Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i sommer vært underlig mye kvalm og svimmel. Har lurt på hva det kan være, men etter å ha tenkt litt kom jeg for en liten stund frem til at det er en fysisk reaksjon på følelser min samboer utløser i meg. En liten kommentar fra ham og jeg kan være kvalm og svimmel i timesvis etterpå. Har aldri hatt det sånn før, og det er så ekstremt at jeg ofte bare må legge meg.

Samboer og jeg traff hverandre på en tid da jeg ikke hadde verdens beste selvtillitt. Vi hadde lenge et "skjevt" forhold der han var mye usikker på følelsene sine. Jeg var forelsket og tålte mye. Han gjorde det slutt flere ganger de første to årene.. og jeg tok ham alltid tilbake etterpå. Han var en sånn "uforbederlig" ungkar som festet mye, og var litt sånn arrogant kjekkas. Jeg tenkte vel at jeg kunne forandre ham. For han var også veldig flott mot meg i gode perioder, og jeg tenkte kanskje at jeg ikke fortjente å bli behandlet bedre.

Mye har hendt siden starten og vi har nå et mye mer stabilt forhold. Jeg har vel vært så lykkelig for dette at jeg har oversett endel sider ved ham som jeg fremdeles syns er vanskelige. Grunnen til at dette har gått opp for meg først nå, tror jeg er at jeg har fått så mye positiv oppmerksomhet fra andre steder det siste halve året. Generelt har jeg kanskje freshet meg litt opp og fått mye oppmerksomhet fra gutter/menn. Det er en veldig flott kollega og en annen bekjent som har forelsket seg i meg, og selv om det naturligvis ikke kommer til å skje noe er det deilig å kjenne på at noen liker meg. Begge har kommet med kommentarer osv finere enn jeg noengang har fått hjemmefra.. Jeg opplever også veldig gode tilbakemeldinger faglig sett i jobben for tida.

Denne gjenvunne selvtillitten min tror jeg er årsaken til at jeg nå tillater meg å se alle samboern min sine "feil" . Og siden jeg bærer på mange år med undertrykking av følelser ovenfor ham, får jeg nå tydeligvis ekstremt sterke følelser hver gang han oppfører seg på en måte jeg syns er ubehagelig. Så nå er jeg altså i en situasjon der jeg flere ganger i uken har lange kvalme/svimmelhetsperioder pga min aller nærmeste. Syns dette er veldig rart og litt sykt, jeg er jo egentlig ei frisk og oppegående jente. Men aner ikke hvordan jeg skal få sagt fra om dette på en skikkelig måte. Noen som har gode ideer? Lurer på å oppsøke psykolog, men det viktigste er kanskje å få bearbeidet det sammen m samboer?

Hva tror dere her på forumet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har i sommer vært underlig mye kvalm og svimmel. Har lurt på hva det kan være, men etter å ha tenkt litt kom jeg for en liten stund frem til at det er en fysisk reaksjon på følelser min samboer utløser i meg. En liten kommentar fra ham og jeg kan være kvalm og svimmel i timesvis etterpå. Har aldri hatt det sånn før, og det er så ekstremt at jeg ofte bare må legge meg.

Lurer på å oppsøke psykolog, men det viktigste er kanskje å få bearbeidet det sammen m samboer?

Hva tror dere her på forumet?

Det du beskriver er jo at kroppen din sier i fra om noe du vet, men ikke vil anerkjenne at er traumatisk for deg.

En slik reaksjon er ikke noe du kan bearbeide med samboeren din uten å gi han skyldfølelse som vil sende ham rett i forsvar mot anklager.

Du trenger hjelp fra en objektiv person til å finne ut hva samboeren din gjør som krenker deg så utrolig , men som du fortrenger så sterkt at du blir syk.

Å gi samboeren ansvar for dine individuelle forsvarsmekanismer vil heller ikke fjerne din måte å reagere mot negative ting.

Et eksperiment: Tenk om jeg kom til deg og sa "Kan du hjelpe meg å bli mindre syk av den måten du er på?"

Hvordan ville du reagert på noe sånt?

Derfor bør du få en psykolog til å hjelpe deg med å finne ut hva i deg som gjør at du ikke tåler din samboers måte å være på.

Etterpå får du finne ut om du har misforstått ham og reagert feil på grunn av psykiske vansker, eller om han er en person som du kanskje ikke bør omgås mer.

Skrevet (endret)

Jeg tror også du bør skaffe deg hjelp hos en psykolog for å finne ut hva/hvorfor sider ved kjæresten din utløser fysiske reaksjoner hos deg. Det kan være betingede reaksjoner - som vil opptre i nærvær av spesifikk atferd hos ham - men det kan også være reaksjonsmønstre som du har ervervet og undertrykt i andre/liknende situasjoner tidligere.

Det vil uansett ikke hjelpe deg å snakke med ham om dette - og det vil nok heller ikke hjelpe deg å "dytte" ansvaret for dine egne reaksjoner over på ham. Du kan ønske at han skal forandre seg - men det er nok slik at det er du selv som må jobbe med endringer hos deg selv, slik at disse fysiske reaksjonene ikke utløses. Dette mønsteret trenger du profesjonell hjelp til å bryte.

Endret av Havbris

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...