Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest litt om Obagi hudpleie, men det hadde vært fint å høre det fra noen som har prøvd det. Er det slik at det kun kan kjøpes av hudleger?

Hva hjelper det for? Har litt porete hun, ujevn overflate, pigmentflekker og litt arr. Kunne også tenkt meg å strammet opp litt.

Er dette en behandling man tar som en kur eller bruker man produktene fast? Hvordan er prisene på dette?

Jeg ser også at det kan bestilles på amerikanske nettsider. Er det noen som har erfaring med det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Man kan kjøpe det hos hudlege eller hudpleiespesialist som jobber på feks medisink klinikk. Jeg har fått mitt program av sistenevnte. Det koster noen tusen. Jeg så og på amerikansk nettside og priser der. Men med toll og frakt ble det ikke store forskjellen.

Det er a-vitaminsyren, kalt tretinoin, (o,1% får jeg. Er og 0,5%)som får huden til å fornye seg og er den viktigste ingrediensen. Man blir rød og flassete og dette skal egentlig påføres hver kveld/natt i 18 uker, men å ta en dag pause med fukt innemellom er lurt siden det tørker ut huden og kan og svi. Det er verst de første ca 6 ukene og så roer det seg. Det er en 4 mnd runde så ca 3 mnd vedlikehold (påføring 2 ganger uken) og deretter en ny runde om man ønsker/trenger det. Jeg har etter erfaring lagt opp mitt eget løp som passer meg. Flassingen er det som gjør at huden er jevn og porene mindre på meg. Og det må alltid vedlikeholdes (ihvertfall på meg)

Det er en a-vitamin syre krem man kan få hos fastlegen som heter Aberela (o,5%) som eventuelt kan prøves først som et billigere alternativ.

Det jeg har er Obagi Nu derm og er i 7 deler; Jeg dropper nr 3 siden jeg ikke har pigmentflekker;

1; Rens (morgen og kveld)

2; Toner (morgen og kveld)

3; Clear (morgen og kveld?) dette er blekingspodukt og jeg selv trenger ikke dette..

4; Exforderm (morgen) Kan blandes sammen med Action (fuktighetskrem) Jeg bruker Decleor etter exfodern.

5; Blender (kveld) Blandes sammen med a-vitaminsyre for å hjelpe den å trekke bedre inn i huden.

6; solkrem (faktor 30 eller 35) I sol bruker jeg 50+. Dette er da et annet merke siden Obagi ikke er høyere. Er man solsky som meg kan programmet brukes sommer, men anbefales ikke..

Så er det a-vitaminsyren.

Her er en noenlunde hva man kan forvente (er individuelt i hvor "ille" og hvor lenge det varer);

syklus 0-6 uke

Normale hudreaksjoner ;

Rødhet,Tørrhet,Hevelse,små sår, flassing,aktivisering av kviser,hudømfintlighet,Obagi nu-derm får fart på cellefornyelsen og det øverste hudlaget erstattes med ett nytt jevnere lag friske celler..

Syklus 6-12 uke

Noe rødhet,minimal tørrhet,minimal eksfoliering.

Hudforbedringen er synelig !

Huden har bygget seg opp til å tåle behandlingen. etter hvert som nye celler når hudoverflaten blir hudenforbedringen synelig og følbar. hudfargen blir jevn og klar, rynker porer er redusert huden kjennes spenstigere og har fått ett naturlig fuktighetsnivå.

Syklus 12-18 uke

Huden går inn i den siste fasen og er nå maksimal tolerant overfor ytre påvirkninger. Huden er korrigert på overflaten og stimulert i dybden

Det blir gjerne ikke så ille som det høres ut som i begynnelsen.

Så det kan være kur eller mer fast i hverdagen alt etter behov. Porene mine er mindre og a-vitaminsyren løser opp urenheter.Men jeg trenger jevnlig litt hudavfall for å holde det slik.

Nu derm er for pigmnetflekker og flere har oppnådd gode resultater. Etter man har gått på dette i noen uker kan man ta en Obagi blue peel. Koster 8000 (trenger gjerne 2) og jeg selv ville ikke anbefale det med mindre man har ganske ille problemer som intet annet fungerer på. For de fleste holder programmet i lange baner.

