Gå til innhold

Frekkhet av gjest i bryllup, fortsette vennskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi hadde bryllup like før sommeren i juni og jeg er rett og slett overrasket over en gjest som jeg trodde var en oppegående person og en nær venn.

Personen er så nær oss at det ble gjort klart plass hjemme hos oss til denne så den skulle slippe å bo på hotell. Personen er gift med en veldig nær venn av oss og det over flere år så vi har møttes flere ganger til tross for lang reisevei mellom oss og vi har sett på dem som nære venner. Partneren hadde også en ganske stor rolle i selve bryllupet, og vi hadde ditto i deres bryllup for en fem-seks år siden.

På fredagsmorgen ringes det oss av vår venn om at partneren ikke kan være med. Grunnen til at personen ikke kan være med er av typen unnskyldning "jeg må være hjemme for å vanne plantene" og når jeg forteller min kjære at personen ikke kommer og grunnen tror denne at dette bare er spøk, og det samme med forlover og familie tror at jeg driver gjøn med dem når jeg forteller at personen ikke kommer og grunnen.

En kan også nevne at det å "vanne plantene" ikke var et problem når de selv var på ferie i to uker til Thailand like etter bryllupet vårt. Jeg begynner også å lure på om vi egentlig er nære venner, for når jeg tenker meg om har jo personen også ofte hatt andre planer helt plutselig om vi har reist på besøk til dem, ikke alltid, men en del ganger. Når de har vært hos oss har også personen gjort seg fraværende med å sette seg til side ofte og se på tv, lese i en bok o.l. Det er ikke så veldig påfallende kanskje, men vi har tenkt mer over dette nå.

Jeg bare lurer på om vi skal ta dette opp med vår venn, partneren, og spør denne om det er noe vi har gjort eller om hva som skjer siden personen gjør dette? Partneren gjentok bare unnskyldningen om "å vanne plantene" til oss og andre, og jeg vet at mange syntes dette var helt merkelig og selv hadde jeg aldri turt å si til andre at min partner hadde så dårlige unnskyldninger for å ikke komme til en så stor anledning.

Så spørsmålet er jo, skal vi egentlig bruke noe mer tid på dette paret? Eller bør vi bare fortsette vennskapet med den ene av dem og bare glemme denne andre personen helt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje denne personen har en sykdom, fysisk eller psykisk, som de ikke har følt for å fortelle dere om? Eller kanskje et familiemedlem som trenger masse omsorg som dere ikke vet?

Ikke vet jeg, men det kan jo ligge noe bak som dere ikke vet og at de syns det er lettest å komme med en unnskyldning som ikke åpner for så mange spørsmål.

Gjest VinglePetter
Skrevet

Vedkommende har muligens sosial angst uten at dere vet om det?

Skrevet

Jeg hadde bare glemt dem ! hadde ikke brukt mer tid og energi på dem.

Skrevet

Jeg synes det blir drøyt å bryte et vennskap av den grunn, da stikker nok ikke vennskapet så dypt fra deres side heller. At unnskyldningen var såpass dårlig for å dekke over noe annet kan så være, men alvorlighetsgraden av det som kan ligge i bunn vet dere tross alt ikke noe om. Det kan være alvorlig sykdom, en skikkelig klinsj mellom de to det gjelder, en eller annen form for avhengighet (narkomani/alkoholisme) som dekkes over eller kanskje det er en graviditet i bilde? Så lenge dere vet så lite så blir det drøyt å bryte alle bånd. La det gå at en av de droppet dagen deres og spør heller om alt er ok og om det er noe dere kan gjøre...

Skrevet

kanskje denne personen har et problem dere ikke har noe med. jeg har selv kommet med unnskyldninger som kanskje virker rare i ulike sammenhenger, men dette pga jeg har en psykisk sykdom få vet noe om. og slik ønsker jeg at det skal forbli

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Mest sannsynlig er det noe hun vil skjule for dere. Mange gode forslag her, men det kan være alt fra himmel til jord. Kanskje en god ide å bare la ting skure og gå en stund.

