Ellam Skrevet 23. august 2010 #1 Skrevet 23. august 2010 Jeg og far til barnet bor ikke sammen og barnet er til far annenhver helg. Fars samboer røyker inne sammen med barnet, noe jeg har sagt fra om tidligere til far at må ta slutt. Vårt barn er 11 år. Barnet lukter røyk fra topp til tå når h*n kommer hjem, og h'n sier at det er som en sky inne i den lille leiligheten. Jeg er redd for skadevirkningene passiv røyking kan ha på barnet. Far mener at barnet er der så sjelden at jeg er hysterisk når jeg sier at det er skadelig for barnet. Hva mener dere og hva ville dere ha gjort?
Rumohra Skrevet 23. august 2010 #2 Skrevet 23. august 2010 Jeg synes ikke det er hysterisk og ville definitivt sagt fra. Selv små mengder røyk kan skade luftveiene og øke risikoen for lungerelaterte sykdommer. Jeg ville heller sagt at de få gangene barnet er på besøk får denne samboeren røyke ute, det er jo ikke så ofte uansett
AnonymBruker Skrevet 23. august 2010 #3 Skrevet 23. august 2010 Jeg syns vel ikke at du kan komme å bestemme hva hun skal gjøre i sitt eget hjem! Du kan be om at de tar hensyn, men ikke forlange det.
Gjest Coarvi Skrevet 23. august 2010 #4 Skrevet 23. august 2010 Jeg syns vel ikke at du kan komme å bestemme hva hun skal gjøre i sitt eget hjem! Du kan be om at de tar hensyn, men ikke forlange det. Jeg syns det er ille at man må be en far ta hensyn til sitt eget barn. Er ikke det helt naturlig? Det er faktisk barnets hjem også, og barnets hensyn må da telle mer enn en voksen kvinnes trang til å røyke inne? Kan ikke dama godta dette får noen flytte... Selv hadde vi røykerom i mitt barndomshjem da jeg vokste opp, dvs ingen røkte andre steder enn der eller ute. Likevel reagerte jeg ofte på den svake røyklukta som kom forsiktig sivende ut fra rommet. Jeg hadde ikke godtatt det, men så er jeg allergisk og vet hvor jævlig det er å bli utsatt for røyk og røyklukt.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2010 #5 Skrevet 23. august 2010 Jeg syns det er ille at man må be en far ta hensyn til sitt eget barn. Er ikke det helt naturlig? Det er faktisk barnets hjem også, og barnets hensyn må da telle mer enn en voksen kvinnes trang til å røyke inne? Kan ikke dama godta dette får noen flytte... Selv hadde vi røykerom i mitt barndomshjem da jeg vokste opp, dvs ingen røkte andre steder enn der eller ute. Likevel reagerte jeg ofte på den svake røyklukta som kom forsiktig sivende ut fra rommet. Jeg hadde ikke godtatt det, men så er jeg allergisk og vet hvor jævlig det er å bli utsatt for røyk og røyklukt. Nå er det fortsatt lov å røyke i sitt eget hjem her i norge. Noe som betyr at ingen kan bestemme om hun skal røyke der eller ikke! Ikke engang moren.
Gjest AnneShirley Skrevet 23. august 2010 #6 Skrevet 23. august 2010 Nå er det fortsatt lov å røyke i sitt eget hjem her i norge. Noe som betyr at ingen kan bestemme om hun skal røyke der eller ikke! Ikke engang moren. Dersom vi skulle trampe rundt å gjøre alt vi strengt tatt ikke kan nektes å gjøre og ikke ta hensyn til noen andre, ville det ikke bli mye hyggelig å omgås hverandre. Og nå er det barnets far denne moren må ta dette opp med. Og han må vel ha noe han skal ha sagt i SITT HJEM, eller synes du ikke det heller?
