Mann-87 Skrevet 26. august 2010 #61 Skrevet 26. august 2010 Jo, jeg har dårlig samvittighet. Mulig jeg er en stor drittsekk, og veldig egoistisk, men det er ikke bare for å ivareta kun MINE interesser. Forteller jeg mannen min det, så er det ikke bare mitt ekteskap som er over. Da er det en annen familie som også blir rammet, for det var ikke en fremmend jeg havna i senga med. Og jeg har ingen interesse av å ødelegge hans familie, det får han gjøre selv hvis han velger å fortelle kona si. Ja han fortjener helt sikkert å vite, men jeg VELGER å ikke fortelle. Jeg hadde et øyeblikk av svakhet, dessverre... TS Igjen er det kun unnskyldninger. Hvis du da forteller om dette og forholdet går dukken, samme med forholdet til den andre mannen, så får du dårlig samvittighet. Du vil slippe unna å få dårlig samvittighet.
steikebanan Skrevet 26. august 2010 #62 Skrevet 26. august 2010 Utroskap er noe av det ekleste jeg hører om. Hadde blir så utrolig såret dersom partneren min hadde vært utro mot meg! Håper virkelig flertallet av dere der ute er trofaste mot deres kjære.
Jalp Skrevet 27. august 2010 #63 Skrevet 27. august 2010 Det er jo nettopp dette som er så uverdig. Bedrar du partneren skylder du ham i det minste å legge kortene på bordet. Det er ikke du som skal velge at han skal fortsette i forholdet på tross av sviket, det er det i tilfelle han som må gjøre. Dette er hans valg, å frata ham dette valget og narre ham til å forsette forholdet på falske premisser er å stjele hans tid, stjele hans beste år. Hadde det vært så enkelt. Dette kan også være hensynsløst, da man på en måte plasserer ansvaret for ekteskapets framtid hos partneren. I minefeltet rundt utroskap, er det tusen nyanser. Og noen ganger er det faktisk forståelig at man søker nærhet og sex hos andre, spesielt hvis man ikke får dette i ekteskapet. Når man går inn i monogamiet, er det ofte når livet er rosenrødt og man tror at det vil fortsette å være slik for all framtid. Et parforhold er dessuten basert på en rekke pragmatiske, praktiske og sosiale faktorer, og sex vil være kun en prosentdel av hele pakken. Når man så har etablert den praktiske og pragmatiske tilværelsen som ofte har trygghet som hovedmål, så oppdager mange at sex er blitt dårlig og etterhver derfor fraværende. Skal man da kaste alt som er bygget opp på båten før man kan revitalisere egen sexsualitet? Vanskelig, ikke sant?
Gjest Gjest Skrevet 27. august 2010 #64 Skrevet 27. august 2010 Hadde det vært så enkelt. Dette kan også være hensynsløst, da man på en måte plasserer ansvaret for ekteskapets framtid hos partneren. I minefeltet rundt utroskap, er det tusen nyanser. Og noen ganger er det faktisk forståelig at man søker nærhet og sex hos andre, spesielt hvis man ikke får dette i ekteskapet. Når man går inn i monogamiet, er det ofte når livet er rosenrødt og man tror at det vil fortsette å være slik for all framtid. Et parforhold er dessuten basert på en rekke pragmatiske, praktiske og sosiale faktorer, og sex vil være kun en prosentdel av hele pakken. Når man så har etablert den praktiske og pragmatiske tilværelsen som ofte har trygghet som hovedmål, så oppdager mange at sex er blitt dårlig og etterhver derfor fraværende. Skal man da kaste alt som er bygget opp på båten før man kan revitalisere egen sexsualitet? Vanskelig, ikke sant? Nei, det burde ikke være vanskelig å ta valget om man skal si i fra eller ikke. selvsagt skal du det!! At det er mulig å være så egoistisk og hjerteløs er uforståelig for meg..
