Gå til innhold

Hvor lang tid brukte deres valper på å bli renslige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en golden retriever valp på 11 uker. Hvor lang tid bruker de på å bli renslige? Hver gang vi tror hun er på gli ender neste dag i totalt katastrofe....

Har hatt valp før, men det er mange år siden, så jeg husker ikke tidsperspektivet....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår var husrein ved ca 12 ukers alder, men de klarer jo selvfølgelig ikke holde seg en hel dag som voksne hunder. Men da satt han seg ikke rett ned for å gjøre fra seg, men begynte å si i fra litt.

Skrevet

Valpen vår var husren ved 11-12 ukers alder, men har hatt noen uhell innimellom etter det og (hvertfall hvis det regnet ute :fnise: )

Skrevet

Det har variert hvor mange uhell de har hatt, men alle har blitt husrene rundt 12-14 uker. De store rasene har vært lettest å få husrene. Alle har hatt litt tilbakefall i forbindelse med kjønnsmodning og stress, men det er forbigående.

Det beste er å smøre seg med tålmodighet og ikke telle uker og antall uhell på fingrene, la det gå sin gang. Men jeg skjønner at folk som feks. bor i blokk syns renslighetstreningen er litt stressende, vi har jo alltid hatt hage tilgjengelig. (Siste valpen brukte kattedøra og hadde inngjerdet hage utenfor, rimelig effektivt).

Skrevet

Stort sett har de vært husrene ved 10-12 ukers alder, men den siste var ikke ren før hun var rundt 9 måneder. Veldig individuelt, men jeg vil tro 10-12 uker er det vanligste.

Skrevet

Ahh, vanskelig å si. Hjemme hos meg var hun vel husrein etter ca. 9 mnd, men i motsetning til den forrige hunden som skjønte at ute=tissing, inne=ingen tissing, så måtte denne frøkna lære at i dette huset skal du ikke tisse, og heller ikke i bilen, og heller ikke i dette huset, og heller ikke i dette. Så for henne gikk det mer på å lære hvor hun IKKE skulle tisse, mens for den gamle hunden vår var det mer som om at han lært hvor han SKULLE tisse. Det var ganske slitsomt, ja! Spesielt siden hun foretrakk å tisse på tepper for da ble hun ikke våt på bena. >.<

Når vi hadde to, så hadde hun også en tendens til å markere i begge kurvene, spesielt i forbindelse med løpetid. Det var ikke gøy.

Skrevet

Den ene var det etter 4 mnd, og den andre etter 7 mnd.

Skrevet

Vår var husren etter 3 uker, dvs 11 uker gammel. Var "tørr" hele natta fra da vi fikk henne i en alder av 8 uker. Jeg lå delvis våken og ventet på klynking, men ikke et pip... Hadde siste tissetur i 23-tida og tok henne ut da vår morgenfriske datter våknet i 6-tida. Men var veldig aktiv i å få valpen tørr da..... sprang ut med den hele tiden; etter soving, leking, spising og litt til for sikkerhets skyld! Eneste som hang igjen var at hun ble så lykkelig når folk kom på besøk eller når husets familiemedlemmer kom hjem, da kom det en liten dam mens hun satt og logret med halen og ventet på å få hilse...

Vi har Berner Sennen jente, verdens skjønneste:-) Er nå 1 år og 5 mnd.

Skrevet

Valpen min er fem måneder og er akkurat blitt husren :)

Skrevet

Vår ble husren etter 5 mnd. Det var siste gang han hadde noen uhell, og vi ikke lenger løp ut hver halvtime/time..

Skrevet

Dette varierer veeldig. Alt fra 10 uker til 10 måneder.

Det er litt vanskelig å definere husrein; betyr det at hunden holder seg i 8-10 timer eller at den ikke har hatt uhell på en uke?

Uansett hjelper det å lufte valpen ofte, slik at det blir færrest mulig uhell. Valpen er i utgangspunktet renslig, den må bare forstå at det ikke holder å gjemme seg i en krok.

Skulle det bli noen uhell, så er et tips å vaske med eddikvann. Dette fjerner lukten som gjør at hunden eventuelt vil gå tilbake til samme plass neste gang.

Og for ordens skyld; min valp ble husrein ca 5 måneder gammel.

Skrevet

Rundt 5 mnd tror jeg, men han hadde en dum uvane fra han var 6mnd til han var ca 1 år med å pisse inne hos andre folk. Markere altså.

Noen hunder blir bare treigere husreine enn andre. Tolleren ble ikke husrein før den var 10 mnd, og vi gjorde alt etter boka. Han bare var litt treig.:)

Skrevet

Det kan jo nevnes at det for det meste er selskapshunder som har problemer med å bli husrene. Nå har jeg vært heldig med min Havanais, men mange med samme rase sliter veldig med å få de husrene...

Skrevet

9-10 mnd tror jeg. Så du får bare smøre deg med tålmodighet ;)

Skrevet

Hei.... Rottis tispa vår ble ikke helt 100 % husren før hun ble 4 mnd. Vi hadde nesten gitt opp håpet, fordi hun var veldig flink til å tisse ute. Men hun sa ikke fra når hun måtte ut og gikk heller og tisset der hun følte for. Og gjerne steder hvor hun hadde gjort det fra før. *sukk* det var ganske lang tid med å hoppe opp av sofaen hver gang hun begynte å vise signaler på å måtte tisse. Men når hun ble 4mnd så var det som om det plutselig løsnet. Det hender det er ett og annet uhell enda, men da mest fordi hun synes at hun har sagt i fra lenge nok og vi er for trenge.

Men det er mye bedre. Men hun har en merkelig måte å si i fra på. Piper ikke, bjeffer ikke, skraper ikke. Det hun derimot gjør er å dytte på katteluka sånn at den bråker, da vil hun ut. Men nå har hun skjønt at når hun gjør det så slipper vi henne ut, så nå gjør hun det når hun bare vil ut og leke også! He he he

Skrevet

Er litt enig med det som Bjartn skriver. Hvis man mener helt renslige, uten uhell så kan det ta mye lengre tid for som regel har valpene fortsatt noen uhell etter de har begynt å gå til døra når de må på do. F.eks på natten. Valpen min går til døra når hun må på do, men hun tisser fortsatt på gulvet hos andre som passer henne. Men det er på grunn av at noen ganger så vet hun ikke hvor døra er, og andre ganger så er det fordi de som passer henne ikke kan lese hennes signaler. Hun setter seg bare med døra, hun lager ikke noe lyd eller noe slikt og da kan det være lett å overse. Så om du mener at valpen blir helt 100% renslig så kan det fort ta opp til et helt år! Til blæra har blitt stor nok til å holde hele natten gjennom osv.

Skrevet

Vår er 5 måneder nå, har uhell om natten og om vi er lenge borte. Har hatt en annen rase (større) før som ble renslig tidligere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...