Gå til innhold

jobbintervju - negative sider?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal på jobbintervju denne uken, og har fått høre at de trolig vil spørre meg om positive og negative sider ved meg selv. Positive sider har jeg pønsket ut (alltid blid og smiler, punktlig, nøye ol), men negative sider sliter jeg med! Altså, jeg har negative sider, men disse vil jeg ikke nevne, da de uansett ikke vil påvirke jobben min.

Hvilke negative sider har dere/ville dere nevnt i et jobbintervju? Hadde vært kjempeflott med noen ideer:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen som kan påvirke jobben min er et godt svar :)

Ellers er det jo klassikere som:

- altfor pliktoppfyllende, går ofte på akkord med meg selv

- konfliktsky

- kan bli for ivrig

- for opptatt av å bli likt av andre

Negative sider som (avhengig av jobben) også kan være positive (for arbeidsgiver)

At man er lat, negativ og bruker mye tid på internett istedenfor å få ting unna bør ikke nevnes ... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del så prøvde jeg å finne sider ved meg som kan være begge deler.

Som foreksempel...

Utolmodig, hvis ikke ting går like fort som jeg skulle ønske. (har blitt tolket som at jeg er effektiv også)

Perfeksjonist... kan være negativt fordi jeg sjelden blir forøyd, men kan gi inntrykk av at jeg ikke liker halvferdig opplegg og passer på at det er kvalitet som leveres..

Håper det hjelper noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, fatter ikke hvorfor de i det hele tatt spør om negative sider. Alle svarer jo bare noe svada med "noe negativt som egentlig er noe positivt" :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Her er det mange standardsvar. Det vanlige er å pønske ut negative sider som også kan vinkles positivt.

Eksempler:

"Jeg er litt utålmodig, men det er fordi jeg liker å se at ting blir gjort."

Eller:

"I og med at jeg liker å yte god service og hjelpe andre, kan jeg ha litt vanskelig for å si nei."

Dersom de stiller spørsmålet åpent, og ikke spør om hva dine negative sider i en arbeidssituasjon er, kan du eventuelt komme med negative sider som overhodet ikke er jobbrelatert. F.eks

"Jeg er notorisk dårlig til å orientere meg i terrenget, og derfor søker jeg bare jobber der dette ikke er en viktig egenskap." (Egenskapen må selvsagt tilpasses hvilken jobb du søker.)

PS: ser det er kommet mange liknende svar mens jeg skrev mitt. Er enig i at spørsmål om negative sider er litt håpløst, for det genererer som regel nettopp disse standardsvarene.

Endret av Spinell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det påvirker jobben eller ikke er ikke så interessant. Det arbeidsgiver er ute etter med det spørsmålet (som forøvrig bør formuleres annerledes enn "negative sider") er om du viser åpenhet og selvinnsikt, og om du forstår at negative sider er noe du kan prøve å gjøre noe med.

Alle flinke piker nevner det med å være for pliktoppfyllende og ha problemer med å sette grenser/ta på seg for mye. Andre klassikere kan være å balansere kvalitet med å nå frister (klarer du å slippe noe når det er godt nok, eller tviholder du på kvalitetskravet selv om det går ut over fristen? Kan du være for rask på labben), er litt sjenert så kan oppfattes som innelukket, kan bli litt knapp når du blir stressa osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, fatter ikke hvorfor de i det hele tatt spør om negative sider. Alle svarer jo bare noe svada med "noe negativt som egentlig er noe positivt" :filer:

Fordi noen ikke klarer å komme på noe i det hele tatt. Dårlig tegn! :glare:

Jeg har hørt mange varianter av svar, og vi klarer alltid å få noe matnyttig ut av hvordan folk svarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å si at du ikke har negative sider som påvirker jobben, vitner om ekstrem mangel på selvinnsikt. Hvis jeg fikk dette svaret i en intervjurunde ville jeg blitt veldig skeptisk. Vi har alle negative sider, og vi må vite om dem for å forbedre vårt sampill med andre på jobb, kunder o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driver også med jobbsøking nå, og har tenkt endel på dette... Jeg vet at jeg er veldig sta, og det ville nok kommet opp :) i tillegg har jeg en tendens til å bli litt for cocky i presentasjoner, pga stress og nervøsitet, og har gjerne en tendens til å snakke veldig veldig fort i samme tilfellet. dette vil de nok merke de som intervjuer meg også :)

et godt poeng kan være å ignorere hvorvidt det er positivt for jobben eller ei, men heller

framheve at dette er noe du er klar over og prøver å jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier å være veldig streng med meg selv. Det er negativt i den forbindelse at jeg stiller høye krav...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal søke jobb på hotel (stuepike), hvilke negative sider er det ok å ha da?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...