Gå til innhold

UNG MAMMA ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo alle sammen ! Jeg har endelig joinet kvinneguiden.no!

Jeg lurte på om det var noen som var i min situasjon eller har vært ??

Jeg er en 20 år gammel jente som ønsker å starte familie med min samboer. Han er noen år eldre enn meg men vi har funnet ut at vi ønsker å få barn tidlig. Dette er faktisk ett valg noen av mine venninner synes er sjokkerende og ser ned på det hele men så har jeg mange venninner som også synes det er mer og mer "normalt" og ønske seg familie i yngre alder.

Min samboer og meg har har stabil økonomi og utdannelse... Så ikke tro jeg er en naiv ungjente har planer om å få ordentlig alt på stell..

Er det noen andre som ønsker å bli unge mødre eller allerede er ? Kan dere Fortelle meg litt om hvordan det har forandret dere som personer og familie både positivt og negativt. Jeg er ganske forberedt på at det å være ung mamma har sine mørke sider men har lyst å bli en aktiv ung mamma og ikke ha ett så stort aldersmellomrom mellom mine barn og meg!

noen andre der ute i samma situasjon, som har samme tankegang ang. dette ?? :rødme: :rope: :rope: :rope:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke uvanlig å få barn tidlig. Mor fikk barn da hun var 16 og har 4 unger. I dag vil fler og fler utdanne seg, noe som de ikke kunne før, så da får de barn sent.

Skrevet

Jeg fikk en positiv test for 15 min siden... :) kjæresten kommer hjem i morgen og får nyheten.

Skrevet

åå gratulerer så mye !!! hvordan føltes det med de to blåstrekene? fortell om hvordan han tar nyheten :rødme:

Ønsker deg alt vel videre i ditt svangerskap !! :) klemmer fra mg :enig:

Skrevet

Det var helt utrolig. Ikke planlagt i det hele tatt! var vel bare en liten sjekk. Jeg er veldig spent på reaksjonen hans. ¨fikk veldig sjokk, men en koselig tanke :)

Skal gi updates :)

Skrevet

Tusen takk forresten:) Klemmer sendes tilbake :)

Skrevet

Å, jeg syns det er koslig at du vil ha barn, og når det stod ung mamma tenkte jeg på de under 20. ;)

Siden dere begge er ferdig med utdannelse og begge jobber, og dere har mulighet til å gi barnet en trygg og god oppvekst, OG at dere ønsker å få barn nå, så ser jeg ingen grunn til at dere skal utsette det lenger.

Nå er du jo gravid, da - GRATULERER :klem:

Bestemor ble gravid når hun var 17, så hun måtte gifte seg med bestefar - de hadde vært kjærester i 2 år og hadde et lang og lykkelig ekteskap.

Mamma og hennes søstre fikk alle sitt første barn da de var mellom 20 - 24 år.

Idag har mine eldre søsken og søskenbarn alle fått sitt første barn når de er mellom 27-30 år.

Jeg har en venninne som ble gravid når hun var 21, det var ikke planlagt, men de valgte å beholde barnet. Vi syns det var koslig, men det var litt fjernt siden ingen hadde tenkt på å få barn på mange år. Alle vi var så barnslige når vi var 21, og tenkte ikke på det å få barn i det hele tatt. Men noen blir fortere modne enn andre, og når man er ferdig med å studere og jobber, og har type bil og hus, så passer det bra for de som er i denne situasjonen. Uansett og man er 20, 30 eller 40.

Syns du ikke skal bry deg om hva andre syns, du bestemme selv over ditt eget liv og når begge vil ha barn, så tror jeg nok at barnet vil føle seg veldig ønsket og velkommen :)

Selv vil jeg ikke få barn før jeg er i slutten av 30 årene, eller kanskje jeg blir 40, men sånn er det bare. Sikkert mange som reagerer på det også, men jeg bestemmer jo over mitt liv. Dessuten vil jeg bli ferdig med utdannelsen, og jeg må nesten finne meg en mann først.

