AnonymBruker Skrevet 24. august 2010 #1 Skrevet 24. august 2010 På grunn av sykdom, måtte jeg ta et vanskelig valg og kontaktet mattilsynet som ga valpen til dyrebeskyttelsen. Da var han 4,5 måneder og var glad, aktiv og stolte på mennesker. Dyrebeskyttelsen fant raskt et nytt hjem til han, men nå er han tilbake og står til omplassering igjen, han er blitt banket og har ikke stort tillit til mennesker. Dette er en stor hund og han er 1,5 år. Oppretter kan ikke ta han tilbake. Det var oppretter som fortalte meg dette. Jeg har mailet db fordi jeg lurt på om det gikk bra med hunden, men de har ikke svart. Det er en liten mulighet for at jeg får han omplassert gjennom en venninne. Får vite det i løpet av uka. Den dagen jeg ga han fra meg, måtte jeg fraskrive meg alle rettigheter, noe jeg så på som ok den gangen for jeg trodde han ville få et bra hjem. Jeg kan ikke overta han selv pga helsa. Bør jeg kontakte oppretter hvis h*n som driver omplassering vil overta han? Hvis hun vil det, sier det seg selv at han må få bli hos henne, men hun har et godt rykte og noen omplasseringshunder har hun beholdt selv fordi hun ikke har ansett de som "omplasseringsdyktige". Hun har vært i utlandet og kommer ikke hjem før i dag. Jeg vet ikke om hun vil overta han. Han er både stor og har mistillit til mennesker, men er heldigvis ikke aggresiv. Dere er mange her med stor kompetanse ang. hunder. Tror dere han har en sjanse til å få et bra hjem etter ett år med mishandling? Jeg er sjokkert over at db ikke har tatt han tilbake før. De skal etter reglene følge han opp i to år. Jeg har ikke lyst å skrive en ny mail som jeg kanskje ikke får svar på så regner med at all kontakt og formidling må gå gjennom oppretter. Oppretteren ble sint på meg siden jeg kontaktet mattilsynet og ikke tenkte på å kontakte henne, men det var i begynnelsen. Hun visste ikke hvor syk jeg var og at jeg bodde litt for landlig til å bare kjøre valpen til flyplassen. Hva ville dere gjort? Dette plager meg. Nå har valpen det bra men han er til omplassering straks han kanskje får tillit igjen. Kan han være helt ødelagt?
AnonymBruker Skrevet 24. august 2010 #2 Skrevet 24. august 2010 Ingen? Jeg er ikke sint på db, de kan jo ikke garantere alt. Men tror dere han er så skadet at han ikke er omplasseringsdyktig? En venn sa til meg at db ikke ville tatt han tilbake om han var helt ødelagt. Kan det stemme? Deres vurderingevne er jo svekket og jeg vet ikke hva jeg skal tro. Nå veier han ca 45 kilo og er stor, men oppretter sa at han er snill men ikke har tillit til fremmede, dvs at han rygger unna. Så skal han få et nytt hjem, holder det ikke å prøve omplassere han. Han må få et varig hjem og det krever jo et ansvar siden han er skeptisk. Jeg kunne solgt han men stolte på db. Er det ingen som har en gladhistorie om at dette kan gå bra?