Produktene er drøy i bruk...:jepp:

Edit; glemte pris.

Startkit er rundt 2500 (husker ikke helt) og den varte ca 1 runden. Så kan man kjøpe enda større produkter (ikke i kit)og da er det mellom 3000-5000 alt ettersom hva du trenger kjøper av stegene og "ekstra" som feks action. Husker ikke enkeltpris på disse. A-vitaminsyren min koster 420 kr og er på 50 gram og er ca 80-100 ganger med påføring.

Endret av DesertRose
Skrevet

Tusen takk for masse informasjon.

Syns du behandlingen virker oppstramende også? Stemmer det at dette kun fåes på resept? Snakket med en hudlege en gang og han mente at det måtte hentes på apoteket.

Syns ikke det er noe spesiellt dyrere enn andre produkter. Så lenge det er drøyt, så blir det ikke så dyrt heller. Det kan se ut som jeg må ta en behandling nå i vinter siden jeg liker å være mye i sola på sommeren :)

Skrevet (endret)

Siden det har minket porene mine og gjør huden glattere så ser det ut som om huden er strammere på meg.

Jeg kjøpte det direkte fra hudpleiespesialisten jeg går hos.

Aldri hørt om Obagi på resept.

Huden blir veldig sensitiv så solkrem anbefales selv om.

Håper det hjelper deg som det hjalp meg :jepp:

Endret av DesertRose
Skrevet

Takker for et informativt innlegg desertrose :) Jeg holder på å lese litt om Obagi for tiden, for min mor ønsker å begynne med disse produktene til høsten. Tenkte å bestille produktene på prettyskin4less.com. Hvordan introduserer du a vit syren de føste ukene? Annehver kveld? og hva med exforderm? Bruker du den hver dag fra dag nr 1?

Skrevet (endret)

Det er meningen man skal bruke det hver dag/kveld både med exfodern og a-vitminsyre. Men for mange er det vanlig at det gjerne begynner å svi enormt når produktene påføres når man har gått noen dager på programmet. Man flasser gjerne en del og huden er meget tynn og sensitiv. Da kan gjerne også vanlig fuktighetskrem svi. Det holder gjerne kun med et hviledøgn så er huden såpass "reparert" at man kan påføre syren igjen uten ubehageligheter.

Jeg la inn hvilenetter når det begynte å bli litt sårt og tok da på Neroli balsam fra Decleor om natten. For mange kan annenhver natt i begynnelsen være en god løsning. Dette er individuelt.

Som nevnt er det meningen med hver dag/natt, men om dette går må en kjenne selv når det gjelder å svi og hvor tørr huden blir. Veldig viktig med en rik og god fuktighetskrem når man bruker dette programmet, gjerne en god fuktmaske og. En annen viktig ting er solkrem. Huden blir meget ømfintlig.

Obagi har en fuktighetskrem som gjerne blandes sammen med exfordern. Personlig synes jeg ikke Action (fuktighetskremen) ga nok fukt, så bruker diverse fra Decleor. Jeg har fra før fuktfattig hud som lett blir meget tørr under programmet, men dette kan holdes i sjakk med gode og riktige produkter for ens egen hud :jepp:

Var inne på Prettyskin4less og så de har steg 1 (rens),2 (toner),4 (exfodern) og 6 (solkrem) der. Ikke 3 (clear), 5 (blender) eller tretinoin (a-viaminsyre). Dette har jeg sett i andre amerikanse butikker og at de ikke har lov å selge disse stegene. 3 kan man klare seg uten hvis man ikke har problemer med pigmentflekker. Men 5 og tretinoin er det mest viktige. (5 hjelper syren å trekke godt ned i huden og disse blandes derfor sammen)

Når jeg tittet på programmer i begynnelsen av året på amerikanske nettsteder kunne jeg få alle stegene og syre. Men etter en stund da jeg gikk inn igjen på sidene var denne muligheten vekk.

Da jeg regnet pris, frak, mva osv så var det ikke så mye å spare gjerne uansett :sukk:

A-vitaminsyren skal oppbevares i kjøleskap. Så kan være den kan bli ødelagt at en lang reise...Dette er ikke jeg sikker på.