Skrevet

Hallo Meridian ! =)

Nå var det ikke jeg som var gravid men en annen her i tråden som fikk positiv test !! =)

Jeg er dessverre ikke gravid enda men jeg er helt enig! Det er mitt liv og det er jeg som skal bestemme over det vil kun leve for familien og meg selv så burde ikke tenke på hva andre sier godt råd! Men er enig at det kan høres litt fjernt ut når man er så ung hehe ! :gjeiper: men vi er jo så heldige som lever i 2010 der vi ikke nødvendigvis er påtvunget å gifte seg pga graviditet. Vi har så mange valg vi kan ta disse dager! Og dette er mitt valg=) Jeg synes det er bra du vil bli helt ferdig med utdannelsen din først og ikke minst finne en mann ! Du bestemmer over ditt liv når du er klar så er du klar! uansett alder 20 eller 40 :D :jepp::enig:

Skrevet

Hallo Meridian ! =)

Nå var det ikke jeg som var gravid men en annen her i tråden som fikk positiv test !! =)

Jeg er dessverre ikke gravid enda men jeg er helt enig! Det er mitt liv og det er jeg som skal bestemme over det vil kun leve for familien og meg selv så burde ikke tenke på hva andre sier godt råd! Men er enig at det kan høres litt fjernt ut når man er så ung hehe ! :gjeiper: men vi er jo så heldige som lever i 2010 der vi ikke nødvendigvis er påtvunget å gifte seg pga graviditet. Vi har så mange valg vi kan ta disse dager! Og dette er mitt valg=) Jeg synes det er bra du vil bli helt ferdig med utdannelsen din først og ikke minst finne en mann ! Du bestemmer over ditt liv når du er klar så er du klar! uansett alder 20 eller 40 :D :jepp::enig:

Å, så flaut! :rødme: Jeg var helt sikker på at det var du som hadde skrevet det med graviditeten :sjenert:

Men nå har du allerede fått en god klem, så den kan du beholde til du virkelig blir gravid. :jepp:

Jeg tror nok de venninnene dine som er negative til at du vil ha barn tidlig, ikke er klar for å få barn selv enda. Mange tenker som oftest fra sitt eget ståsted og på hvordan de ville hatt det, men de kommer til å endre holdning til deg når du blir gravid og når de ser barnet.

Dessuten, de fleste 20-åringer vil jo leve livet og gjøre forskjellig, men det kan man fint gjøre med en liten baby også om man ønsker det.

Venninnen min som ble gravid som 21-åring har ikke latt det stoppe seg. Hun har reist mye, vært sosial når hun kunne, hun begynte på et 4 års-studium når barnet var 2 år og hadde bare topp-karakterer selv om hun ble alenemor når hun var 23, og har egentlig vært ganske sprek.

Jeg mener man kan være en like god mor om man er 20 som man er 40, på samme måte som man kan være en dårlig en. Det handler ikke om alder, men om modenhet og person.

Noen er veldig modne som 20, mens andre er veldig umodne.

Ingenting er galt, vi bare utvikler oss forskjellig :)

Gjest wild bird
Skrevet

Jeg fikk barn nr 1 da jeg var 20, nr 2 kom da jeg var 24. Nå er de voksne gutter på 22 og 18 år. Har gått helt fint det :) Og nå syns jeg det er kjempeflott å ha voksne barn, mens jeg selv er forholdsvis ung enda :)

Skrevet

Ung mamma er bare positivt! :) Er selv 22. Syns det er greit å være litt "barnsli", ha energi til ungene og at ungene flytter ut før du selv er 70! :)

Skrevet

Hei, jeg fikk selv barn da jeg var 20, nå var det ikke planlagt så jeg begynte i veldig feil ende kan man si. Ikke hadde jeg utdanning, jobb, lappen ,bil eller egen bolig og ble alenemor da jeg var 22 men, vi har klart oss kjempefint for det. Nå er datteren min snart fem år og jeg er ferdig med studiene til jul. I løpet av perioden som jeg har studert har jeg fått ordnet meg lappen, bil og spart endel penger på bsu konto til når jeg skal ut på boligmarkedet da jeg kommer i fast jobb. Min nye samboer stiller opp for datteren min og pappaen hennes som har blitt "mer" voksen har de siste 2 årene hatt henne annenvær uke. Så som sagt, selv om jeg begynte med litt dårlige forutseninger så har vi klart oss veldig godt. Og du og din samboer virker jo og ha alt på stell til den lille kommer så her ser jeg virkelig ingen problemer med hvorfor dere ikke bare kan kjøre på :yvonne: Masse lykke til.

