Gå til innhold

Boliglånsformidlere.... kan vi stole på dem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble oppringt av en boliglånsformidler (les: en institusjon som "shopper" det billigste boliglånet i markedet for kunden og mottar provisjon av bankene for nye kunder). Han skulle skaffe meg boliglånsrente på 3.45 (har 3.60 i dag) og hadde en bank i tankene han ville høre med. Han hadde nøkkeltallene mine per mail, og mente det høres bra ut. Selvangivelse ble scannet og sendt dagen etter, og jeg ble oppringt da banken hadde sett på økonomien min. Det viste seg at de ikke ville ta lånet da de mente jeg hadde for mye boliglån ift inntekten. Greit nok. Meeen... sa boliglånsformidleren med optimisme i stemmen: Så var det en annen bank som mer enn gjerne ville ta lånet mitt, fordi jeg er med i en akademikerforening og de ønsket slike som meg som kunde, og de ville gi meg lånet til 3.10. Det er SINNSYKT bra betingelser! Banken kervde at mine foreldre kausjonerte for en andel av lånet, og det var greit for dem. Så mine foreldre stilte opp hos Eiendomsformidleren og skrev under, og tinglyste pantet til den nettet sum av kr 1950. Dagen etter ringer da Eiendomsformidleren til meg, og sier at "dessverre, pga bla bla bla og usikkerhet nye kunder og bla bla kunne jeg ikke få lånet til 3.10, men 3.35. Men det var jo FORTSATT en bra deal, mente han, og jeg hadde jo først blitt lovet 3.45."

Jeg ble dritsur. Føler meg igrunn lurt, for dette kan umulig være noe som banken har funnet ut plutselig etter at mine foerldre skrev under panteoverføringen. Jeg mistenker Eiendomsformidleren bevisst har holdt tilbake opplysninger for å lokke oss inn på avtalen.

Er det noen som har opplevd lignende eller har noen tanker i forhold til dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mye sparer du på rentenedgangen ift etableringsgebyr, tinglysning av pantet m.m.? Tipper du går i minus det første året... Og året etter vet du ikke hvem som er billigst igjen.

Jeg er skeptisk. Ring banken selv, det er ikke nødvendig med mellomledd!

Skrevet

Dette syns jeg høres ut som rent lureri! Men hvis lånet er tinglyst kan de vel ikke trekke seg nå? Jeg hadde enten forlangt å få gjennomføre lånet eller at låneformidleren dekker tinglysningsgebyret.

Vi har forøvrig brukt en låneformidler selv tidligere. Hos ham var det en selvfølge at det ikke skulle koste oss noe! Vi betalte hverken etableringsgebyr eller tinglysningsgebyr OG fikk lavere rente...

Skrevet

Jeg er trådstarter. Likningspapirene mine har både boliglånsformidleren og banken sittet på i 2 uker. Tilbudet om rente på 3.10 kom for en uke siden - med vilkår om pant i mine foreldres bolig. Jeg skjønner ikke hva som har skjedd her. Kan den unge boliglånsformidleren ha blitt så ivrig at han har "forlovet" seg? Eller har de bevisst lovet lavere rente for å sikre seg pantet og deretter kommet med den overraskende opplysingen? Dette slipper de ikke unna med. Det er kun tilnglystning av pantet som vil være kostnad for oss, alt det andre skal boliglånsformidleren dekke. Jeg har et lån på 1.5 så en rentenedgang fra 3.60 til 3.35 utgjør kr 3750 årlig. Helt klart en vinn-vinn situasjon for alle parter (bortsett fra min gamle bank) men jeg liker ikke måten dette blir gjort på.

Skrevet

Har du fått et skriftlig signert tilbud? Da er jo saken klar, de kan ikke trekke seg og må sende deg renteendringsbrev med virkning om 6 uker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...