Gå til innhold

Ha i balsam før eller etter shampoen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid hatt balsam i håret først, så vasket det med shampo. Er dette rett? Eller skal jeg egentlig bruke shampo først, så balsam?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Shampoo først, så balsam!

Regner med du aldri har vært hos frisøren? :fnise:

Skrevet

Shampoo - kur - balsam.. Balsam skal i sist :)

Skrevet

Shampoo - kur - balsam.. Balsam skal i sist :)

Helt riktig :jepp:

Greia er at shampo vasker bort gamle stylingrester og annet slafs du måtte ha i håret. En kur vil derfor få best effekt om den brukes rett etter shamponering. Balsam har en tendens til å lage en slags beskyttende hinne på hårstråene dine. Det er derfor håret føles glatt og mykt og er lett å gre når du er ferdig med hårvasken.

Skrevet

Shampoo først, så balsam!

Regner med du aldri har vært hos frisøren? :fnise:

Ok. Selvfølgelig har jeg vært det. Flere ganger. Men jeg følger da ikke med på hva som puttes i håret og i hvilken rekkefølge når jeg er hos frisør.

Jeg fikk shampo og balsam til jul, og tenke ok, så skal jeg bruke balsamen og, kjedelig å bruke balsam i tillegg til shampo, for da tar det jo litt lengre tid å vaske håret. Har farget håret etter det, og da sa frisøren at det var lurt å bruke en del balsam i det, når jeg vasker det. Jeg har alltid trodd balsam skal i først jeg. Men så sa noen til meg når jeg dusjet i en felles dusj at shampoen skal først. Og jeg har alltid vært sikker på at balsam skal først. Så da fant jeg ut at jeg måtte spørre her :-)

Jeg bruker kun balsam for det er mye lettere å koste håret når jeg bruker det. Men hender jeg ikke gidder å bruke balsam, vurderer å prøve å slutte med det igjen, selv om håret er farget.

Skrevet

Helt riktig :jepp:

Greia er at shampo vasker bort gamle stylingrester og annet slafs du måtte ha i håret. En kur vil derfor få best effekt om den brukes rett etter shamponering. Balsam har en tendens til å lage en slags beskyttende hinne på hårstråene dine. Det er derfor håret føles glatt og mykt og er lett å gre når du er ferdig med hårvasken.

Ok. Frisøren sa jeg kunne godt kure det av og til. Men hva gjør jeg det med da?

Skrevet

Du kan handle en kur på frisørsalongen, eller en kur på f.eks Vita eller H&M O.l. Det finnes mange merker å velge mellom.

Som regel handler du en hel serie for å få best effekt. Altså shampo, kur og balsam fra f.eks Garnier, Glow, Provost etc etc.

Greieste er vel å spørre ekspeditøren hva han eller hun anbefaler for ditt hår :)

Skrevet

Ok. Frisøren sa jeg kunne godt kure det av og til. Men hva gjør jeg det med da?

Først sjamponerer du håret to ganger (Massér godt og skyll grundig ut! Her skal alt rusk og rask bort!)

Så tar du i kur. Massér godt, og la stå i en stund. Skyll grundig ut. Skal ikke brukes ved hver vask. En gang i uken, kanskje.

Så tar du i balsam. Massér godt. Mange balsamer skal forresten ikke inn i hodebunnen, men kun i tuppene (står sikkert i bruksanvisningen). La stå i en stund. Skyll grundig ut (med mindre det er en "leave-in-balsam"). Balsamen lukker hårstråene, derfor skal denne tas helt til slutt, ellers går ikke kuren inn i håret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...