Skrevet

Jeg er en ung mor, på 30. Guttene mine er 10 og 8,5 år gamle.

Jeg er glad jeg fikk barn tidlig og at det er under 2 år mellom dem. Det å bli ung mor har som du sier en del mørke sider, men det har mange lyse også ( aller flest lyse)

Det jeg opplevde som tyngst var vel å "vokse" fra en del av venninnene mine. De beste blir ved din side uansett hvor "asosial" man blir midt i ammetåka, men noen distanserte seg.

De lyse sidene er at man er yngre og orker mer ( dette er jo også individuelt, og har egentlig ingenting med alder å gjøre).

Begge mine barn er bokstavbarn, og har en god del ting de sliter med utenom dette, astma, allergi osv osv, og jeg tror ikke jeg ville taklet dette så godt som jeg gjør hvis jeg hadde vært eldre.

Ett aber til er jo å være klassens desidert yngste foreldrepar. De fleste andre er jo 10-15 år eldre, så jeg føler meg ikke helt vel blandt dem.

Vokste selv opp med en ung mor ( hun var 15 da jeg ble født), og har hatt en flott barndom.

Gå for det DERE føler, ikke hva alle andre måtte mene.

Skrevet

Jeg er 25. fikk mine 2 da jeg var 20 og 21.. slitsomt er det, men det er fint å være en ung mamma :)

lykke til!

Gjest redstar
Skrevet

Hei, jeg ville bare si at det virker som om du har er klar for dette og at du ikke er en av dem "naive ungmødrene" som du nevner.

Jeg støtter deg/dere:)

Masse lykke til :):klemmer:

Skrevet

Veit ikkje om det kvalifiserar til "ung mamma" (eg tenkjer eigentleg tenåringsmor når eg høyrer det uttrykket), men eg var 22 og 23 år då eg fekk mine ungar. Det har heilt klart gjort meg meir vaksen og endra meg som person, men det ville det vel gjort uansett. Det har vore, og er framleis (ungane er 2 og snart 1 år) veldig slitsamt, men det er slitsamt å ha ungar uansett kor gamal ein er. Pass berre på at sambuaren din er ein du verkeleg trur du vil bli gamal med, at ikkje de berre er ivrige etter å få ungar. lett å brenne seg på den...

Skrevet

Hei!

Jeg tenker som så, at om man er sikker på den man er sammen med, så hvorfor ikke? Like godt grunnlag du som en som er eldre. Har både fordeler og ulemper enten du er ung eller eldre.

Men, synes uansett at den 'psykiske' grensen for å tenke denne retningen, er tjue år, om du skjønner.

Jeg var også tjue og mannen 29 da vi bestemte oss for at vi ville ha barn sammen. Tok 1 år med prøving så var det i boks. Nå ser jeg bare fordeler med å være ung mor.

Skrevet

Om man planlegger å bli gravid, og har fast jobb og mann i fast jobb og et hjem og at man bor sammen, enten man leier eller har kjøpt, og at man er minst 20(dvs ferdig med vgs!) så er det bare å sette igang.

Jeg tviler på at de som går på ungdomsskolen og vgs har planlagt å bli mamma og pappa, da man burde være mer opptatt av å studere ferdig og å drive med fritidsaktiviterer og å være forelska og utforske ting. Rett og slett finne seg selv.

Er jo mange tenåringsmødre det går bra med da, men tror ikke det alltid er enkelt.

<du høres moden ut for alderen ts, og alt ligger jo til rette for å bli mamma ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...