Rabadamtimtim Skrevet 23. august 2010 #7 Skrevet 23. august 2010 Jeg og far til barnet bor ikke sammen og barnet er til far annenhver helg. Fars samboer røyker inne sammen med barnet, noe jeg har sagt fra om tidligere til far at må ta slutt. Vårt barn er 11 år. Barnet lukter røyk fra topp til tå når h*n kommer hjem, og h'n sier at det er som en sky inne i den lille leiligheten. Jeg er redd for skadevirkningene passiv røyking kan ha på barnet. Far mener at barnet er der så sjelden at jeg er hysterisk når jeg sier at det er skadelig for barnet. Hva mener dere og hva ville dere ha gjort? Du er hysterisk. Hva andre mennesker gjør i sine private hjem har du ingenting med. At du er dum nok til å la mannen din har samvær når du er uenig med han er nå sin sak, men så lenge du er villig til å la han ha samvær og trenere ditt bidrag ved å ha dette samværet så må du akseptere at du ikke har noe rett til å legge deg oppi hva som skjer i andres hjem.
Gjest AnneShirley Skrevet 23. august 2010 #8 Skrevet 23. august 2010 At du er dum nok til å la mannen din har samvær når du er uenig med han er nå sin sak Hæ? Du mener da vel ikke at denne moren skulle ha noen rett til å nekte faren samvær?
Rabadamtimtim Skrevet 23. august 2010 #9 Skrevet 23. august 2010 Hæ? Du mener da vel ikke at denne moren skulle ha noen rett til å nekte faren samvær? Om mannen ikke aksepterer at om en ikke er gift så er det mor som skal bestemme oppdragelsen og hva barnet skal og ikke skal gjøre, så har de ingen plass i barnets liv. Samtidig mister en penger til bidrag ved å gi mannen som da ikke følger opp mor som har hovedomsorg sine regler, verdier og bestemmelser, så hvorfor skulle egentlig mannen ha noe samvær med barnet? Skal han ha samvær så mor kan tape penger, få barnet oppdradd i et miljø hun mener usunt, med rollemodeller og holdninger hun syntes er usunne når det er hun som står for oppdragelsen sikker 99% av tiden?! Er altfor mange dumsnille alenemødre som deler ansvaret med en pappskalle av en mann som bare saboterer og ødelegger og i tillegg til dette da bidrar mindre på grunn av denne innblandingen!
AnonymBruker Skrevet 23. august 2010 #10 Skrevet 23. august 2010 Dersom vi skulle trampe rundt å gjøre alt vi strengt tatt ikke kan nektes å gjøre og ikke ta hensyn til noen andre, ville det ikke bli mye hyggelig å omgås hverandre. Og nå er det barnets far denne moren må ta dette opp med. Og han må vel ha noe han skal ha sagt i SITT HJEM, eller synes du ikke det heller? Jo, dette er jeg enig i. HAN har noe han skal ha sagt i sitt eget hjem. Dette er noe far og den nye samboeren må bli enige om, men som du ser ts skriver så syns han det er greit. Ts kan fremdeles ikke bestemme i andre sitt hjem. Hun kan si hva hun mener om det til faren, men lage regler der bør hun la være.
Gjest AnneShirley Skrevet 23. august 2010 #11 Skrevet 23. august 2010 Om mannen ikke aksepterer at om en ikke er gift så er det mor som skal bestemme oppdragelsen og hva barnet skal og ikke skal gjøre, så har de ingen plass i barnets liv. Nå har vi (heldigvis) et lovverk som sørger for at fedre (i de aller fleste tilfeller) har rett til samvær med sine barn uavhengig av om de "får lov til det" av moren.
Cata Skrevet 23. august 2010 #12 Skrevet 23. august 2010 Skjønner at du misliker det, men du kan ikke bestemme hva de skal gjøre i sitt hjem. Du kan appellere til faren, naturligvis, men du kan ikke nekte hans samboer å røyke i sitt eget hjem. Virker det som om barnet plages av det? Blir han lettere forkjølet enn andre barn, eller hoster han når han kommer tilbake etter besøk hos far? Eller er det du som plages mest? Selv vokste jeg opp i et hjem der begge foreldre røykte på den tiden og har ikke tatt skade, så det er faktisk mulig. (Og for ordens skyld, jeg har aldri røykt "aktivt" selv og innførte 100% røykfritt hjem etter at jeg flyttet ut. ) Er enig i at røyklukt er ufyselig, men ikke desto mindre så er sønnen din såpass sjelden eksponert for innerøykingen at sjansen for at han skal ta skade av det nå, hvis han ikke har gjort det før, er vel temmelig liten. Han er vel ikke inne i "røykeriet" hele tiden heller. Av og til leker/oppholder han seg vel utendørs når han er hos far.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2010 #13 Skrevet 23. august 2010 Hun kan si hva hun mener om det til faren, men lage regler der bør hun la være. Ja, hun kan mase og gnåle og mase igjen om dette temaet til faren. Det ville i alle fall jeg gjort. Dette er ikke et tema jeg ville "latt fare", for å si det sånn. (hva du mener med å "lage regler" aner jeg ikke, TS har ikke nevnt noe slikt i sitt startinnlegg).
Gjest happygolucky Skrevet 23. august 2010 #14 Skrevet 23. august 2010 (endret) Om mannen ikke aksepterer at om en ikke er gift så er det mor som skal bestemme oppdragelsen og hva barnet skal og ikke skal gjøre, så har de ingen plass i barnets liv. Samtidig mister en penger til bidrag ved å gi mannen som da ikke følger opp mor som har hovedomsorg sine regler, verdier og bestemmelser, så hvorfor skulle egentlig mannen ha noe samvær med barnet? Skal han ha samvær så mor kan tape penger, få barnet oppdradd i et miljø hun mener usunt, med rollemodeller og holdninger hun syntes er usunne når det er hun som står for oppdragelsen sikker 99% av tiden?! Er altfor mange dumsnille alenemødre som deler ansvaret med en pappskalle av en mann som bare saboterer og ødelegger og i tillegg til dette da bidrar mindre på grunn av denne innblandingen! Hvilket land er det du bor i, evt. hvilken verden kommer du fra? Er da ganske mange ubrukelige alenemødre som ikke skulle fått lov til å hilse på barna sine engang, så det slår begge veier. Er uansett slik her til lands at mor ikke bestemmer mer enn far. Punktum. Endret 23. august 2010 av Het Potet
aline Skrevet 23. august 2010 #15 Skrevet 23. august 2010 ... hvorfor skulle egentlig mannen ha noe samvær med barnet? Fordi BARNET trenger å se sin far eller??? Hvor dum går det an å bli, det er så altfor mange som kun tenker på seg selv og penger, og tidvis på bitre forhold mellom foreldrene. Når skal vi begynne å ta hensyn til barna? Det bør være en SELVFØLGE at barn får ha samvær med BÅDE sin far og mor, uansett hvor lite mor liker far eller motsatt! Men, ang TS sin situasjon, ville jeg kjørt på med hysteri for min del, HELT uaktuellt å røyke inne ett sted mitt barn skal BO, selv om det bare er tidvis. Om andre synes det er hysterisk hadde jeg gitt glatt beng i, om andre mente jeg ikke hadde noe å si om hva som gjøres i mitt barns andre hjem, hadde jeg også gitt beng i. Jeg hadde laget så mye helvete rundt det at far til slutt hadde innsett at det VAR en big deal, eller til han ble så lei av maset at han fikset det på ett vis, de få dagene barnet er der.
Gjest AnneShirley Skrevet 23. august 2010 #16 Skrevet 23. august 2010 Fordi BARNET trenger å se sin far eller??? Hvor dum går det an å bli, det er så altfor mange som kun tenker på seg selv og penger, og tidvis på bitre forhold mellom foreldrene. Når skal vi begynne å ta hensyn til barna? Det bør være en SELVFØLGE at barn får ha samvær med BÅDE sin far og mor, uansett hvor lite mor liker far eller motsatt! Men, ang TS sin situasjon, ville jeg kjørt på med hysteri for min del, HELT uaktuellt å røyke inne ett sted mitt barn skal BO, selv om det bare er tidvis. Om andre synes det er hysterisk hadde jeg gitt glatt beng i, om andre mente jeg ikke hadde noe å si om hva som gjøres i mitt barns andre hjem, hadde jeg også gitt beng i. Jeg hadde laget så mye helvete rundt det at far til slutt hadde innsett at det VAR en big deal, eller til han ble så lei av maset at han fikset det på ett vis, de få dagene barnet er der.
Rabadamtimtim Skrevet 23. august 2010 #17 Skrevet 23. august 2010 Jada, så kommer de hysteriske fruetimmerne og påstår at mor ikke skal få bestemme... Det er mor som bestemmer, og hun har å gjøre så hun og barnet har det godt og det skal være prioritet nr.1! Barnet er det mor som har ansvar for, far skal skaffe til veie penger så mor kan utføre sin oppgave, så enkelt er det!
AnonymBruker Skrevet 23. august 2010 #18 Skrevet 23. august 2010 Fordi BARNET trenger å se sin far eller??? Hvor dum går det an å bli, det er så altfor mange som kun tenker på seg selv og penger, og tidvis på bitre forhold mellom foreldrene. Når skal vi begynne å ta hensyn til barna? Det bør være en SELVFØLGE at barn får ha samvær med BÅDE sin far og mor, uansett hvor lite mor liker far eller motsatt! Men, ang TS sin situasjon, ville jeg kjørt på med hysteri for min del, HELT uaktuellt å røyke inne ett sted mitt barn skal BO, selv om det bare er tidvis. Om andre synes det er hysterisk hadde jeg gitt glatt beng i, om andre mente jeg ikke hadde noe å si om hva som gjøres i mitt barns andre hjem, hadde jeg også gitt beng i. Jeg hadde laget så mye helvete rundt det at far til slutt hadde innsett at det VAR en big deal, eller til han ble så lei av maset at han fikset det på ett vis, de få dagene barnet er der. Syns du dette var gjennomtenkt da? Du har ikke tenkt på at det HELVETE du ville skapt mest sannsynlig vill gått utover barnet?
Rabadamtimtim Skrevet 23. august 2010 #19 Skrevet 23. august 2010 Fordi BARNET trenger å se sin far eller??? Hvor dum går det an å bli, det er så altfor mange som kun tenker på seg selv og penger, og tidvis på bitre forhold mellom foreldrene. Når skal vi begynne å ta hensyn til barna? Det bør være en SELVFØLGE at barn får ha samvær med BÅDE sin far og mor, uansett hvor lite mor liker far eller motsatt! Men, ang TS sin situasjon, ville jeg kjørt på med hysteri for min del, HELT uaktuellt å røyke inne ett sted mitt barn skal BO, selv om det bare er tidvis. Om andre synes det er hysterisk hadde jeg gitt glatt beng i, om andre mente jeg ikke hadde noe å si om hva som gjøres i mitt barns andre hjem, hadde jeg også gitt beng i. Jeg hadde laget så mye helvete rundt det at far til slutt hadde innsett at det VAR en big deal, eller til han ble så lei av maset at han fikset det på ett vis, de få dagene barnet er der. Du sier jo det samme som meg, bare at jeg gir et konkret forslag som mor kan gjennomføre for å få igjennom det som er best for barnet.... Skjønner ikke hvorfor du klager på hva jeg sier da!
aline Skrevet 23. august 2010 #20 Skrevet 23. august 2010 (endret) Jada, så kommer de hysteriske fruetimmerne og påstår at mor ikke skal få bestemme... Det er mor som bestemmer, og hun har å gjøre så hun og barnet har det godt og det skal være prioritet nr.1! Barnet er det mor som har ansvar for, far skal skaffe til veie penger så mor kan utføre sin oppgave, så enkelt er det! på tide å komme seg inn i 2010 eller? Håper dine svar er forsøk på provokasjon, for det er trist å lese slike syn, og det er trist å tenke på barna som lider under foreldre med slike syn. Endret 23. august 2010 av aline
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå