Gå til innhold

CV skrevet i Word


@lfa

Anbefalte innlegg

Har lest et tips om at det er best å konvertere tekst til tabell dersom man sender CV gjennom e-post.

Fordi du da er sikker på at CV'n din blir seende ut slik som du har skrevet den, selv om arbeidsgiver har en annen word-versjon enn deg.

Bør jeg gjøre dette?

Vil arbeidsgivere (som for eksempel ikke er så datakyndige) mene at det ser rotete ut med alle disse tabellene?

Det viktigste er jo at den er oversiktlig og ryddig, og det blir den jo når du konverterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes ikke tabell høres ut som noe bra alternativ, men vil derimot mye heller anbefale å gjøre den om til et pdf dokument. Det ser mye finere ut, og er vel det som er mest vanlig å gjøre nå.

Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gjøre det om til et pdf-dokument er genialt! Dette er noe de fleste kan lese. Men en pdf-converter er vel noe de færreste har, for det er vel ikke gratis slik Acrobat Reader er?!

Da jeg gikk på nettskole i fjor lærte jeg noe om formater og virus som jeg ikke hadde tenkt på tidligere. De evaluerte ikke oppgaver som ble levert i *.doc-fomat, men de krevde minimum *.rft-format eller helst *.txt-format. *.rtf (ren tekst format) gir samme utseende som *.doc, men kan ikke inneholde feks. makrovirus. Det går fint an å lage en CV i ren tekst (*.txt) også - dersom den aldeles ikke er fancy (jeg har både topptekst og bunntekst og kan derfor ikke bruke dette).

Når jeg sender e-post så informerer jeg om hvilket format dokumentet er laget i og hvorfor i tillegg til ønske om tilbakemelding dersom mottaker har problemer med å få lest dokumentet som forventet. Jeg sender aldri mer i *.doc-format og ønsker heller ikke å motta dette (ikke kan jeg lese det på alle systemer jeg mottar mail heller). De kundesenterne som sender svaret i *.doc definerer jeg som meget uproffesjonelle(EnterCard er blant disse) - forsåvidt de som ikke kan klare å sende i ren tekst på oppfordring heller (Posten er blant disse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endrer CV'en utseende når jeg sender som .rtf?  

(har brukt tab på min)

Etter mine erfaringer så endrer ingenting seg når det lagres i *.rtf.

Test det ved å lagre, lukke Word og åpne (åpnes sikkert i Word og ser helt likt ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Riktig at mange ikke åpner .doc filer pga virus. I skolesammenheng for endel år siden husker jeg vi fikk vedlegga returner om de var .doc og måtte heller bruke pdf.

Jeg antar at det likevel vil endre seg om den som åpner har andre innstillinger. Opplevde selv det på et intervju jeg var, der de jeg prata med hadde printa ut cv'en og hadde den på bordet, og jeg til min store skrekk såg helt fælt ut:=( Etter dette bruker jeg bare pdf..

Adobe sin Acrobat Acrobat er vel ikke gratis nei, men det finns gratis pdf makers på nett mener jeg, skal se om jeg finner noe jeg.

Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søkte på free pdf maker på google og fant iallefall disse:

http://sourceforge.net/projects/pdfcreator/

http://www.pdf995.com/

Online sak: http://www.gohtm.com/

ADOBE TRIAL der du kan lage 5 pdf gratis: http://createpdf.adobe.com/index.pl/872111...42.100565?BP=IE

(Har ikke prøvd noen av disse jeg, da jeg har en gammel Adobe 4.0 som funker til mine behov fortsatt:) MEn tror jeg ville prøvd den siste her jeg, så kan du se hvordan det blir iallefall!)

Vilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fungerer bare delvis - og veldig dårlig når den fungerer.

/me har prøvd å bruke den (mener å huske at de som hadde gratis Acrobat Reader sleit med å få åpnet dokumentene jeg laget). Dessuten legger den seg inn som printer - og du må printe (til fil) og ikke lagre som vanlig med denne. Klønete!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Achmed-bachmed ulogget
Dessuten legger den seg inn som printer - og du må printe (til fil) og ikke lagre som vanlig med denne. Klønete!

Det gjør da Adobe acrobat også? Jeg bruker iallefall alltid den metoden når jeg lager pdf'er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Adobe 5.0, men virker ikke denne til Office XP?

Kan jeg kun bruke denne til Office 2000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, den virket! :hoppe:

Da tror jeg at jeg skal sende CV som pdf, jeg.

Er det like greit å sende søknaden også i samme format? :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...