Hvis man går til hudpleiespesialist som jeg gjør så får man jevnlig oppfølging. Ca hver 6 uke. Jeg får alle konsultasjonene helt gratis. Betaler kun for produktene. Dette kan være et alternativ hvis det ikke er mulig å få det på nett lenger.

Et lite tips som kan hjelpe når man går på programmet;

Når huden løsner kan man få store "myke" flak som man lett bare kan ta en pinsett eller finger og dra av. Når flassen er mer tørr så er det ikke lurt å gjøre dette for da får man lett sår. Da kan man feks fukte det godt så det er bløtt og la fingrene gå over og "trille" det av. Mild gnikking. Lurt å gjøre dette sammen med rens. Da løsner rensen og vannet huden bra og så gnikker man forsiktig og triller det av. Så går man videre med programmet som vanlig når huden er fjernet.

Når man begynner å flasse og hvor mye man flasser er individuelt. Det samme når det gjelder om man svir og hvor tørr man blir. :jepp:

Edit; ville bare si at a-vitaminsyren min ikke er fra Obagi. Men dette spiller ingen rolle siden effekten er den samme.

Endret av DesertRose
Skrevet

Tusen takk for svar :) Oppdaget at de ikke hadde blenderen og clear så min mor kommer til å bestille seg time til en hudpleiesalong. Litt betryggende å vite at man får oppfølging, råd og veiledning underveis også. Kunne tenket meg å tatt en kur selv men må nok vente litt siden jeg er gravid.

• 5 måneder senere...
Skrevet

Desertrose må man gå til sin fastlege for så at han sender deg videre til hudlegen? Alt det vil jokoste flesk:( Jeg sliter sikkelig meg arr. Vil disse produktene hjelpe meg på det? Håper du kan svare meg.

Skrevet

Man får det enten av hudlege eller hudspesialist på et medisink senter. Sistenevnte er der jeg gikk og konsultasjon og oppfølging var gratis. Betalte kun for produktene. Dette har de flere steder så verdt å sjekke ut. Man får fort time.

Hudlege kan man få henvisnig til gjennom fastlege eller man kan gå privat. Hvis fastlegen henviser betaler du kun vanlig egenandel ved hver time. Men ventetiden kan være lang.

Når det gjelder arr kan jeg ikke personlig uttale meg siden jeg ikke har slitt med dette selv. Men programmet er laget for å fornye og forbedre huden og skal og forbedre arr.

Hvor mye kommer an på huden din og dybden på arr osv... :sjenert:

Skrevet

Man får det enten av hudlege eller hudspesialist på et medisink senter. Sistenevnte er der jeg gikk og konsultasjon og oppfølging var gratis. Betalte kun for produktene. Dette har de flere steder så verdt å sjekke ut. Man får fort time.

Hudlege kan man få henvisnig til gjennom fastlege eller man kan gå privat. Hvis fastlegen henviser betaler du kun vanlig egenandel ved hver time. Men ventetiden kan være lang.

Når det gjelder arr kan jeg ikke personlig uttale meg siden jeg ikke har slitt med dette selv. Men programmet er laget for å fornye og forbedre huden og skal og forbedre arr.

Hvor mye kommer an på huden din og dybden på arr osv... :sjenert:

Vet du om noen hudspesialister i oslo området? Så jeg kan bare gå direkte dit uten å kontakte fastlege osv? Jeg sjekket litt på nettet, men ser at de sender ikke a vitamin kremen og heller ikke blenderen:( Så jeg må nok besøke hudpleier. Takk for at du svarer. :rodmer:

Skrevet

Bor dessverre ikke i Oslo. Men ville søkt litt rundt på nettet. Skriv Obagi + Oslo så kommer feks Colosseumklinikken, Nobel clinic, Oslo kosmetiske lasersenter as opp...

Sjekk disse gjerne nærmere før du bestemmer deg for stedet.

