Gå til innhold

Er det greit å la datter på 18 dra til syden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter på 18 år har lyst å dra til Tyrkia en uke i starten av september sammen med en venninne i klassen. De har akkurat startet på påbyggningsåret, et år som er veldig tungt.. Er det da lurt å la de dra, eller burde jeg prøve å snakke fornuft til de?

Videoannonse
Annonse
Gjest Brunello
Skrevet

Min datter på 18 år har lyst å dra til Tyrkia en uke i starten av september sammen med en venninne i klassen. De har akkurat startet på påbyggningsåret, et år som er veldig tungt.. Er det da lurt å la de dra, eller burde jeg prøve å snakke fornuft til de?

Skrevet

synes også at turer kan legges til ferier. Jobber selv i skolen, og det kreves mye for å jobbe inn igjen det du taper på å være borte

Gjest Raindrops
Skrevet (endret)

Man går ikke glipp av SÅ masse i løpet av en uke. Hvis hun flittig på skolen ellers så går det nok bra det.

Endret av Raindrops
Skrevet

Hva er et påbyggingsår?

Ellers er det vel ingen seriøse elever/studenter som drar på ferie før "høstferietid", så behov for tilsnakke har de -men det nytter neppe. Useriøse 18 åringer er noe av det verste å påvirke i fornuftig retning.

Skrevet

Ville kanskje anbefalt et annet sted enn tyrkia...? :filer:

Skrevet

Er ikke høstferienm i oktober? Hun larer vel å vente ca en måned?

Skrevet (endret)

Man har ferier for å bruke til sånt.

Og for de fleste 18 åringer koster en slik ferie, i skoleferien, omtrent tre ganger så mye som den gjør utenom. Derfor velger en del å reise utenom skoleferien.

Og er man en flittig elev, vil en ikke ha noe problem med å hente seg inn igjen. Er man litt smart, tar man med seg noen av bøkene, og leser mens man ligger og soler seg.

Endret av Piper
Skrevet

Der vi bor har skolen et slikt system at hun har kun en dag høstferie.

Skrevet

Og må da betale ca trippel pris.

Alle har vel vært ung en gang, så hvorfor er enkelte så utrolig seriøse at de ikke klarer å forstå at en 18 åring har lyst til å reise til Tyrkia?

Utdannesle er utrolig viktig, men det er faktisk like viktig å leve litt også.

Skrevet

Hun er faktisk 18, kan bestemme selv også.

Skrevet

Og må da betale ca trippel pris.

Det visste jeg ikke, eller tenkte på.

Er ikke noen reisetype :)

Gjest Enchanted
Skrevet

JEg er 19 og har nettopp startet på påbygging jeg også. Det er et hardt år, og de begynner jo med mye fagstoff med en gang. Vi har prøve i historie allerede om et par uker (!) Siden jeg er på samme alder, skal ikke jeg være noen "bedreviter" og fortelle hva hun bør gjøre, men hvis det var meg det gjaldt, eller en jeg kjente, så ville jeg ikke anbefalt det. Det er jo høstferie i slutten av september, hvorfor ikke ta turen da, selv om det er litt dyrere?

Jeg ville selv hatt litt problemer med å komme tilbake til den harde hverdagen etter en uke i syden, og jeg er en streber på skolen!

Men dette er bare min mening :)

Skrevet

Bedre å gi henne noen flasker sprit og la henne være full og seksuelt frisluppen her hjemme!

Skrevet

Bedre å gi henne noen flasker sprit og la henne være full og seksuelt frisluppen her hjemme!

hahaha

Gjest Spinell
Skrevet

Hvis hun er fylt 18 bestemmer hun det egentlig selv, men som forelder skal en ikke slutte å gi barna råd av den grunn ;)

Jeg ville frarådet turen. Skoleåret er krevende, og livet er nå engang slik at en ikke bestandig kan gjøre det som er mest lystbetont. Ferieturer bør legges til skoleferiene, og særlig i et så avgjørende år. Har hun ikke råd til å reise i skoleferien, så er dette også en del av livets realiteter.

Jeg forstår at hun har lyst til å reise, men noen ganger må plikter og fornuftig sikring av fremtiden gå foran kortsiktig glede og moro.

Jeg ser at jeg skriver som en gammel, meggete peppermø nå, men jeg mener det likefullt.

Skrevet

JEg er 19 og har nettopp startet på påbygging jeg også. Det er et hardt år, og de begynner jo med mye fagstoff med en gang. Vi har prøve i historie allerede om et par uker (!) Siden jeg er på samme alder, skal ikke jeg være noen "bedreviter" og fortelle hva hun bør gjøre, men hvis det var meg det gjaldt, eller en jeg kjente, så ville jeg ikke anbefalt det. Det er jo høstferie i slutten av september, hvorfor ikke ta turen da, selv om det er litt dyrere?

Jeg ville selv hatt litt problemer med å komme tilbake til den harde hverdagen etter en uke i syden, og jeg er en streber på skolen!

Men dette er bare min mening :)

Igjen, jeg tok påbygg i fjor og for meg var det null problem. Jeg synes ikke det var et tungt år i det hele tatt, mer kjedelig enn tungt. Jeg gjorde det jeg skulle og leverte alltid alt inn presis/var på alle prøver. Jeg kunne fint reist bort ei hel uke...for så å kommet tilbake og rett på skolebenken.

Jenta er 18 år. Hun bør få bestemme selv mener jeg :)

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg synes hun bestemmer det selv siden hun er myndig.

Skrevet

Din datter er jo 18 år så du kan vel ikke tvinge henne til å ikke dra. Du kan selvsagt prøve å snakke henne til fornuft, men hvorvidt det gjør en stor forskjell vet jeg ikke. Saken er at selv om hun går 3P (?) så er det greit med en sydenferie midt i skoleåret. Det er dumt hvis hun er nødt til å dra sånn at hun får fravær fra skolen, så det ideelet hadde vært å dratt i f.eks. høstferien, men det er ikke alltid like lett å få dette til å passe. Men det er som sagt bra med en ferie midt i skoleåret. Når man er gått litt lei kanskje, og trenger en pause fra alt av skolearbeid, lekser og lesing så kan en uke i syden gjøre underverker. Det gjorde det i hvert fall med meg. Jeg fikk ny energi til å holde ut resten av månedene til neste ferie. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...