Gå til innhold

Klippe hundeklør

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Dette her har gått greit inntil for noen måneder siden! Rottweileren vår er ei tispe på 21 måneder og ikke så lett å håndtere når det er noe hun ikke vil!

Vi har jo klippet litt for langt noen ganger og det har vel blitt til at hun forbinder denne saksa med vondt :(

Så det er veldig vanskelig å få fullført klippinga.

Vi distraherer med forkjellige gobiter og kos og ros men dette funker ikke lenger!

Nå har vi avtalt med en klinikk hvor vi skal komme å få hjelp imorgen, men vi vil jo gjerne få til dette selv også, så kanskje noen har noen fine triks de vil dele med oss?

Og noen som vet hva de gjør på klinikken? Har de noen andre metoder?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå vet jeg ikke hva du legger i å distrahere med godbiter, men om det er i ordets forstand vil jeg si det er en dårlig metode. Prøv heller å gå saaaagte fram. Hvordan reagerer hun når dere tar fram saksa? Løper hun vekk? Da har hun dårlig assosiasjon med saksen, og det kan lønne seg å få henne til å assosiere den med godbiter. Bruk kosestundene til dette. Ta fram saksen = Bra + godbit, og legg den bort. Gjør dette flere ganger om dagen, til du ser at hun er forventningsfull når dere tar fram saksa.

Samtidig som dere holder på med dette, bruk også kosestundene til å ta på potene, studere de, gjør akkurat som dere ville gjort når dere skal klippe de, men uten at saksen kommer fram. Nå må dere avgjøre selv hvor raskt dere kan gå fram. Hvis hun stikker seg unna og blir usikker/redd når dere tar i potene, så gi godbit etter å bare ha tatt litt på. Gå sagte framover til dere kan holde på med neglene, dra forsiktig i de, spre neglene, klemme på potene osv, uten at hun motsetter seg.

Når dere har kommet så langt som at hun er rolig når dere har saksa framme + er rolig når dere studerer og holder fast i labbene, kan dere begynne å sette saksa mot labben. Ros + godbit, og legg bort. Når dette går greit, så klipper dere en negl: Ros + godbit, og legg bort. Etterhvert kan dere gå over til å klippe en hel labb før dere roser, gir godbit og legger bort.

Vi har en 1,5 år gammel Dobermann som vi brukte denne metoden med fra han var valp, og vi gir han fortsatt godbit etter klippen. Han kan ligge å sove mens vi klipper, da han er helt avslappet og trygg på hele prosessen.

Skrevet

Det vi har gjort er å ha noe godt som hun får etter vi har klippet en eller flere negler. Den ene av oss klipper mens den andre gir. Det har jo gått greit før men.

Ska prøve metoden din:)

Vi kan ta på poter og negler til vanlig. Men er saksa der så trekker hun til seg labben med en gang og vil helst bort.

Vi dro til en klinikk igår og det gikk sånn passe greit.

Vi holdt begge fast når veterinæren klippa.

Han syntes det var litt snodig når hun hylte til siden han mente det der ikke var vondt!

Jeg tror at siden hun har fått vondt før så tror hun det blir vondt så fort hun kjenner at det klippes til :S

Men mesteparten av klørne gikk greit uten lyd, bare veldi uvillig hund :)

Ska teste ut det du sa vi, håper det funker. takk=)

Skrevet

Hva med å kjøpe en slik klosliper de annonserer med på finn.no? La henne venne seg til sliperen over en god stund, til du vet at hunden ikke er redd den. Deretter kan du klare det når hun er rolig (sover?).

Skrevet

Den hadde jeg aldri hørt om! Men fant en sånn på nalleoghunden.no

Koster jo noen kroner men de hadde faktisk returrett innen 14 dager.

Den ser jo smart ut.. Det må vel god tilvenning til isåfall da jeg ser for meg en summende lyd! Hun er nysgjerrig på lyder, men trekker seg unna når de kommer for nærme. Jeg ler fortsatt når jeg støvsuger hehe=)

Skrevet

Et annet tips kan være å også overse all "sutringen" hennes. Det er jo ikke farlig, og med mindre hun er veldig nervesvak kan det fungere å bare holde fast (som på klinikken) og klippe. Ignorer all form for piping, for det gjør jo ikke vondt. Så vil hun finne ut at det ikke er så farlig uansett. Og er uhellet ute en gang til, så vær rolig, ikke trøst, og lat som ingenting. Stopp blødningen, og klipp noen negler til. Det er som å falle av hesten: setter du deg ikke opp med en gang du faller av, kan du banne på at du vil bli nervøs neste gang. ;)

Skrevet

Hehe, jeg ordner det mens hun sover. Sover som en sten.

Skrevet

Hehe, jeg ordner det mens hun sover. Sover som en sten.

Skrevet

ååh skulle ønske det hadde gått, hun sover godt, men våkner ganske så lett. Forresten ville ikke jeg likt å våkne av at noen driver å klipper neglene mine, da hadde jeg blitt skremt og de hadde fått seg en arm eller fot i trynet hehe=)

Skrevet

Måten som pinkyh beskriver her bra, altså det h*n beskriver først, med å ta det gradvis, rose for at du får lov å holde på med labbene, så for å holde på med tærne, så siden vippe frem en og en klo og pirke på den og rose for det. gjør det korte økter, mange ganger om dagen! rop henne til deg, be henne sette seg, ta opp labben og studer en klo, ros og gi henne fri!

så etterhvert gjør du det med klosaksa liggende på gulvet, uten at du klipper, bare se på en klo fortsatt, men så hun forbinder at når saksa er framme får hun ros.

så bruker du saksa, men du klipper ikke, du bare tar den borti kloa, og roser.

Når det går greit kan du neste gang klippe en klo, rose MASSE, og slippe løs.

så kan du ta en klo om pr gang du roper henne inn, med masse ros etter hver. Og når det ikke er noe protest på det, tar du TO klør, etc...

Om du vil gå for den løsninen som beskrives nederst her, holde og klippe selvom hun hyler, må du være sikker på at du ikke ender opp med å tape kampen, selvom hun ville finne på å nappe deg litt, ellers gjør du bare vondt værre, ved å lære hunden at den kan komme seg ut av situasjoner den ikke liker ved å bruke tennene. Skal du tvinge gjennom noe skal du være hundre prosent sikker på at du ikke taper kampen!

Gjest Constanze
Skrevet

Jeg hater å klippe klørne til hunden min så jeg får veterinæren til å klippe de samt klippe pelsen på potene og nappe vekk pels i ørene.

Da han var valp klippet jeg litt for mye en gang og etter det så får jeg vondt i magen bare ved tanken på kloklipp.

Skrevet

Mhm, jeg begynte så vidt idag.. Jeg får lov å kose med labb å poter, ta på negler osv. Kan stryke henne med saksa og så vidt være borti labbene med den. Så håper at jeg kan få til å venne henne til at saksa ikke nødvendigvis trenger å bety vondt, så lenge hun er villig til å være rolig=)

Tiden vil vise=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...