AnonymBruker Skrevet 24. august 2010 #3 Skrevet 24. august 2010 Det finnes dessverre mennesker som er jævlige der ute. Jeg vet ikke hva du kan gjøre annet enn å følge opp - siden du, beklageligvis, måtte fraskrive deg ansvaret. Skjønner du er lei deg. Jeg hadde knapt klart å sove om natten selv. Man kan dessverre ikke stole på så veldig mange. Det at han rygger unna er ingen grunn til engstelse synes jeg. Det er jo en sunn, naturlig reaksjon fra en hund som har blitt mishandlet. Jeg har tidligere, via et senter for omplassering, gitt bort en hund som ble mer enn vi kunne takle. Han fant gode, nye eiere umiddelbart som var villige til å satse alt på denne hunden. Dessverre gikk det ikke så bra til slutt, men her var problemene langt større enn at han bare rygget unna når det kom folk. Hvor står han til omplassering nå? Er det kyndige mennesker med kompetanse til å finne de rette eierne? I såfall synes jeg ikke du trenger å bekymre deg enda. Da blir hunden der den er inntil de rette eierne dukker opp. Og de finnes nok helt sikkert. Det er nok av gode mennesker der ute også som leter etter nettopp en hund som har hatt det vanskelig.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2010 #4 Skrevet 24. august 2010 Det finnes dessverre mennesker som er jævlige der ute. Jeg vet ikke hva du kan gjøre annet enn å følge opp - siden du, beklageligvis, måtte fraskrive deg ansvaret. Skjønner du er lei deg. Jeg hadde knapt klart å sove om natten selv. Man kan dessverre ikke stole på så veldig mange. Det at han rygger unna er ingen grunn til engstelse synes jeg. Det er jo en sunn, naturlig reaksjon fra en hund som har blitt mishandlet. Jeg har tidligere, via et senter for omplassering, gitt bort en hund som ble mer enn vi kunne takle. Han fant gode, nye eiere umiddelbart som var villige til å satse alt på denne hunden. Dessverre gikk det ikke så bra til slutt, men her var problemene langt større enn at han bare rygget unna når det kom folk. Hvor står han til omplassering nå? Er det kyndige mennesker med kompetanse til å finne de rette eierne? I såfall synes jeg ikke du trenger å bekymre deg enda. Da blir hunden der den er inntil de rette eierne dukker opp. Og de finnes nok helt sikkert. Det er nok av gode mennesker der ute også som leter etter nettopp en hund som har hatt det vanskelig. Han er hos dyrebeskyttelsen. Jeg regner med at de har kompetanse, og han har det bra nå. Men han vet kanskje at det kun er midlertidig, han er ganske skarp. Jeg vet at han ikke angriper, men det kan jo skje en dag når han er så vingeskutt. Db mener de skal omplassere han, mmen de prøver å bygge tillit først. Vi får håpe at han får et stabilt liv. Jeg klarer sove, men tenker på han hele tiden etter at jeg fikk høre at han er blitt banket. Trist å høre om din hund. Han var lykkelig og glad da jeg ga han bort, jeg er ikke sikker på om jeg selv ville skutt han. Som valp var han krevende, men alle valper er jo det. Jeg skal oppdateree denne tråden. Vet det finnes mange hundefolk her, men når ingen svarer omtrent, føler jeg at dere mener det beste er å avlivning??? Jeg vet ikke, jeg må stole på db igjen.
Sasha Sasha Skrevet 24. august 2010 #5 Skrevet 24. august 2010 (endret) Vet det finnes mange hundefolk her, men når ingen svarer omtrent, føler jeg at dere mener det beste er å avlivning??? Jeg vet ikke, jeg må stole på db igjen. Hva med og heller stille spørsmålet på canis. http://www.canis.no/forumindex.php?mid=77&s=8 Jeg mener i utgangspunktet ikke at det beste ville være og avlive men det kommer jo ann på hvilke andre muligheter hunden har. Endret 24. august 2010 av Sasha Sasha
Gjest Wolfmoon Skrevet 24. august 2010 #6 Skrevet 24. august 2010 Altså, hadde jeg ment at den burde avlives så hadde jeg skrevet det. Utfra det du skriver er det imidlertid umulig å si noe særlig om hvordan hunden kommer til å utvikle seg, uten å ha møtt en hund er det umulig å bedømme adferden! Rygging er en ting, det kan de fleste hunder gjøre. Spørsmålet er f.eks. hva den hadde gjort hvis den ikke kom lenger unna. For å få gode svar må du nok rett og slett ta direkte kontakt med de som har hunden nå, og som har muligheten til å vurdere den.. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 24. august 2010 #7 Skrevet 24. august 2010 Det er mulig, jeg har pratet med en som har en venn som driver med omplassering, men jeg får ikke vite noe før tidligst i dag. Jeg klarer ikke logge meg inn på canis. no. Det er noe feil på siden der får jeg beskjed om. Veninna mi har små hunder, minihunder og jeg misttenker at også hennes venninne har det. Hun skal ringe etterpå, men db burde jo sjøl klare dette!!!!
AnonymBruker Skrevet 24. august 2010 #8 Skrevet 24. august 2010 Så det er ingenting jeg kan gjøre? En eks av meg som er hundekjenner vil gjerne overta hunden, men hvorda går jeg frem da?
Gjest Wolfmoon Skrevet 24. august 2010 #9 Skrevet 24. august 2010 Da vil jeg anbefale han å ta kontakt med dyrebeskyttelsen, og si at han er interessert i hunden. Så vil de vurdere om det er den beste løsningen, og eventuelt hvordan prosessen skal gå.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2010 #10 Skrevet 24. august 2010 Da vil jeg anbefale han å ta kontakt med dyrebeskyttelsen, og si at han er interessert i hunden. Så vil de vurdere om det er den beste løsningen, og eventuelt hvordan prosessen skal gå. Han er eks-narkoman og har vært i retten pga dårlig stell av trekkhundene han hadde, dommen falt på at han kan ha to hunder. Jeg møtte han flere år etter dette, og han er ok mot hunder. Dommen falt fordi han ruset seg, og glemte ting som å gi hundene vann. Men han er rusfri i dag og var det mens vi var sammen og han har s.k. hundetekke. Men db vil vel ikke gi fra seg hunden til en som har vært i en sånn sak???
Gjest Wolfmoon Skrevet 24. august 2010 #11 Skrevet 24. august 2010 Igjen, det er det ingen andre enn de som kan svare deg på.
AnonymBruker Skrevet 24. august 2010 #12 Skrevet 24. august 2010 Igjen, det er det ingen andre enn de som kan svare deg på. Takk for at du bryr deg. Har maila db nå og spurt hvordan de vurderer ting. Så får vi håpe de svarer meg i løpet av uka. Jeg er sinna på meg selv, har grått og vært deppa etter at jeg fikk vite... Men jeg stoler jo enda på db, en venn sa at de sikkert ville avlivet hvis det ikke var noe håp. Har ikke fått tlf fra hun som driver med omplassering, men har gitt nummeret til oppretter.
AnonymBruker Skrevet 25. august 2010 #13 Skrevet 25. august 2010 Fikk mail fra dyrebeskyttelsen nå. Han er ikke blitt fysisk mishandlet, men ble satt for lite grenser for slik at han trodde han var sjefen i huset. Nå har han vært fire uker i et hjem der den nye eieren har erfaring med hunder og det virker som dette skal gå bra. Så da er han heller ikke til omplassering igjen. Jeg misoppfattet oppretter da h*n sa at han var blitt dårlig behandlet. Det er jo omsorgsvikt å la en valp ta kontrollen og ledelsen, men jeg tenkte han ble banket uten å spørre om detaljer fordi oppretter var opptatt av en hoppe som skulle følle. Men tviler på at han er omplasseringsdyktig igjen, men db skrev at det går bra og da må jeg jo tro på db.
Cayenne Skrevet 26. august 2010 #14 Skrevet 26. august 2010 Fikk mail fra dyrebeskyttelsen nå. Han er ikke blitt fysisk mishandlet, men ble satt for lite grenser for slik at han trodde han var sjefen i huset. Nå har han vært fire uker i et hjem der den nye eieren har erfaring med hunder og det virker som dette skal gå bra. Så da er han heller ikke til omplassering igjen. Jeg misoppfattet oppretter da h*n sa at han var blitt dårlig behandlet. Det er jo omsorgsvikt å la en valp ta kontrollen og ledelsen, men jeg tenkte han ble banket uten å spørre om detaljer fordi oppretter var opptatt av en hoppe som skulle følle. Men tviler på at han er omplasseringsdyktig igjen, men db skrev at det går bra og da må jeg jo tro på db. Hva i all verden betyr dette? For noe rot..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå