Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sikkert et tema som er veldig omdiskutert, men: ER det stjeling å bruke et usikret nettverk? eller bare umoralsk? finnes mange argumenter for og imot som f.eks. at det kan bli sett på som stjeling fordi du bruker noe noen annen betaler for (ca. 300 i mnd). Et argument imot er at hvis noen ikke har sikret det trådløse nettverket sitt blir d som en en "åpen invitasjon"..

Men hva sier loven om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Sekke no gæærnt i å låne linje litt her og der.

Hvis folk har åpent nett (ukryptert) så må de regne med at det kan bli brukt.

Sannsynligvis aner de ingenting hvis de ikke vet om nettet er kryptert heller.

Men det er ikke dermed sagt at det er pent å beslaglegge all båndbredde til store saker over tid.

Det er jo faktisk en risk som 'snylterene' utsetter seg for også ved å sende trafikken uten noen form for sikring. Joda, man kan jo ha en kryptert tunell, men det krever jo litt ekstra...

Så hvis eieren begynner å lure på hvorfor linja er så treig så er jo løsningen enkel.

Slå på kryptering eller MAC-adresse filtrering, så er problemet løst.

Ingen grunn til at andre/utenforstående skal blande seg inn og rope 'tyveri' når løsningen er enkel.

Vil faktisk sammenligne det med å ha en benk stående rett innafor tomtegrensa. Hvor problematisk er det at fremmede av og til slår seg nedpå for en hvil?

Eller to ganger i uka på vei til butikken?

slask

Endret av slask
Skrevet

Det er ikke stjeling, kanskje litt i gråsonen ... :vetikke: Personlig laster jeg ned musikk, filmer og tv-serier og det er jo mye verre enn å låne et ukryptert nett. Hvis folk ikke kan kryptere det trådløse nettet sitt må de bare regne med at noen låner det. Og før noen sier at det ikke er så lett å kryptere nettet må jeg si at man kan få hjelp av f.eks bredbåndspatruljen. Jeg har ei venninne som har null peiling på internett og data, denne jenta klarte å kryptere nettet sitt selv- så enkelt var det!

Skrevet

Er fullt klar over ev. konsekvenser ved ett åpent nettverk, men syns alt som har med WPA/WEP og sånt er no dritt og har erfart at om folk har problem med å komme seg på nett så er det akkurat det som er problemet.

Her som jeg bor nå må man sitte i skogen eller på veien for å koble seg på trådløs-nettet mitt, men bodde tidligere i leilighet med mange rundt meg. I ett tilfelle hadde vedkommende som lånte nettet mitt deling på alle stasjoner, så jeg la inn noen "kose" filmer på desktopen hans/hennes.

Sjekker loggen min innimellom og filtrerer bort uønskede mac-adresser.

Men for all del, er avslappet til at andre bruker mitt nett om noen skulle finne det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...