Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ifølge Matportalen kan gravide spise sushi som er laget av rå, fersk, marin fisk. Et annet sted (kilde ukjent, sikkert en mindre troverdig kilde) leste jeg at fisken måtte ha vært fryst først, men jeg forholder meg jo først og fremst til Matportalen.

Jeg har forøvrig ikke det spøtt greie på sushi. Det er vel ingen som lager sushi av ikke-rå, ikke-fersk, ikke-marin fisk.....? Altså er vanlig sushi på vanlige sushi-steder i Norge trygt å spise...?

Noen sushi-kjennere som vet litt om hvordan sushi tilberedes her til lands, og om det i det hele tatt er noe å gruble på?

Videoannonse
Annonse
Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg har også lest diverse ang dette, men har funnet det greiest å bare droppe sushi mens jeg er gravid. For meg er det i alle fall mye enklere å bare droppe ting jeg er i tvil om enn å bruke mye energi på å lure på disse tingene. Det aller meste av mat kan man jo spise, så jeg lider ingen nød uansett ;)

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Hallo :)

Det er visst to hovedregler: vær forsiktig med fisk som er høyt oppe i næringskjeden, da de kan ha større mengde tungmetaller. Tror det er derfor man advarer mot tunfisk, b.la.

Den andre regelen er å være forsiktig med fisk som kan inneholde listeria - gravet eller røket fisk kan ha den, med det er veldig uvanlig i fersk fisk. Folk reagerer stor sett ikke på listeria, men gravide kan være overfølsomme.

Fersk fisk er stort sett trygt, og kvaliteten på sushi i Norge er stort sett god. Hvis du spiser "vanlige" fisketyper og unngår tunfisk, hval og andre åpenbare rovfisker, skal det nok gå bra :) Har også hørt at skalldyr kan inneholde PVC-gifter, men vet ikke akkurat hvor skadelig det kan være for fosteret.

Skrevet

Takk for svar, men det var ikke helt det jeg spurte om :). Kanskje jeg formulerte meg litt utydelig? Jeg har lest alt som står om fisk/listeria/tungmetaller på Matportalens sider, men jeg lurte på om det er slik at norsk sushi fra vanlige sushisteder alltid/vanligvis lages av rå, fersk, marin fisk? Jeg har nemlig ikke greie på sushi, men ser ingen grunn til å unngå det hvis det er helt greit å spise.

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Takk for svar, men det var ikke helt det jeg spurte om :). Kanskje jeg formulerte meg litt utydelig? Jeg har lest alt som står om fisk/listeria/tungmetaller på Matportalens sider, men jeg lurte på om det er slik at norsk sushi fra vanlige sushisteder alltid/vanligvis lages av rå, fersk, marin fisk? Jeg har nemlig ikke greie på sushi, men ser ingen grunn til å unngå det hvis det er helt greit å spise.

Det er bare å spørre der du kjøper sushien. Norsk fisk lages stort sett av rå fisk eller fisk som har vært nedfryst ett døgn, da dette gjør fisken lettere å arbeide med. Og den er stort sett marin, altså saltvannsfisk. Den ferskvannsfisk jeg kommer på i farten er karpe, abbor, gjedde. Disse har jeg sett på spisekartet. Spør du betjeningen, kan jeg nesten garantere deg at de vet hvilken fisk som er marin og ikke :)

Skrevet

Det fins sushi med feks kokt scampi eller reke, og tempura maki som er fritert fisk og scampi. Disse kan du nok helt trygt spise. Nå er ikke jeg gravid, men tror jeg hadde ungått rå fisk for å være på den trygge siden.

Gjest Airi Chikako
Skrevet

Det fins sushi med feks kokt scampi eller reke, og tempura maki som er fritert fisk og scampi. Disse kan du nok helt trygt spise. Nå er ikke jeg gravid, men tror jeg hadde ungått rå fisk for å være på den trygge siden.

Sant, det :)

Vil du være helt på den sikre siden, kan du bestille tempura maki - den er frityrstekt. Og stort sett veldig, veldig god :)

Skrevet

Jeg spiste sushi jevnlig mens jeg gikk gravid. Når det står i matportalen at gravide kan spsie sushi forholdt jeg meg til det! Det er kun salma laks som regnes som "trygg" å spise uten at den skal ha vært frossen først. All annen fisk skal ha vært frossen i et døgn før du bruker den i sushi. Jeg regnet med at de stedene jeg hadde spist sushi før jeg ble gravid fulgte disse reglene og fortsatte å spise der, men holdt meg unna tunfisken og kveite. Tror det er helt trygt, men det er selvfølgelig opp til hver enkel å bestemme! Lykke til med graviditeten og hvis du velger å spise det, kos deg med sushi!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...