Gå til innhold

Hvor lenge får din tenåring være ute om kvelden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hva som er "vanlig" klokkeslett for 14- 15 åringer å få være ute til på vanlige kvelder med skole dagen etter?

Og gjerne også i helgene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eg har ikkje tenåringer, men når eg var 14-15 måtte eg være inne rundt klokka ti når eg skulle på skulen dagen etter..

I helgene fikk eg være ute til elleve, noen ganger halv tolv.

Skrevet

Jeg syns ni, ti tida er sent nok i ukedagene, og elleve/tolv i helgene. Men får hele tida tilbakemelding fra tenåringen at det er aaaallt for tidlig(selvfølgelig).Og alle andre får.....

Derfor tenkte jeg at kanskje jeg kunne få et inntrykk av hva "alle andre" gjør og tenker om dette.

• Liker 1
Skrevet

For meg var det også ni på ukedager og 11 i helgene i den alderen. Ble utvidet med en time et par år senere, og ved spesielle anledninger. "(nest) siste bussen" var også et vanlig tidspunkt jeg måtte hjem på.

Skrevet (endret)

Dobbelpost......

Endret av reiseglad
Skrevet (endret)

14-åring: 22.30 på ukedagene og 24 i helgene (men har rimelig kontroll på hvem hun er sammen med)

Snart 17-åring: har egentlig "fritt leide", men er stort sett hjemme ved 22.30-tida i ukedagene, og rundt 01 i helgene (man da sitter de hjemme hos hverandre med pc-spill, ser film eller er på kino)

Grensene avgjøres stort sett av om de er våken og opplagt neste morgen :søvn:

Og de SKAL være inne når vi voksne kryper i seng.

Endret av reiseglad
  • Liker 1
Skrevet

Her i huset må 13-åringen og 15-åringen inn klokka 20.00 i hverdagene og 15-åringen må inn 22 i helger. Men de kan være ute litt lenger om de er inne hos venner og vi vet at de er der og det er avtalt.

• Liker 1
Skrevet

Synes 22.30 er greit for 15-åringen.

Skrevet

Her må 13 åringen være inne kl 21.00 på hverdager. Hun bruker mye tid på å komme seg i seng. Vennene har samme tid.

I helgene varierer det ettersom hvem hun er sammen med og hvor de er. Hun og vennindene er mye på overnatting hos hverandre i helgene og så som oftest er det heller et spørsmål om når det skal være slutt på fnisinga.

Skrevet

Når jeg var 13 var vell innetiden 22.30. Som 15 åring syntest de det var sent om jeg var hjemme 23.00, men det kom helt ann på om jeg var hjemme hos venninner eller på organiserte fritidsaktiviteter. Da jeg ble 16 varierte det veldig. Jobbet ofte slik at jeg tok sistebussen hjem, og det var akseptert om jeg var ute med venner også.

• Liker 1
Skrevet

13 åringen er inne kl 20 på hverdager og kl 21 i helgene. Er h*n hos venner på helgen og de ser film el så henter jeg om det blir senere enn kl 21.

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var 14-15 måtte jeg være sammen med noen foreldrene mine kjente etter kl. 18.00. Og inne før 23.00. I helgene var regelen den samme. Men selvsagt, jeg fikk jo lov til å være hos venner så lenge jeg ville, men vi fikk som regel ikke lov til å være der sent av foreldrene til den vi var hos siden de skulle legge seg. Måtte også alltid bli hentet om det var sent, eller gå hjem med venner. De pleide også å sende en melding/ringe nå og da for å sjekke om det gikk bra.

Gjest Spinell
Skrevet

Synes tenåringene får lov å være ute litt vel lenge, jeg...

Burde ikke en 14-15-åring være i seng i 22.00 - 22.30-tiden når det er skole dagen etter?

Det ser i alle fall ut til å være konsensus om dette i en annen tråd om hvor lenge 14-åringen skal få ha lyset på.