Ellers vet jeg at Dr. Bondevik har Obagi. Men han er privatlege og det vil fort bli meget dyrt. :sjenert:

Skrevet

Strawberrynet selger OBAGI kit med blender, og a-vitaminsyrekremen tenom. Tror dette er ekte og greie produkter, mye rimeligere enn her hjemme. Man får reaksjoner i huden av disse produktene de første ukene, noen værre enn andre.Men det er ikke helt nødvendig å følges opp av lege eller sykepleier, hvis man vet hva man går til. Ellers er det jo bare å slutte noen dager, å begynne på igjen når huden har roet seg. Står mye om OBAGI her på nettet. Der får du vite det du trenger å vite. Skal selv begynne med disse produktene, og kommer til å bestille på nett, da dette er så mye billigere. Lykke til :)

Skrevet

Strawberrynet selger OBAGI kit med blender, og a-vitaminsyrekremen tenom. Tror dette er ekte og greie produkter, mye rimeligere enn her hjemme. Man får reaksjoner i huden av disse produktene de første ukene, noen værre enn andre.Men det er ikke helt nødvendig å følges opp av lege eller sykepleier, hvis man vet hva man går til. Ellers er det jo bare å slutte noen dager, å begynne på igjen når huden har roet seg. Står mye om OBAGI her på nettet. Der får du vite det du trenger å vite. Skal selv begynne med disse produktene, og kommer til å bestille på nett, da dette er så mye billigere. Lykke til :)

"A-vitaminsyre kremen utenom" skulle det stå. Skrivefeil, sorry :)

Skrevet

Desertrose må man gå til sin fastlege for så at han sender deg videre til hudlegen? Alt det vil jokoste flesk:( Jeg sliter sikkelig meg arr. Vil disse produktene hjelpe meg på det? Håper du kan svare meg.

Hvorvidt disse produktene hjelper mot arr, blir spennende å se for jeg sliter med noen få selv. Så langt flasser jeg jo som fy, og det ser jeg på som et meget godt tegn, da gammel hud "faller" av :)

Som det også blir nevnt her, er det mulig å kjøpe alt du trenger på Strawberrynet. Men A-vitaminsyren er jo reseptbelagt her i Norge, så dersom pakken blir stoppet i tollen, tror jeg ikke kremen slipper igjennom. Det er ikke så stor sjanse for det, men det kan forekomme. Så greit å ha det i bakhodet!

Produktene koster, uansett. Men de er jo noe billigere på nett enn her hjemme, så du sparer litt.

Min personlige mening, så langt, er at det ikke er slik at man absolutt trenger konsultasjon for å bruke disse produktene. Er man forberedt på syklusene, så går det nok bra. Det er igrunn ingen grunn til panikk. Huden henter seg inn super kjapt dersom du slutter å bruke produktene. Du trenger ikke mer enn 1 dag.

Skrevet (endret)

Nei, man trenger ikke nødvendigvis konsultasjon. Men alle reagerer ulikt på syren. Det kan være ok med en sjekk i tilfelle man reagerer på en måte man ikke bør. Når konsultasjonenner gratis så spiller det ingen rolle.

Jeg begynte med konsultasjon og driver nå på med det på egenhånd. Dette er for jeg vet nå at jeg tåler det helt fint og også hvordan jeg reagerer. Men veldig ok med en som fulgte med selv om jeg hadde lest alt på nettet før og kunne det meste som var å kunne...Anbefaler det i begynnelsen så kan du gå over til det på egenhånd etterhvert.

Det er ikke sikkert du trenger alle stegene. Jeg feks bruker ikke steg 3. Og jeg fortetrekker solkrem med høy faktor fra et annet merke. Obagi er så hvit og når du flasser fremhever den disse områdene og "strekene".

Edit; Husk å ha en god fuktighetskrem tilgjengelig etter behov. :sjenert:

Endret av DesertRose
Skrevet

Kan du linke til den? Jeg ser ingen steder at det står a vitamin krem? I de startkitene. Heter den noe annet? Hvis de er ekte og er mye billigere på strawberrynet så bestiller jeg sefføllgelig derifra. Håper du svarer meg:)

Desertrose sluttet du med disse produktene etter 18 uker? Eller må man bruke dem hele tiden for at huden skal holde seg fin?

Skrevet

Nei, man trenger ikke nødvendigvis konsultasjon. Men alle reagerer ulikt på syren. Det kan være ok med en sjekk i tilfelle man reagerer på en måte man ikke bør. Når konsultasjonenner gratis så spiller det ingen rolle.

