Undervekt går da aldeles ikke på utseendet, det går på helse. Overvekt også, men nå snakker vi om undervekt i denne tråden. Hvis venninnen min hadde et infisert utslett på armen som hun ikke gjorde noe med hadde jeg kommentert det og spurt om hun kanskje burde ta en tur til legen/apoteket, jeg hadde ikke ignorert det selv om hun ikke selv forstod at utslettet var helsefarlig.

Skrevet

Undervekt går da aldeles ikke på utseendet, det går på helse. Overvekt også, men nå snakker vi om undervekt i denne tråden. Hvis venninnen min hadde et infisert utslett på armen som hun ikke gjorde noe med hadde jeg kommentert det og spurt om hun kanskje burde ta en tur til legen/apoteket, jeg hadde ikke ignorert det selv om hun ikke selv forstod at utslettet var helsefarlig.

TS sier jo at hun er normalvektig og ikke undervektig, så hvorfor tror venninnene hennes at hun er det da? Jo, sannsynligvis fordi de mener hun SER undervektig ut, og når man vet selv at man er frisk og sunn så kan det føles som en kritikk av utseende og ikke bare helsetilstand. Det kan være flere sider ved samme sak vet du..

Gjest Applecore
Skrevet

Synes det høres ut som misunnelse jeg... :sjenert:

Skrevet

Du trener. Hvis du trener så trenger du mer mat . Du kan ikke bare begynne å trene uten å justere matinntaket tilsvarende.

Styrketrening fører også til større muskler, og derfor høyere forbrenning, også når du hviler.

Jeg antar at du har en jobb å gjøre ved spisebordet.

Jeg vet da vel det.

Men for min del, så er jeg helt fornøyd med vekta mi.

Styretrening bedriver jeg fordi jeg liker det, og for å ha en sunn kropp.

Jeg spiser ikke mye usunt, eller for lite. Har telt over kcal, karber og proteiner, og fett.

Jeg spiser faktisk veldig sunt, uten å overdrive.

Hvorfor antar du at jeg har en del å gjøre foran spisebordet?

Hilsen ts.

Skrevet

Spiser du i deres nærvær, da? Jeg var tidligere radmager, er nå 'bare' vanlig slank. Venninnene mine kommenerte det sjelden, fordi jeg alltid gikk og spiste på noe og spiste mer enn dem hver gang vi spiste sammen. Hadde en av mine nærmeste venninner blitt tynnere i voksen alder, holdt seg tynn og jeg ikke hadde sett henne spise noe særlig hadde jeg kommentert det så absolutt.

Vel... det burde ikke være behov for å spise nær dem, for i mine øyne er jeg ikke radmager, bare slank.

Jeg veide noen kilo er før, men har aldri vært tykk, men jeg vet flere har kommentert at jeg har gått ned i vekt. Det er nå 3 år siden jeg gikk ned i vekt, og har etter det holdt meg på denne vekten, uten anstrengelser.

Det virker ikke som om de tror meg når jeg forteller at alt er helt bra (jeg har det veldig bra), at jeg lever veldig aktivt (derfor er jeg såpass slank), og rus, vel de som kjenner meg vet godt at jeg er antirus, jeg drikker så vidt. De tror heller ikke på følgende at p-piller medførte til vekttap for min del.

Jeg er og helt frisk og fin. Hilsen legen. :)

Men over til spørsmålet: Jeg spiser foran dem hvis jeg er sulten, men de reagerer på at jeg f.eks kan spise en bolle, eller to, uten at dette er et problem for vekta mi. Og at jeg kan spise "alt", uten å legge spesielt på meg.

Ts.

Skrevet

Det er ofte lett å merke om folk kommenterer sånt fordi de er oppriktig bekymret, er de det har de ofte andre holdepunkter enn bare vekta. Synes det er litt drøyt å tro at noen har store personlige problemer bare fordi de er tynne.

Ja, for det er et godt poeng. Da hadde de aldri sagt noe.