Havbris Skrevet 27. august 2010 #65 Skrevet 27. august 2010 (endret) Hadde det vært så enkelt. Dette kan også være hensynsløst, da man på en måte plasserer ansvaret for ekteskapets framtid hos partneren. I minefeltet rundt utroskap, er det tusen nyanser. Og noen ganger er det faktisk forståelig at man søker nærhet og sex hos andre, spesielt hvis man ikke får dette i ekteskapet. Når man går inn i monogamiet, er det ofte når livet er rosenrødt og man tror at det vil fortsette å være slik for all framtid. Et parforhold er dessuten basert på en rekke pragmatiske, praktiske og sosiale faktorer, og sex vil være kun en prosentdel av hele pakken. Når man så har etablert den praktiske og pragmatiske tilværelsen som ofte har trygghet som hovedmål, så oppdager mange at sex er blitt dårlig og etterhver derfor fraværende. Skal man da kaste alt som er bygget opp på båten før man kan revitalisere egen sexsualitet? Vanskelig, ikke sant? Jeg synes du får frem at det finnes mange nyanser i dette Jalp - og selv om mange mener det bare finnes en eneste "sannhet" om dette minefeltet - så tror jeg mange som selv har vært utro - og de som har tilgitt utroskap vil kunne skissere mange av disse nyansene. Ikke for å hverken unnskylde eller bortforklare, men for å vise at det finnes mange aspekter rundt dette - og disse er alltid knyttet opp til individuelle historier som mange "utenforstående" aldri vil ha forutsetninger for å forstå. Det finnes "utenfraperspektiver" men det finnes også "innenfraperspektiver". De siste er det bare de som er involvert som har tilgang til. Så ja - jeg synes det finnes mange problemstillinger knyttet til dette temaet. For ordens skyld: Jeg har selv opplevd utroskap i mitt eget ekteskap, har valgt å tilgi og jeg vet utmerket godt hvilken emosjonell krise det utløser Endret 27. august 2010 av Havbris
Gjest anonymbruker Skrevet 27. august 2010 #66 Skrevet 27. august 2010 Skal ikke legge meg borti det moralske her. "Kast den første sten den som ikke har syndet" Men det har skjedd meg også, og jeg har ikke fortalt det. Mulig jeg er kynisk, men hverdagen går sin gang, bare med litt dårlig samvittighet og frykt for at kjæresten kan finne det ut. I de forhold jeg har vært utro i har jeg nok innerst inne vært klar for å bryte ut, slik at det ikke hadde gjort så mye om det ble kjent. Hadde kanskje vært mer en lettelse om det ble slutt, og da er det lettere å være utro. I forholdet jeg er i nå, som jeg er 100% trygg på er det rette for meg, har jeg ingen som helst lyst til å gjøre noe slik, og jeg har mye større respekt for kjæresten og forholdet enn jeg noen gang har hatt tidligere. hmm- virker så enkelt. hva om han du er 100% trygg på og lever livet ditt med nå faktisk er/har det slik du var/hadde det i tidligere forhold? du går rundt og er lykkelig UVITEN om hva din partner bedriver alenetiden sin med. En skal og må kunne stole fullt og helt på at kjæresten er ærlig og forteller om ting som de faktisk er/utvikler seg. Du valgt å gå rundt med dårlig samvittighet og en frykt for å bli oppdaget. tror du virkelig at det er ingen som ser/merker din frykt?? spesiellt den som skal være kjæresten din.. jaja, IKKE GJØR TING EN FÅR DÅRLIG SAMVITTIGHET AV. gjør en det likevel, er en veldig egoistisk der og da. # "jeg har mye større respekt for kjæresten og forholdet enn jeg noen gang har hatt tidligere" skrev du- oki jeg mener nå det et en skal ikke være i et forhold der en IKKE KAN GI gjensidig respekt tilbake til kjæreste/partneren. basta, og veldig bestemt. # "I de forhold jeg har vært utro i har jeg nok innerst inne vært klar for å bryte ut, slik at det ikke hadde gjort så mye om det ble kjent. Hadde kanskje vært mer en lettelse om det ble slutt, og da er det lettere å være utro." # haha pysete skrevet. må man bruke utroskap for å bryte ut, er en ikke voksen nok for et forhold som er avhenging av KOMUNIKASJON. greit å ha en eller annen selvmedlidende unnskyldning som --rettferdigjør-- det som har skjedd. Rart, men virker på meg som det er lettere og finne grunner til å være utro enn å fortelle om grunne til at det skjedde til kjæresten. jeg har personlig aldri vært utro mot mine kjære og det virker som de har vært tro mot meg også, men jeg vet jo ikke det 100% sikkert. jeg skal ikke dømme noen for det de har gjort, men handlingene i forkant/etterkant som kan dømmes.
