Gå til innhold

Strikke rund skjerf

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei.

titte akkurat innom garnstudio.com nå.

når du kommer innpå den sida, så klikk på bildet hvor det står : tilbehør

også ser du masse bilder der, er et lignende skjerf i mang farger

klikk på norskflagget på bildet så får du oppskrifta opp

skal prøv å få til linken til deg

Skrevet

bare hyggelig :)

er fler sider der,

tru jeg må til innkjøp av pinner å garn å se om jeg å klare lære strikke noe. .

Skrevet

Ja, det er veldig mange fine oppskrifter der!:)

Skrevet

ja det er det.

fant du en oppskrift du vil prve? strikker du mye?

har liksom ikke fått til det før, men skal gi det en ny sjangse

begynne på noe lett som skjerf el pannebånd el no i d dur...

Skrevet

noe alla http://media.redcatsnordic.com/ellos/images/products/large/15-80/15-8003_F.jpg

Er det noen som har strikket sånnt før, og veit hvor mange masker jeg skal ha? Har prøvd å søke litt rundt på nette, men vet ikke helt hva jeg skal søke på for å finne oppskrift på den?

En hals som dette er svært enkelt å strikke.

Legg opp det antall masker du ønsker. Garn og pinner kan du få hjelp til på en garnbutikk. Du kan skrive ut dette bildet og vise til butikkpersonalet, så kan de helt sikker finne fram til noe du vil ha.

Strikk vrangbord (to rett, to vrang) rundt og rundt til du mener halsen er lang nok. Husk å merke av hvor runden starter, f.eks. med en trådstump i en annen farge.

Fell løst av, dynk halsen i lunkent vann og la den tørke flatt.

Hvis du lurer på noe er det bare å spørre :)

Skrevet

hei, jeg har akkurat strikket to halser nå :) men aldri hørt om at man skal dynke de i lunkent vann etterpå og tørke flatt.. hvorfor gjør man det?

Skrevet

Det veit jeg rett og slett ikke! jeg har aldri gjort noe sånnt!! heh

Skrevet

ja det er det.

fant du en oppskrift du vil prve? strikker du mye?

har liksom ikke fått til det før, men skal gi det en ny sjangse

begynne på noe lett som skjerf el pannebånd el no i d dur...

Ja, eller jeg strikket mye før. Har tatt en pause på et halvt år nå sånn ca, det gikk for det meste i luer! Når man først får teken, så går det som bare det!:) kunne strikke en lue på en kveld om jeg ville!:)

Skrevet

hei, jeg har akkurat strikket to halser nå :) men aldri hørt om at man skal dynke de i lunkent vann etterpå og tørke flatt.. hvorfor gjør man det?

For at plagget skal se penere ut, rett og slett. Det er ingen som strikker helt jevnt, pluss at du kanskje har krøllet sammen arbeidet mens du har strikket, men når du skyller plagget jevner maskene seg ut og plagget blir glattere. Og man tørker strikkeplagg flatt for at de ikke skal strekke seg og miste fasongen (våt ull er tungt).

Skrevet

Det er for å gjøre strikkingen jevnere. Det er kanskje mer tydelig på strikketøy hvor det er mye glattstrikk, hullmønster etc. Eksempel.

Ribbestrikk bør ikke strekkes på denne måten, men kan godt dynkes og tørkes flatt for å få fibrene på plass.

Holder selv på med denne kjolen som består av glattstrikk hele veien. Den er veeeldig ujevn nå og ser ikke spesielt pen ut, men det vil bli mye bedre når jeg får fibrene på plass ved å dynke, stryke litt over og tørke flatt.

Skrevet

1544 okei. moro sikkert, når en får til

ar ku greid å strikke enkle ting med rette masker

knoter med de vrange

prøve å gi det et nutt forsøk eller bare innse at strikking ikke er for meg

men håper , for det kunne vært moro å hatt på seg et egestrikka plagg i litt mer en bare rette masker hele vegen

• 2 måneder senere...
Skrevet

Høres ut som en ny og tungvint vri. For at strikketøyet skal bli jevnt og pent damper du det bare. Gjennomukt et glasshåndle i vann. Legg skjerfet pent og glatt på strykebrettet og dekk med håndkledet (brett det minst dobbelt). Før strykejernet over det våte glasshåndkledet (helt nedtil, men uten å legge vekt på det - strikketøyet skal ikke presses!) La dampen få arbeide, og strikketøyet blir jevnt og fint :) Gjenta til hele strikketøyet er dampet. Lykke til!

Skrevet

Jeg damper aldri luer, skjerf eller halser, men om jeg strikker gensere/jakker (eller barnedresser) så damper jeg før montering. Da blir det lettere å jobbe med også. Også ser det penere ut.

jeg damper på den måten som S70 beskriver, det er det enkleste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...