Gå til innhold

Noen som har vært i Montenegro?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Martine

Heisann!

Jeg skal til Montenegro i 2 uker i slutten av oktober, og lurer på om noen av dere har vært der før og kan gi meg noen tips?

Prisnivå (inkludert valuta, har prøvd å finne ut hvilken valuta de bruker, men det var visst lettere sagt enn gjort. Har funnet ut at de bruker Euro en del, men dette er jo ikke den offisielle valutaen!??), hva bør man se, hva skal man passe seg for osv.

På forhånd tusen takk!

Martine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært i Montenegro - det er et flott land med mye å se og få turister, i hvert fall fra utlandet, men om sommeren kan det blir ganske fullt av serbiske og albanske turister på badestedene langs kysten.

Litt rart det med valuta, Montenegro er jo en del av føderasjonen Serbia og Montenegro, som holdt fast ved navnet Jugoslavia helt til i år. Euro er faktisk den offisielle valutaen i Montenegro, mens dinarer er valutaen i Serbia.

Hva du bør se avhenger jo litt av hvor du skal hen i landet, men fine steder langs kysten er gamlebyen i Kotor og Budva, Sveti Stefan, Lovcen-fjellet, Kotorbukta. Innover i landet er nasjonalparken Durmitor flott, med Europas dypeste (?) canyon langs elven Tara. Hovedstaden Podgorica er ikke spesielt spennende, men det er masse billig shopping der og mange kafeer med yrende liv. Hvis du skal til Igalo på nordkysten (dit mange nordmenn drar) så må du ta en dagstur til Dubrovnik i Kroatia!

Hva du skal passe deg for? Selvsagt det samme som alle andre steder, mao. ta normale sikkerhetsforanstaltninger som ikke å gå alene jente i mørket i fremmede byer osv., ikke vifte for mye med penger og verdisaker og slikt. Bortsett fra vanlig kriminalitet som forekommer i alle land, er Montenegro et veldig trygt sted. Men - de kjører som noen svin, vær forsiktig hvis du er ute og kjører bil. Helt seriøst, jeg har aldri sett verre kjøring noe sted! Ellers kan det være litt vanskelig å finne minibanker som tar utenlandske kort på mindre steder, men dette er i ferd med å bedres. Ta med deg nok cash for sikkerhets skyld. Montenegro er også kjent som et smuglerland og særlig sigarettsmugling er en stor inntektskilde i landet. Men det er jo en type kriminalitet som ikke vil angå deg som turist - bortsett fra at du risikerer å få importert "tax-free" røyk i stedet for de med montenegrinsk stempel på hvis du kjøper røyk i en kiosk. (Er ikke noe i veien med røyken altså, bare at den er ulovlig importert og solgt). (Nå ble det mye snakk om røyk, du røyker sikkert ikke engang :kul: )

Prisnivå - det er lavt i forhold til Norge, men jeg husker ikke helt hva ulike ting kostet siden jeg bare var der noen dager på svipptur fra en ferie i Serbia. Røyk tror jeg kostet 1 euro, middag med vin kan du få for under 100 kroner, kaffe på kafe 1 euro. Hotellrom på ganske enkle hoteller kostet rundt 30 euro per pers, men hoteller er generelt dyrt i hele tidligere Jugoslavia. Privat overnatting kan man få for under 100 kroner per pers, med god standard og eget bad.

Du kan jo sjekke ut http://www.visit-montenegro.com/ hvis du ikke alt har gjort det. Og så finnes det en helt ny guidebok om Montenegro, den er på engelsk og er gitt ut av et forlag som heter Bradt. Den kan bestilles i bokhandelen hvis ikke de har den, og det har de helt sikkert ikke .. Jeg bestilte den fra amazon.co.uk, det ble litt billigere.

Ha en fin tur til et flott land som i hvert fall jeg har store planer om å reise tilbake til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Bare hyggelig å hjelpe! Kjekt at noen har lyst til å reise til de rare landene jeg liker, og ikke bare standard sydensteder ..

Kom på en ting til som er litt "farlig" i Montenegro - mannfolka der er utrolig pene! :D Damene og forresten.

God tur! Skulle ønske jeg kunne være med 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...