Jalp Skrevet 27. august 2010 #67 Skrevet 27. august 2010 Nei, det burde ikke være vanskelig å ta valget om man skal si i fra eller ikke. selvsagt skal du det!! At det er mulig å være så egoistisk og hjerteløs er uforståelig for meg.. Tja, jeg skulle jo også ønske at dette var enkelt, men det er etter min mening mulig å se flere perspektiver her. Hvis man gifter seg, lover man jo å elske og ære hverandre inntil døden o.s.v. Men hvordan stiller det seg hvis man f.eks. nekter partneren sex og samtidig viser til troskapsløftet? Da nekter man jo et annet menneske å kunne ha et seksualliv, og det er jo også en form for utroskap, spør du meg. da respekterer man ikke sin ektefelle, ihvertfall.
Jalp Skrevet 27. august 2010 #68 Skrevet 27. august 2010 Så ja - jeg synes det finnes mange problemstillinger knyttet til dette temaet. For ordens skyld: Jeg har selv opplevd utroskap i mitt eget ekteskap, har valgt å tilgi og jeg vet utmerket godt hvilken emosjonell krise det utløser Det er ikke overraskende at du ser de forskjellige problemsstillingene, Havbris. Jeg beklager at du har opplevd utroskap, og alle de utfordringene som følger. Jeg er imponert over din evne til i tilgi, for jeg vet ikke om jeg kunne gjort det. Men uansett, det følger gjensidige forpliktelser med et samliv, og det er jo en form for utroskap hvis man blir tatt for gitt også.
AnonymBruker Skrevet 27. august 2010 #69 Skrevet 27. august 2010 Meg Meg Meg Meg Meg Meg Meg Meg Meg Meg Meg Meg Meg Meg Meg Meg Meg Meg Meg mitt behov,mitt valg og min tilfredstillelse..Eneste man hører fra folk som er utro. Håper mennesker som er utro får alle oppleve at kjæresten er utro med de.Kanskje de våkner, lov å håpe. Klarer dere ikke å holde dere til en person, så bli sammen med en som vil ha åpent forhold eller forsvinn fra forholde. Livet handler ikke bare om dere.
Gjest BabyBlue Skrevet 27. august 2010 #70 Skrevet 27. august 2010 Hvis mannen din er manipulerende og ond, slår deg og snakker ned til deg: Ja, da har du rett i å finne kjærlighet i en annen person. Men om det bare er sex og mangel på kommunikasjon i hverdagen som er problemet... hallo? Snakk med hverandre! Dra til psykolog om nødvendig for å forbedre forholdet. Det å ligge med noen for så å si "Jeg trengte et knull!" er en helt jævlig unnskyldning. Kjøp deg noen sexleker og fortell han at du vil ha noe mer spennende og nytt i senga. Det å bare surmule i stillhet om hvor dårlig sexen er, også ligge med en annen er for meg helt sprøtt. Noen gang tenkt på hvordan du hadde følt det om det var han som lå med en annen dame fordi du var dårlig i senga?