Skrevet

Kanskje denne personen har en sykdom, fysisk eller psykisk, som de ikke har følt for å fortelle dere om? Eller kanskje et familiemedlem som trenger masse omsorg som dere ikke vet?

Ikke vet jeg, men det kan jo ligge noe bak som dere ikke vet og at de syns det er lettest å komme med en unnskyldning som ikke åpner for så mange spørsmål.

Jeg synes dette høres ut som en logisk forklaring. Tanken på at vedkommende må ha en eller annen form for sykdom eller kanskje sosial angst var det første som slo meg. Dessverre er det lite åpenhet om psykisk sykdom i samfunnet, så det er ikke akseptabelt å si at man ikke vil komme på grunn av at man ikke klarer store folkemengder.

Jeg reagerer på at du TS kaller det frekkhet av vedkommende ikke blir med i bryllupet. Hva vet du om den egentlige grunnen? Vil du virkelig bryte vennskapet på grunn av at denne personen ikke kommer i bryllupet deres? Dette med å vanne plantene kan godt være en unnskylding for en langt mer alvolig årsak som er vanskelig å snakke om.

Skrevet

Jeg reagerer på at du TS kaller det frekkhet av vedkommende ikke blir med i bryllupet. Hva vet du om den egentlige grunnen? Vil du virkelig bryte vennskapet på grunn av at denne personen ikke kommer i bryllupet deres? Dette med å vanne plantene kan godt være en unnskylding for en langt mer alvolig årsak som er vanskelig å snakke om.

Enig, forstår ikke helt hvor frekkhet kommer inn i bildet her. Om noe kunne dere jo spørre dem om alt er bra og om det er noe dere kan hjelpe til med. Det er jo mye som tyder på at det ligger noe bak som det ikke er så lett å prate om...

Skrevet

Vi kjenner personen faktisk så godt at vi hadde blitt fortalt om det var en annen grunn enn hva som ble oppgitt. Det som ble oppgitt som unnskyldning er ikke så rart i forhold til at det er akkurat denne personen, men det er fortsatt en helt merkelig unnskyldning i gaten "være hjemme å vanne plantene".

Om personen har sosial angst så drar ikke personen på fest med venner når de som par har invitert på besøk... Dette er altså en person med et rikt sosialt liv ellers.

Partneren sa også denne unnskyldningen med en veldig klar oppgitthet ovenfor sin partner til andre av våre venner og oss, og veldig konsekvent. Selv om denne kunne ha sagt at noe hadde skjedd og at personen ikke kunne komme uten at noen hadde stilt noe spørsmål ved det.

Saken er den at dette på en måte ble litt toppen isberget da vi tenkte litt over det og kjente litt på hvordan de bryter avtaler med oss med dårlige unnskyldninger, og at det som oftest er vår venn som kan komme om denne "får lov", spesielt når den andre personen da legger ut bilder fra fester på facebook da det ikke var ork til å møte oss og sin partner for en kopp kaffe når vi likevel var i nærheten på gjennomreise, eller til og med har planlagt å møte dem og har reist et godt stykke i ens ærend for dette.

Spørmålet er altså ikke om vi skal droppe dem som par, men bare ta hensyn til og heller holde vennskapet oppe med den av dem vi alltid har kjent uten å prøve å være venn med dem som par. Vi føler jo ikke akkurat at den ene delen av det andre paret har noe interesse av å ha noe med oss å gjøre.

Skrevet

Enig, forstår ikke helt hvor frekkhet kommer inn i bildet her. Om noe kunne dere jo spørre dem om alt er bra og om det er noe dere kan hjelpe til med. Det er jo mye som tyder på at det ligger noe bak som det ikke er så lett å prate om...

Vi spurte om det, men det ble gjort klart med en oppgitthet fra den andre personens partner at det var det ikke, det var bare "å vanne plantene" igjen og det var tydeligvis viktig...

Skrevet

Vi spurte om det, men det ble gjort klart med en oppgitthet fra den andre personens partner at det var det ikke, det var bare "å vanne plantene" igjen og det var tydeligvis viktig...

For å unngå alt for mye spekulasjon om dette og hint bør dere ta det opp med dem og spørre rett ut om det var slik at "vanne plantene" bare var en dårlig unnskyldning for å slippe å gå i bryllup. Si at dere er litt skuffet, men at dere forstår det om det er andre grunner som dere ikke vet noe om.

Skrevet

For å unngå alt for mye spekulasjon om dette og hint bør dere ta det opp med dem og spørre rett ut om det var slik at "vanne plantene" bare var en dårlig unnskyldning for å slippe å gå i bryllup. Si at dere er litt skuffet, men at dere forstår det om det er andre grunner som dere ikke vet noe om.

Som jeg prøvde å si, vi prøvde det, og fikk et oppgitt svar om at nei det var bare "å vanne plantene" som nok engang tok så mye tid og ingen andre vet hvordan osv... Som sagt så er dette noe som ofte virker å være litt spesielt, men noe som ikke er et problem om denne personen faktisk ønsker å gjøre noe selv.

Skrevet

Ærlig talt! Har du tenkt på at personen kanskje har en veldig god grunn til å ikke møte og at de ikke vil snakke om det?

Hadde jeg av en svært personlig grunn måttet holde meg hjemme fra et bryllup og brudeparet hadde blitt sure, så kunne de jammen bare kuttet vennskapet! Da hadde ikke DE vært noe å samle på.

Skrevet

Men hvis du kjenner denne personen så godt,kan du ikke bare være ærlig og snakke med henne/han da?

Skrevet

Men hvis du kjenner denne personen så godt,kan du ikke bare være ærlig og snakke med henne/han da?

Dette lurer jeg også på :sjenert:

Skrevet

Ærlig talt! Har du tenkt på at personen kanskje har en veldig god grunn til å ikke møte og at de ikke vil snakke om det?

Hadde jeg av en svært personlig grunn måttet holde meg hjemme fra et bryllup og brudeparet hadde blitt sure, så kunne de jammen bare kuttet vennskapet! Da hadde ikke DE vært noe å samle på.

Om du leser hva jeg skriver så er dette ikke første gangen vi føler at vi ikke er "gode nok" for denne personen og at vi skal nedprioriteres foran andre sosiale arrangement, selv om vi har hatt en avtale.

Et eksempel: Vi dro på besøk til den delen av landet de bor på for en helg i våres og ble invitert av dem den dagen som ikke var reisedag og komme hjem til dem til middag. Når vi kommer drar personen fordi noen venner av denne skal ha fest og middagen er dessverre avlyst så det ender at den andre vennen blir med oss heller ut og spiser mens partneren er på fest.

Vi hadde også engang planlagt en ferietur sammen, hvorpå noe bedre kom opp for denne personen i forhold til egne venninner og da det vi hadde planlagt skulle være en biltur/fjelltur sammen med dem ikke ble noe av i siste liten, og vår ferie ble veldig avstumpet pga dette. Igjen så kommer det haugevis med bilder og greier på facebook om fest og annet som da denne personen i stedet dro på.

Kan jo også nevne at det utenom akkurat den invitasjonen til middag alltid er vi som tar initiativ til å møtes som par.

At alle her påstår at denne personen har psykiske, personlige og andre problemer gjør det ikke nødvendigvis sant, bare for å si det.

Skrevet

Du sier noe der. Ts sier jo at dette er svært nære venner. Skulle jo tro at de kunne få mer info enn blomstervanning hvis de tok en prat om det.

Skrevet

En skulle tro det... Men personen snakker nå plutselig til oss kun igjennom partneren i motsetning til tidligere.

Skrevet

Jeg vil også tro at personen har en god grunn, men at dette ikke er noe vedkommende ville snakke om akkurat da. Kanskje du vite grunnen senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...