Jeg syns at alle kan passe sine egne saker, og så lenge jeg ikke er radmager (for det er jeg ikke i det hele tatt), og alt i grunn er fint og flott, så de må slutte med disse "bekymringene". Enig med deg ang. vektøkning også, det kan og være et tegn på helseproblemer, og faktisk rusmisbruk også.

Ja, jeg syns og det er drøyt, men de et så godt at jobben min og livsstilen min er aktiv. Dette fører selvsagt til vekttap, men enn hvor mye jeg forteller dette, så er det akkurat som om at de ikke vil tro det. Takk for råd.

ts.

Skrevet

Jeg synes ikke løsningen er å være ondskapsfull og komme med kommentarer av typen "har ikke du lagt på deg? Trøstespiser du?". Da er du faktisk ikke bedre enn venninnene. Selv om jeg synes venninnene er både frekke og tydeligvis mangler sosiale antenner, kan det jo hende at de er bekymret. Da blir det totalt feil å "hevne seg" ved å være frekk og ondskapsfull, uansett om venninnene har lagt på seg eller ikke.

Jeg synes du burde si rett ut at du blir såret av kommentarene deres og at dette faktisk er trivselsvekta di. Si at du spiser sunt, trener og ikke har noen problemer av verken psykisk eller fysisk art. Hvis de respekterer deg og er glad i deg, burde de klare å slutte å kommentere hele tiden. Å kommentere andres kropp og utseende er noe av det frekkeste man kan gjøre, og det burde venninnene dine vite! Ikke gå i forsvar ved å rakke ned på venninnenes vekt/utseende, men vær ærlig om hvordan du gruer deg til å møte dem pga av kommentarene og at du rett og slett ikke tolererer at de snakker om vekta di. Hvis de er ekte venner, bør de innse at de er frekke og komme med ei saftig unnskyldning.

Jo, enig. Man ville ikke vært stort bedre, selvom det hadde fått stoppet kjeften dems. Ehm. Hadde allikevel aldri sagt det.

Jeg vet godt at de ikke er bekymret, for dette blir ofte diskutert bak min rygg, og hvis de var så bekymret hadde de sagt det til meg.

Jeg fikk vite my av dette et års tid etter all bekymringen. Har og blitt spurt direkte, men slik jeg kjenner dem, så grunner min irrtasjon og frustrasjon i det at jeg føler overhode ikke at de er bekymret. Jeg føler det mer som om at jeg er et samtaletema.

Når de har kommentert dette til meg ansikt til ansikt, så har jeg sagt alt det du sier, og jeg føler jeg må gjenta meg selv hele tiden.

Hun ene har vært spesielt ille, og ment at jeg var i dårlig forhold, og kanskje en rusmisbruker, og jeg tror at vårt vennskap fra min side er over, siden hun har sagt så mye stygt om meg og denne vekten min bak min rygg, som jeg fikk vite av andre igjen.

Takker for tips.

ts.

Skrevet

Jeg vet det er like sårende å bli kommentert vekten uansett om man er for tynn eller for tykk. Jeg var litt tykk en periode, mens alle vennene mine var normal-vektige eller veldig slanke. Da kommenterte en venninne hele tiden at jeg var noen kilo for mye, og at hun skulle hjelpe meg å gå ned i vekt. Jeg vet hun bare ville hjelpe meg, men jeg var litt sårbar akkuratt den perioden.

Så gikk ting bedre og jeg ble slankere, og til slutt ble jeg nesten for slank. Nærmest litt tynn, og da ble alle så hysterisk redde for meg. Jeg hadde det bra jeg, og vekten stabiliserte seg til slutt på normal vekt.

Det virker som om det er bedre å ha noen kilo ekstra på kroppen enn det er å ha noen kilo for lite.

Men samtidig virker det som om det er helt greit å kommentere tynne enn å kommentere tykke.

Det har vel noe med å det er negativt å være for tykk og det er positivt å være slank.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...