Havbris Skrevet 28. august 2010 #71 Skrevet 28. august 2010 Det er ikke overraskende at du ser de forskjellige problemsstillingene, Havbris. Jeg beklager at du har opplevd utroskap, og alle de utfordringene som følger. Jeg er imponert over din evne til i tilgi, for jeg vet ikke om jeg kunne gjort det. Men uansett, det følger gjensidige forpliktelser med et samliv, og det er jo en form for utroskap hvis man blir tatt for gitt også. Jalp, etter 19 års samliv er det mange ting som legges på vekten i vurderingen av veien videre, og mye er avhengig av "hva slags type utroskap". Jeg har levd lenge og har opplevd såpass mye utfordrende i livet mitt at jeg ikke kategoriserer livet i bokser med moralske fasitsvar. Som jeg skrev tidligere, det finnes alltid et utenfraperspektiv og et innenfraperspektiv. I vårt tilfelle skapte dette en nødvendig "anledning" til å ta tak i mange sider ved vår forhold som haltet, vi oppsøkte hjelp, har kommet igjennom krisen og har det idag veldig, veldig godt på alle områder. Men konklusjonen er: Utroskap kan utløse kriser på mange nivåer i et forhold - og kan utløse mange problemstillinger. Jeg tror man må oppleve det selv for å se akkurat det. Dette temaet må jo utgjøre et av de største minefeltene her på KG.
Independent_ Skrevet 28. august 2010 #72 Skrevet 28. august 2010 Jeg har ikke vært utro fordi jeg ikke har hatt behov for det. Men jeg kan godt forstå at noen føler at de er nødt til å være utro. I menneskets psyke er det noe som kalles vesentlige behov, og det sies at hvis alle behovene er oppfylt så tyr man ikke til handlinger som sårer en selv eller andre eller fremstår som negative. Derfor tror _jeg_ at de som er utro er i mangel på noe. De har et behov som ikke er oppfylt hos sin partner og derfor er utro mot partneren for å fylle behovet. Enten det er behovet for samleie, eller om det er følelsesmessige årsaker er forskjellig i alle tilfeller. De fleste kvinner og menn som gir partneren sin rikelig med kjærlighet, både seksuelt og følelsesmessig vil være trofaste. I et forhold hvor begges behov er dekket er sjansen betydelig mindre og kanskje minimal for at den ene er utro mot den andre. Noen mennesker har et helt annet syn på utroskap og tenker at det er "greit", men da er det noe annet som fremstår i deres hode, ikke allmenneheten. Fordi allmennheten kan faktisk føle skyldfølelse når de har såret sin partner, bevisst eller ubevisst. Men vi gjør jo det likevel fra tid til annen, sant?! Vi sårer jo andre selv om vi VET at vi kommer til å føle skyldfølelse!
Rabadamtimtim Skrevet 29. august 2010 #73 Skrevet 29. august 2010 Hadde det vært så enkelt. Dette kan også være hensynsløst, da man på en måte plasserer ansvaret for ekteskapets framtid hos partneren. I minefeltet rundt utroskap, er det tusen nyanser. Og noen ganger er det faktisk forståelig at man søker nærhet og sex hos andre, spesielt hvis man ikke får dette i ekteskapet. Når man går inn i monogamiet, er det ofte når livet er rosenrødt og man tror at det vil fortsette å være slik for all framtid. Et parforhold er dessuten basert på en rekke pragmatiske, praktiske og sosiale faktorer, og sex vil være kun en prosentdel av hele pakken. Når man så har etablert den praktiske og pragmatiske tilværelsen som ofte har trygghet som hovedmål, så oppdager mange at sex er blitt dårlig og etterhver derfor fraværende. Skal man da kaste alt som er bygget opp på båten før man kan revitalisere egen sexsualitet? Vanskelig, ikke sant? Nettopp hva jeg ville frem til tidligere, jeg og mine venninner jeg kjenner til som har vært utro har alltid en grunn. Vi har tenkt over det, og vi har følelser som ikke er helt riktig pga forholdet og derfor blir det utroskap. For.eks om en møter en kjekkas på byen som gir en komplimenter en ikke har hørt fra mannen på ei uke, da er det jo ganske klart at en faller for dette. Vi sjekker jo aldri opp noen heller, så vi søker ikke aktivt utroskap slik som menn gjør. Det er faktisk slik at kvinner i større grad faktisk har legitime grunner til utroskap enn menn som ofte bare vil ha seg et knull!
