Rumohra Skrevet 22. august 2010 #1 Skrevet 22. august 2010 Hei! Har endelig funnet meg en sjampo/balsam som fungerer for meg, men regnet med at de inneholder både SLS, alkohol, silikon og andre "no-no's". Jeg "løser" dette ved å kun vaske håret med sjampo/balsam hver 4. dag, og skyller med vann ellers. Dette har fungert kjempebra - jeg har en tendens til å få tørt og krusete hår, men nå har jeg sunt hår som legger seg perfekt. Uansett! Har lest litt rundt om dette med renseshampo for å fjerne silikonet? Regner med at det vil hope seg litt opp etterhvert? Hva slags rensesjampo bør jeg bruke? Har sett at noen bruker First Price? Og hvor ofte bør jeg bruke rensesjampo i forhold til vanlig shampo/balsam?
Quirky Skrevet 23. august 2010 #2 Skrevet 23. august 2010 (endret) Edit: Må sove først, poste etterpå- svarte i feil tråd. Endret 23. august 2010 av Quirky
Jade Skrevet 23. august 2010 #3 Skrevet 23. august 2010 Hvis sjampoen din inneholder SLS (Sodium laureth sulfate) eller SLES (sodium lauryl ether sulfate) så skal den fjerne silikonene. Du trenger ikke egen rensesjampo i tillegg. Husk å vaske håret to ganger og massere det godt inn og skylle godt for å få ut alt. Jeg bruker Neutrogena som rensesjampo (Firstprice er sikkert like bra). Den inneholder SLES eller SLS, men ikke silikoner. Den gjør ikke håret lekkert, men får ut guffa, ihvertfall (ikke at jeg bruker så mye guffe-produkter) Bruker den ca en gang i uka eller sjeldnere. Har du problemer med at silikoner og andre ting bygger seg opp, så pass på at hårproduktene du bruker ellers ikke inneholder silikoner osv. Spesielt varmebeskyttende produkter har silikoner i seg (fordi silikonen beskytter håret mot varmen). Trolig har veldig mange av hårproduktene dine silikoner i seg, enten de kommer fra Rema eller frisøren.
Rumohra Skrevet 24. august 2010 Forfatter #4 Skrevet 24. august 2010 Tusen takk! Må ha blandet med balsammetoden, for den er jo uten SLS(?). Dumt spørsmål kanskje, men hvordan merker man at silikoner bygger seg opp? Bruker mye spray (vet ikke om den har silikoner) og varmebeskytter.
Jade Skrevet 24. august 2010 #5 Skrevet 24. august 2010 Jeg har merket noen få ganger i mitt liv at håret har klistret seg sammen i hodebunnen. At det er stivt. Jeg regner med at det er det som menes med at det bygger seg opp. Men jeg er ikke sikker Renser uansett håret med en SLS-shampo en gang i uken eller ihvertfall annenhver uke for å få en fresh start. Det finnes også shampoer uten SLS/SLES. Noen har cocamidopropyl betaine som tar noen av silikonene, mens noen ikke har det heller. Da er det viktig å bruke renseshampo om man bruker andre "vanlige" hårprodukter. Jeg trodde før at jeg ikke hadde så mye silikoner i hårproduktene mine, men det viste seg at det var silikoner i det meste. Men håret mitt har ikke lidd noe nød av det så langt Sikkert fordi jeg vasker det ut jevnlig + at jeg ikke bruker så voldsomt mye produkter utenom shampo/balsam. Her er en liste over silikoner som du kan se etter i ingredienslistene dine: Cyclopentasiloxane, Dimethicone, Dimethiconol, Phenyl Trimethicone, Amodimethicone, Cyclomethicone, PEG-modified dimethicone, Dimethicone copolyol (vet ikke om dette er alle som finnes)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå