Gå til innhold

Erfaring med privatskole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt en tråd om privatskole nå nettopp, men den gjaldt kun hvor mye det koster. Derfor ny tråd...

Jeg vil gjerne ha jenta mi inn på privatskole (i samme by) fordi skoletilbudet på vår nærskole er strengt tatt elendig (jentungen har en eldre bror som går på denne skolen).

Argumentene mot privatskole er barnet med hensyn til det å få nye venner etc.

Jeg har ligget og smakt på det her en stund og tenker som så at: de vennene jenta mi allerede har i nærområdet forsvinner jo ikke selv om de begynner på forskjellig skole!(?). Joda - disse vil få nye venner fra skolen, men det vil jo barnet mitt også - selv om det betyr at jeg kanskje må kjøre henne dit.

Har gangavstand til venner virkelig så veldig mye å si så lenge man er åpen for henting og bringing hit og dit? Dessuten, isolert sett, så er det ikke alle steder i nærområdet - og som hører til skolen - jenta mi får lov til å gå alene uansett. Det begrenser seg liksom til nabolaget.

Noen som har tanker om privatskole? Noen som har gått på en slik skole selv eller har barna sine der?

Dette er IKKE noe jeg velger å evt. gjøre fordi vi er noen snobber. Hadde prisen vært høyere enn hva det koster å ha jenta i barnehagen så hadde vi ikke hatt råd. Det er en engelskspråklig skole (kun 5 timer norsk pr. uke) som har veldig godt rykte på seg. Jaja - skitt au - vi er da noen tusen her jeg bor; gjelder Skagerak Primary School i Sandefjord. Er kanskje noen av dere som har barn som går der?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*Dytter* på denne, jeg. Viktig for meg dette, og må ta stilling snart. Trenger litt "synsinger" og erfaringer :)

Skrevet

Hei.

Jeg gikk på privatskole fra 1-10.kl, noen km fra der jeg bodde. Ble kjørt til skolen hver dag i 1+2. klasse, etter det reiste jeg kollektivt. Jeg merket veldig tydelig at jeg mistet kontakten med vennene mine fra nabolaget da jeg ble eldre - 4/5.klasse kanskje - da vi hadde forskjellig timeplan ang lekser osv, og de ble jo naturlig nok bedre kjent/fikk andre venner ikke jeg kjente. Dette var litt dumt. Men siden skolen min var privatskole fikk jo jeg venner fra hele kommunen+et par nabokommuner. Det er jo positivt, for da får man litt nye impulser/ser at folk er forskjellige. Vi var med hverandre hjem etter skolen eller møttes for kino i sentrum(henting etterpå var et must). Jeg var med på fritidsaktiviteter sammen med nabovennene, men det ble fortsatt ikke det samme vennskapet som for de som gikk på samme skole.

Samtidig fikk jeg noen av mine beste venner på skolen jeg gikk på, venner som kjenner meg godt og som jeg stoler 200% på den dag i dag. I tillegg var skolen jeg gikk på en av de bedre i kommunen. Veldig glad for at jeg gikk på den skolen, men tror nok jeg vil sende mine egne barn til den lokale skolen. I hvertfall på barneskolen - til sammholdet/vennskapet med naboungene er litt mer stabilt - og de må jo bytte skole uansett på u.skolen.

En engelskspråklig skole vil jeg si vil jo være veldig nyttig for barnet videre i livet, engelsk blir bare mer og mer utbredt. Så jeg tror jeg ville gått for det hvis alternativet var en elendig lokal skole. (må bare si at etter jeg begynte på vgs fikk jeg bedre kontakt med nabovennene, samtidig som jeg mistet helt kontakten med en stor del av de fra grunnskolen).

Positivt med priv skole:

- God skole

- Venner fra hele byen

- Gjerne mindre klasser=bedre oppfølging

Negativt:

- kan miste kontakt med nabovenner

- reisevei (ift skolen, og for å besøke venner)

Ble litt langt, men det var noen av mine erfaringer da, som "privatskoleelev" :) Håper det kan være til hjelp.

Skrevet

Positivt med priv skole:

- God skole

- Venner fra hele byen

- Gjerne mindre klasser=bedre oppfølging

Negativt:

- kan miste kontakt med nabovenner

- reisevei (ift skolen, og for å besøke venner)

Ble litt langt, men det var noen av mine erfaringer da, som "privatskoleelev" :) Håper det kan være til hjelp.

Takk for svar. Ser den du skriver over. Når det gjelder distanse for vår del, så tar det vel 6-7 minutter å kjøre med bil. Ikke den lengste veien med andre ord. Kommer til å kjøre henne til nærskolen en stund uansett.

Synes det er VELDIG positivt at skolen er engelskspråklig. Har allerede snakket med skolen og fått info om at det er 70 % norske elever på skolen, hvorav 70 % av disse igjen er fra samme by. Vår by er heller ikke så innmari diger, så sjansen for at en og annen klassekompis bor i nærheten er relativt stor.

Vår nærskole har "baser" - dvs. 50 stk elever i samme rom som virrer med forskjellige ting. Fullstendig kaotisk. De sier det er "fritt skolevalg", men det er søren meg vanskeligere å få ungen over på en annen offentlig skole i nærheten. Og jeg synes det er surt og måtte betale nesten like mye for SFO på offentlig skole som skole/SFO koster totalt på den private. Jeg er villig til å betale ekstra for SKOLEN og ikke for der ungen befinner seg en time på morgenen og to på ettermiddagen.

Dilemma dette her. Men men... Må jo bestemme oss snart. Om vi søker plass så må jeg igang med å lære jentungen litt engelsk også :)

Skrevet

Jeg har hele livet gått på offentlig skole og hele ungdomsskole og videregående også slitt mye med sykdom. På offentlig skole tok de ikke noe hensyn til sykdom og jeg ble sett på som mindreverdig av til og med lærerene på grunn av stort fravær.

Så begynte jeg på privat skole, steinerskole mer nøyaktig, og det var helt anderledes. Jeg ble tatt på alvor og de var flinke og snille og jeg følte at de virkelig ville at jeg skulle gå på deres skole og gjøre det så bra som over hode mulig. Det er helt annet nivå om respekten fra og til lærerene.

Etter mine dårlige erfaringer med offentlig skole og mine gode erfaringer med privat skole, skal jeg aldri la mine barn få gå offentlig.

Steinerskolen, videregående koster 20 000 i året, som du får på 10 regninger på 2000 i løpet av hele skoleåret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...