(Tenåringer er jo et relativt vidt begrep, og det er enorm forskjell på en 13- og en 19-åring, men mange svar her dreier seg jo nettopp om de yngre tenåringene.)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg tenker senest kl 21 hvis det er snakk om å "drive rundt" og ikke være et konkret sted (hos eller med noen jeg har kjennskap til. Jeg mener at man ikke skal være overbeskyttende, men det er nok av ungdommer med foreldre som "lar det flyte" og det skremmer meg.

Jeg har ikke tenåringer i hus, men jobber med det.

Rettelse: Jeg tenker her om de under 15 år...

Endret av Anaconda
Gjest jomfrua
Skrevet

Min 14-åring må være hjemme kl 2030 og i seng kl 2130.

Skulle han hatt friere tøyler så hadde det gått utover søvn han trenger og dårligere dager på skolen. Dette er han inneforstått med selv også og skjønner logikken.

Skrevet

(Tenåringer er jo et relativt vidt begrep, og det er enorm forskjell på en 13- og en 19-åring, men mange svar her dreier seg jo nettopp om de yngre tenåringene.)

Men tenåringer på 18-19 har man da ingenting med å gi innetider, da de er myndige(vil de være på nachspiel til langt på dag, og ikke komme hjem før på kvelden neste dag, ja, så står de i sin fulle rett til det).

Jeg har ingen barn, men synes tidene dine høres helt rimelige ut. Dog må jeg si meg noe betenkt over at enkelte ser ut til å ha innetider for 16/17-åringer: Jeg kan ikke huske at noen hadde det da jeg var på den alderen, og jeg finner det en smule merkelig at dagens tenåringer skal trenge så mye strammere tøyler enn hva min generasjon tydeligvis hadde behov for(for ja, det ble da vitterlig folk av oss)?

Skrevet

Styrte det selv mer eller mindre, men "før de voksne la seg" (24-02 tiden, alt etter som). Samme gjaldt for de voksne, med mindre det var gitt tydelig beskjed om hvor de var med hvem.

Men dette var før mobil var vanlig (10 års tid siden)

• 1 år senere...
Gjest natta
Skrevet

Her hjemme skal den ene voksne¨på jobb kl 07 og må stå opp kl 05 så vi vil ha 17åringen inn til senest kl 23. Så lenge de bor i vårt hus er det våres regler som gjelder selv om de er 17 eller 18. Liker de det ikke så står de jo fritt til å flytte.

Skrevet

Mine som er midt i tenårene, er i seng til ca 22.00. De trenger søvn og mye av det.Noen dager er de trøtte og legger seg før,andre dager lengre oppe.Men aldri til etter kl.23.

Skrevet

Men tenåringer på 18-19 har man da ingenting med å gi innetider, da de er myndige(vil de være på nachspiel til langt på dag, og ikke komme hjem før på kvelden neste dag, ja, så står de i sin fulle rett til det).

Jeg har ingen barn, men synes tidene dine høres helt rimelige ut. Dog må jeg si meg noe betenkt over at enkelte ser ut til å ha innetider for 16/17-åringer: Jeg kan ikke huske at noen hadde det da jeg var på den alderen, og jeg finner det en smule merkelig at dagens tenåringer skal trenge så mye strammere tøyler enn hva min generasjon tydeligvis hadde behov for(for ja, det ble da vitterlig folk av oss)?

Vår 16-åring må være inne i 22-22.30 tida på hverdager, og ca. midnatt i helgene. m det er noe spesielt han skal, så avtaler vi heller en annen innetid for det tilfellet. Både jeg og mannen min har vokst opp med innetider, og det kan jeg huske at venninnene mine hadde også. Kameratene til sønnen min har de samme innetidene som han ( jepp, vi foreldrene samarbeider!.

Så lenge han bor hjemme, så følger det regler med det gratis rommet, strømmen, maten, klesvasken og alt det andre. Jeg sitter ikke oppe tl langt på natt når jeg skal på jobb dagen etter bare for at han vil ut og fly. Vil han styre alt sånt selv, så får han flytte. Han klager overhode ikke, forøvrig, for han har egentlig ganske stor frihet så lenge i ser at han oppfører seg ansvarlig og gjør det bra på skolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...