Gjest Gjest Skrevet 29. august 2010 #74 Skrevet 29. august 2010 Nettopp hva jeg ville frem til tidligere, jeg og mine venninner jeg kjenner til som har vært utro har alltid en grunn. Vi har tenkt over det, og vi har følelser som ikke er helt riktig pga forholdet og derfor blir det utroskap. For.eks om en møter en kjekkas på byen som gir en komplimenter en ikke har hørt fra mannen på ei uke, da er det jo ganske klart at en faller for dette. Vi sjekker jo aldri opp noen heller, så vi søker ikke aktivt utroskap slik som menn gjør. Det er faktisk slik at kvinner i større grad faktisk har legitime grunner til utroskap enn menn som ofte bare vil ha seg et knull! Gikk akkurat opp for meg at du er en mann.
Mann-87 Skrevet 29. august 2010 #75 Skrevet 29. august 2010 Nettopp hva jeg ville frem til tidligere, jeg og mine venninner jeg kjenner til som har vært utro har alltid en grunn. Vi har tenkt over det, og vi har følelser som ikke er helt riktig pga forholdet og derfor blir det utroskap. For.eks om en møter en kjekkas på byen som gir en komplimenter en ikke har hørt fra mannen på ei uke, da er det jo ganske klart at en faller for dette. Vi sjekker jo aldri opp noen heller, så vi søker ikke aktivt utroskap slik som menn gjør. Det er faktisk slik at kvinner i større grad faktisk har legitime grunner til utroskap enn menn som ofte bare vil ha seg et knull! Jeg letet etter gode unnskyldninger i innlegget ditt, men fant ingenting. Om et kompliment fra en kjekkas er alt som skal til for at du skal spre beina for en annen enn mannen din, så er det du som sliter med trofasthet. Dette er ingen god unnskyldning. Hva har skjedd med kommunikasjon? Om man er misfornøyd med samlivet så går man ikke til sengs med en annen. Hva med å prøve å løse problemet? Veldig mye "Jeg, jeg, jeg" her. Er man i et forhold må man ta hensyn til den andre part også. Er det virkelig slik at så snart forholdet opplever litt turbulens så bør mannen være redd for at damen skal være utro? Jeg er ikke akkurat imponert over selvdisiplinen til mange her.
Jalp Skrevet 2. september 2010 #76 Skrevet 2. september 2010 Vi sjekker jo aldri opp noen heller, så vi søker ikke aktivt utroskap slik som menn gjør. Det er faktisk slik at kvinner i større grad faktisk har legitime grunner til utroskap enn menn som ofte bare vil ha seg et knull! Men her er jeg helt uenig med deg. Og kanskje skal man være forsiktig med å gjøre seg til talskvinne for alle kvinner? Dette er etter mitt syn et forsøk på å gjøre kvinner bedre enn de er i forhold til denne problematikken. Man har gått fra skanse til skanse. Før var det bare menn som var utro. Men nå vet vi at dette er noen lunde likt fordelt på kjønn. Og nå skal man liksom anta at kvinner "presses" til å begå utroskap i større grad enn det menn gjør og at menn langt mer aktivt går etter dette for å få seg et knull? Dette er en annen variant av kjønns-stereotypi som etter mitt skjønn ikke har rot i virkelighet. Kvinner har det samme lideskapelige begjæret som menn og de er nå også lrimelig offensive i sin jakt på seksuell glede. Og mange ville mene at dette også er et sunnhetstegn i seg selv.