Jeg begynte med konsultasjon og driver nå på med det på egenhånd. Dette er for jeg vet nå at jeg tåler det helt fint og også hvordan jeg reagerer. Men veldig ok med en som fulgte med selv om jeg hadde lest alt på nettet før og kunne det meste som var å kunne...Anbefaler det i begynnelsen så kan du gå over til det på egenhånd etterhvert.

Det er ikke sikkert du trenger alle stegene. Jeg feks bruker ikke steg 3. Og jeg fortetrekker solkrem med høy faktor fra et annet merke. Obagi er så hvit og når du flasser fremhever den disse områdene og "strekene".

Edit; Husk å ha en god fuktighetskrem tilgjengelig etter behov. :sjenert:

Jeg har sendt mail til en medisinsk hudpleier nær meg. Der jeg spurte om prisen og om man får gratis konstulsjon. Jeg tror jeg må ha de fleste stegene siden jeg har arr, leste forresten på nettet at obagi nu derm skal hjelpe på arr etter akne også. Kunne du bruke sminke mens du brukte disse produktene?
Skrevet

Kan du linke til den? Jeg ser ingen steder at det står a vitamin krem? I de startkitene. Heter den noe annet? Hvis de er ekte og er mye billigere på strawberrynet så bestiller jeg sefføllgelig derifra. Håper du svarer meg:)

Desertrose sluttet du med disse produktene etter 18 uker? Eller må man bruke dem hele tiden for at huden skal holde seg fin?

A-vitaminsyren inngår ikke i noe kit :( Den må du bestille separat. Link. Det er ulike styrker :)

Skrevet (endret)

Jeg har sendt mail til en medisinsk hudpleier nær meg. Der jeg spurte om prisen og om man får gratis konstulsjon. Jeg tror jeg må ha de fleste stegene siden jeg har arr, leste forresten på nettet at obagi nu derm skal hjelpe på arr etter akne også. Kunne du bruke sminke mens du brukte disse produktene?

Man kan fint sminke seg, men spørsmålet er om man orker siden man får litt sår og rød hud. Dessuten så flasser man jo, så hvorvidt sminken ser bra ut på en flassete hud er en problemstilling som du må forholde deg til.

Det er jo ikke noe annet som skjer med huden, bortsett fra at den fornyer seg. Det er jo ikke noe farlig.

Og ja, alle reagerer annerledes, men det er faktisk ikke verre enn å ta en allergitest på et lite område i forkant!

Konsultasjon følger med gratis dersom du kjøper produktene fra en klinikk, som en service siden produktene er såpass dyre. Dersom man bestiller fra nett, får man jo ikke den muligheten, men da må man også betale mer.

Og hva angår om man trenger alle stegene er det jo bare å se an huden. Har du pigmentflekker, så bruker du steg 3. Har du ikke, så lar du være.

Endret av Yasi
Skrevet

Man kan fint sminke seg, men spørsmålet er om man orker siden man får litt sår og rød hud. Dessuten så flasser man jo, så hvorvidt sminken ser bra ut på en flassete hud er en problemstilling som du må forholde deg til.

Det er jo ikke noe annet som skjer med huden, bortsett fra at den fornyer seg. Det er jo ikke noe farlig.

Og ja, alle reagerer annerledes, men det er faktisk ikke verre enn å ta en allergitest på et lite område i forkant!

Konsultasjon følger med gratis dersom du kjøper produktene fra en klinikk, som en service siden produktene er såpass dyre. Dersom man bestiller fra nett, får man jo ikke den muligheten, men da må man også betale mer.

Og hva angår om man trenger alle stegene er det jo bare å se an huden. Har du pigmentflekker, så bruker du steg 3. Har du ikke, så lar du være.

Takk for svar :) Jeg får høre med dem hva det koster da. Er student så har ikke så veldig god råd. Men dette er noe jeg virkelig har lyst tol å teste ut i håp om at huden blir litt jevnere og penere. Jeg følger jo deg var inom bloggen din for litt siden. Dette blir spennende. Jeg vil også starte med den nå før det blir sommer ellers så må jeg vente til høsten:/ for man skal vel ikke bruke dette på sommern?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...