Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk en datter nå i Mai, og for å klare oss økonomisk måtte jeg velge 100% lønn i 46 uker. Hadde planer om å forlenge denne tiden med ferie, men så ble jeg sagt opp fra jobben nå i juni.

Nå blir det tatt ut søksmål mot jobben, men jeg kan ikke basere meg på at jeg får igjen jobben.

Jeg må altså ut å jobbe igjen allerede i januar. Pappan er hjemme til 3. mars. Så dukker problemet opp.... Hvor i alle dager skal vi gjøre av babyen????

Barnehageplass får vi ikke før august... dagmamma har vi ikke råd til, før vi evt. får kontantstøtte, men det får vi ikke før i juni... Vi kan ikke klare oss på bare 1 lønn.

Hva gjør dere andre som MÅ begynne å jobbe, før babyen er stor nok til å få noe som helt tilbud????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner ikke hva du mener jeg. Du er sagt opp, så hvorfor må du jobbe?

Skrevet

Hvorfor er du sagt opp? Arbeidsgiver kan ikke bare si deg opp "fra løse" luften. Har du blitt tilbudt noen form for sluttpakke? Om du har 3 mnd oppsigelse så har du vil jeg tro rett på lønn i 3 mnd, etter at du er ferdig med din permisjon. Og etter de 3 mnd så går du på Nav og mottar dagpenger mens du søker på jobber.

Skrevet

Hvorfor er du sagt opp? Arbeidsgiver kan ikke bare si deg opp "fra løse" luften. Har du blitt tilbudt noen form for sluttpakke? Om du har 3 mnd oppsigelse så har du vil jeg tro rett på lønn i 3 mnd, etter at du er ferdig med din permisjon. Og etter de 3 mnd så går du på Nav og mottar dagpenger mens du søker på jobber.

Skrevet

Den planlagte ferien kan du vel ta uansett? Vet du at du ikke kommer til å få barrnehageplass? Det finnes barnehager som tar så små barn.

Skrevet

De sa opp engasjemantet mitt, uten god grunn, men skylder på økonomien...

De kan ikke bare gjøre dette, så fagforeninga går til sak nå. Håpet er jo selføgelig å få en erstattning og evt jobben tilbake.

Men hvis ikke dette skjer, må jeg begynne å jobbe igjen i januar, for da er permisjonstiden ute, og vi er avhengi av den inntekten. Mulig vi kan klare 2 mnd på dagpenger fra NAV, men ikke mer... Ferie for neste år kan jeh jo ikke ta, for får jo ikke opptjent feriepenger som planlagt.

Vi søkte barnehageplass fra Mars allerede når hun var 2 uker gammel. Men "barnehagekontoret" endret datoen til Mai, da det uansett var umulig å få plass før den mnd hun fyller 1 år... og mest sannynig ikke før i august heller- (bor i Oslo)

Skrevet

Men har du tatt ut ferien for dette året enda da? Da tar du jo den nå, også utsetter dere bare permisjonen 5 uker... Da har dere hvertfall fått forskjøvet problemet litt...

Skrevet

Vi søkte barnehageplass fra Mars allerede når hun var 2 uker gammel. Men "barnehagekontoret" endret datoen til Mai, da det uansett var umulig å få plass før den mnd hun fyller 1 år... og mest sannynig ikke før i august heller- (bor i Oslo)

Hmm. Ja da er det ikke enkelt. På andre kanter av landet kan man få bernehageplass fra barnet er noen måneder, men i oslo går det vel ikke nei. Håper det ordner seg på et eller annet vis.

Skrevet

De sa opp engasjemantet mitt, uten god grunn, men skylder på økonomien...

De kan ikke bare gjøre dette, så fagforeninga går til sak nå. Håpet er jo selføgelig å få en erstattning og evt jobben tilbake.

Men hvis ikke dette skjer, må jeg begynne å jobbe igjen i januar, for da er permisjonstiden ute, og vi er avhengi av den inntekten. Mulig vi kan klare 2 mnd på dagpenger fra NAV, men ikke mer... Ferie for neste år kan jeh jo ikke ta, for får jo ikke opptjent feriepenger som planlagt.

Søk barnehageplass, nå, og skriv ønsket startdato. Dere kan få plass selv om dere bor i Oslo. Vi har ikke søkt hovedopptaket, men fikk besjed om å søke 3 mnd. før ønsket plass, og at det sannsynligvis vil ordne seg. Det skader ikke å prøve iallfall. Fra juni får dere også kontantstøtte da, hvis dere ikke har fått bhg. plass, det hjelper på i tillegg til barnetrygd og arbeidsledighetstrygd.

Hva med å være dagmamma selv, hvis du kjenner flere med barn, så kan du ta på deg å passe et par barn til,eller ett barn til, det gir også ekstra penger. Hvis du orker da. Skjønner det er utrolig slitsomt, men på den andre side har barna også selskap ihverandre. Jeg kunne tenkt meg dagmamma selv også, men vet ikke hvor jeg skulle finne en som er til å stole på, når jeg ikke kjenner noen i Oslo.. kansje noen andre også tenker slik, og ville satt pris på muligheten? Evt ha et annet barn 50%, og jobbe 50%, og så kan den andre mammaen være dagmamma 50%, altså at dere bytter på? Da beholdes også kontantstøtten, pluss 50% lønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...