Gjest Blubberella Skrevet 2. september 2010 #77 Skrevet 2. september 2010 TS her... Ok, døm meg nord og ned!! Jeg VET at det jeg gjorde er en stor feil, men jeg er ikke villig til å kaste bort ekteskapet mitt pga den feilen. Ja vi har snakket om problemene vi har i senga, men mannen min har dessverre ikke like stort behov for sex som meg. Og jeg VET at det ikke er noen unnskyldning for å være utro, men det skjedde... Jeg har også sagt at jeg aldri skal være utro...IN MY FACE!! Hvorfor, fortell meg hvorfor skal jeg såre mannen min, og ødelegge hans liv når jeg ikke må??? Vi har et flott ekteskap utenom soverommet, så hvorfor skal jeg kaste alt på dør? Og syns dere som dømmer alle som har vært utro, egentlig er litt naive. Det er nok mye mer utroskap rundt dere enn dere tror!! Pass på...det kan fort være dere som må ta et valg om å fortelle eller ikke!! Hvis du får så lite sex i forholdet at det plager deg nok til å være utro, skjønner jeg ikke hvorfor du blir i forholdet. Hadde du syntes andre sider av forholdet veide opp for den manglende sexen, hadde du ikke vært utro. Jeg synes utroskap er det ultimate tillitsbrudd i et forhold og at dem som er utro er egoistiske folk som krever å få i pose og sekk. Man er heller ikke spesielt interessert i å jobbe for forholdet når man bare hiver seg rett i armene på andre så snart man synes sexen er for dårlig. Å være i et forhold betyr at man må jobbe for å få ting til å fungere, og fungerer det ikke er ikke forholdet liv laga. Da bør man være voksen nok til å gjøre det slutt og gå videre. Med mindre begge er enig om et åpent forhold (som jo ikke er verken utroskap eller tillitsbrudd), er sex med andre ren skjær egoisme. Du kan mene så mye du vil at jeg og mine meningsfeller er naive, men jeg er fullstendig klar over at enkelte har seg utenfor forholdet og synes likevel ikke det forsvarer å være utro. Og jeg kan garantere at jeg aldri kommer til å være utro. Det kan jeg garantere fordi jeg legger mer i et forhold enn bare mine behov og mine ønsker. Hvis man kun skal ta hensyn til egne behov og ønsker, bør man fortsette å være singel. Eller evt finne noen som liker og godtar å ha sex med andre. Det er å være ærlig og redelig og ta ansvar for egne handlinger.
Fuckman1983 Skrevet 3. september 2010 #78 Skrevet 3. september 2010 (endret) Men om hun ikke synes klining er like alvorlig, var det jo et dertil mindre svik fra hennes side. Om hun synes sex er mer alvorlig, er det jo klart at det hadde vært et større svik fra hennes side om hun hadde ligget med en mann istedenfor å bare kline med ham. Hvorfor skal han da straffe et mindre svik med et større et? Hva hun synes er mest alvorlig av sex og klining er irrelevant. For meg er sex et mindre svik enn klining, derfor valgte jeg det. Sånn er jeg bare, kyssing føles mye mer personlig for meg, det er mer kjærlighet i det. Skal man bli veldig teknisk på det, så blander man mye mer kroppsvæske når man kliner enn når man knuller en dame i doggystyle med kondom. Og det er tanken på at en annen manns spytt var i munnen til dama mi som får meg til å grøsse... Endret 3. september 2010 av Fuckman1983
Gjest Mann Skrevet 3. september 2010 #79 Skrevet 3. september 2010 Nettopp hva jeg ville frem til tidligere, jeg og mine venninner jeg kjenner til som har vært utro har alltid en grunn. Vi har tenkt over det, og vi har følelser som ikke er helt riktig pga forholdet og derfor blir det utroskap. For.eks om en møter en kjekkas på byen som gir en komplimenter en ikke har hørt fra mannen på ei uke, da er det jo ganske klart at en faller for dette. Vi sjekker jo aldri opp noen heller, så vi søker ikke aktivt utroskap slik som menn gjør. Det er faktisk slik at kvinner i større grad faktisk har legitime grunner til utroskap enn menn som ofte bare vil ha seg et knull! Åhh herregud! Største sprøytet jeg noensinne har lest. Utroskap er feil UANSETT.
Ava Mae Skrevet 3. september 2010 #80 Skrevet 3. september 2010 Ok, døm meg nord og ned!! Jeg VET at det jeg gjorde er en stor feil, men jeg er ikke villig til å kaste bort ekteskapet mitt pga den feilen. I mine øyne er ikke dette ditt valg å ta lengre. Ditt valg var å være utro, da bør du vise han respekt nok til å fortelle han sannheten slik at HAN kan få ta valget om ekteskapet skal fortsettet eller ikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå