Gå til innhold

Hvor mye burde man betale for hest på helfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurderer å sette ut hesten min på helfor en periode og er usikker på hva jeg evt. skal "ta" for dette. Erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig mange tar betalt halvparten av oppstallings- og forutgiften, slik at du og fòrverten din har hesten like mange dager i måneden. Dersom det er feks 2 dager du ikke kan ta deg av hesten, så tar fòrverten seg av hesten mot at hun betaler for 2 ekstra dager. Skoing, forsikring, og dyrlege tar du deg av. Men dersom fòrverten din er med på å forårsake at hesten trenger dyrlege, ved å opptre uaktsomt, kan du kreve at hun betaler 40% av utgiftene det koster med dyrlege.

Jeg og venninnene mine har ofte satt ut hester på fòr med de punktene jeg nevner, og det står lignende flere plasser på internett.

Det aller viktigste er likevel en kontrakt.

Skrevet

Åh, pokker. Meg "igjen" jeg så ikke at du skrev HELFÒR, så jeg beskrev nettopp hvordan du skal gjøre det når det er halvfor. Når det er helfòr så skal du bare sørge for at forsikringen står på deg, og betale på den slik at alt er dekket om det skjer noe. Verten behandler hesten sin som egen, og betaler da alt av fòr, skoing/verking, vaksine, dyrlege etter avtale med deg, kommer litt an på hva som feiler, og alt annet det innebærer å ha "egen" hest. :)

Skrevet

Skal du sette hesten din bort på helfor, vil det si at forrytteren betaler det hesten koster i mnd. Alle utgifter utenom forsikring.

Skrevet

Takk for svar :)

Så det er ingen penger som går til "leie av hesten"?

Det er snakk om å leie henne ut til et senter der de knskje bruker henne i skole sammenheng.

- ts

Skrevet

Nei, du har ingen utgifter på hesten, de betaler alle utgifter. Noe avtale om at de betaler ekstra i form av at de skal leie henne til skolen, tviler jeg sterkt på at du får i og med at de tar ansvar for alt annet.

Skrevet

Bare pass på at du har forsikringen i orden, kontrakten og at hesten trives! :)

Skrevet

Da jeg satte hesten på helfor, ble vi enige om at at han pga alderen skulle få bli der. Men vi hadde kontakt ang. veterinær og hans helse. Hun betalte alle utgifter, men trengte han noe ekstra som f.eks akupuntør og alternativ behandlig stod jeg for utgiftene. Hun tjente vel ikke stort på å overta han, men fikk støtte fra ett eller annet landbrukskontor. En i familien hadde en hest på helfor og betalte alle utgifter. Hun jeg ga hesten til, betalte også for forsikring så egentlig var hun jo den nye eieren, men avtalen var at han skulle få være der på helpensjon og ikke brukes for mye pga. alderen.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Nja, nå kommer det litt an på hvor god hesten er, og hva slags bruk det blir på skolen, men jeg ville nok ikke se helt bort i fra at man kan få litt for det. Greit nok at de dekker alle utgifter, men skolehester har en liten tendens til å falle i verdi etter en sesong i skolen.

Nå snakker jeg på helt generelt grunnlag her, uten noen som helst formening om hva slags hest det er ts har, og ikke minst hva slags skole/bruk det skal være der.

Skrevet

Det kommer litt an på hva slags utleie det er snakk om, og hva hesten kan. Om det er snakk om en hest som er høyt utdannet, går høyt i diverse klasser, kan fungere som terapihest etc, så vil det jo være mulig at du faktisk får leie for hesten, i tillegg til at de deker utgiftne. Jeg vet at det var en hestelinje på en landbruksskole et sted på vetlandet nå som søkte om å få låne hestr for et års tid, de betaler ikke for hesten, men den blir jo veldig bra trent i løpet av året da.

Vi har en hest på "helfor" her på gården nå, som sønnen min trener og konkurrerer med, den betaler vi ikke foret for, det gjør eier, siden vi har trent den opp for eieren, (for å si det slik, da hun kom hit for ett år siden brukte hun 130 i gjord, nå bruker hun 110...)Dessuten er eieren her på besøk utigjennom året og rir henne litt selv. så det er jo litt situasjonsavhengig da.

Det viktigste er vel at hesten får godt stell det året du setter den bort og ikke at du direkte tjener på det, men kanskje slipper utgifter?

Jeg vil foreslå å søke på hest.no for forslag til foravtale/kontrakt, det er skikkelig viktig, både for eier og for forvert. Jeg har selv brent meg på å ha muntlig avtale på en hest jeg hadde på for på ubestemt tid, i min verson hadde jeg avtale om kjøp, det mente eier at vi ikke hadde da jeg ville kjøpe den. (men jeg fikk kjøpt ham til slutt da!)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...