Gå til innhold

Er det dette vi kaller et rettssamfunn?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Emh..

Manglende bevis? :roll:

De hadde jo tydeligvis en annen definisjon på det.

Skrevet

Ja dette kaller vi rettsamnfunn, og påtalemyndighetene vet at disse hadde blitt frikjnt pga manglende bevis i en voldektssak. Derfor sikter de guttene etter en annen paragraf der de vet de har mulighet for å vinne fram og straffe disse guttene for det de har gjort. Hadde denne saken kommet opp i retten som voldektssak hadde mest sannsynlig disse vært frikjent nå.

Skrevet

Ser ikke problemet.

3 dommere (1 juridsik dommer og 2 vanlige folk) finner at det ikke er nok bevis for å dømme gutta for voldtekt. I et rettssamfunn dømmes man ikke hvis det ikke finnes nok bevis.

De er også tiltalt for en annen peragraf som gir like stor straff. Retten finner at det er nok bevis for å dømme dem etter denne. Jenta får erstatning.

De er dømt for å ha gjort noe veldig galt. Spiller det noen rolle hva det kalles? Og er det noe å skrike opp om at vi ikke har et rettssamfunn om? Synes på alle måter at saken viser at det har vi, i høyeste grad.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis man tar utgangspunkt i artikelen (man må jo alltid ta det som står i avisen med en liten klype salt), så har retten kommet frem til at det var et overgrep.

Hvis jeg ikke husker feil (har ikke lovbok liggende ved siden av meg nå), så defineres det som voldtekt når ofret ikke er i stand til å sette seg til motverge. Særlig hvis gjerningsmannen er skyld i dette (han tvang i henne vodka).

Jeg er fullstendig klar over at skyld må være bevist for at noen skal bli dømt. Men i en sak som denne, hvor det er bevist at han først har tvunget i henne vodka, siden dratt henne inn på badet og revet av henne klærne, før han og to av vennene hennes har samleie med henne... hvor mye mer bevis trenger man? Man definerer det som et overgrep, men ikke voldtekt. Hva er da voldtekt?

Selvsagt er det veldig bra at de ble dømt for noe, og at de fikk såpass høye (??? :evil: ) straffer, men det sender også en del signaler. Til jenta sier det blant annet: De hadde ikke lov til å gjøre det de gjorde fordi du er så ung, men det var ikke voldtekt...

Jeg tviler på at det gjør livet hennes noe lettere....

Håper bare at støtteaparatet fungerer bedre...

Skrevet

En dom er som regel på mange mange sider, en avisartikkel gjenspieler sjelden den fulle virkelighet, da det blir alt for mye å skrive. Retten har nok sine grunner. Jeg for min del er glad for at de ble dømt, jeg. Alt for mange mørketall mht seksuelle overgrep!!

Regelen om voldtekt:

§ 192. Den som

a) skaffer seg seksuell omgang ved vold eller ved truende atferd, eller

B) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen, eller

c) ved vold eller ved truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre tilsvarende handlinger med seg selv,

straffes for voldtekt med fengsel inntil 10 år. Ved vurderingen av om det er utøvd vold eller truende atferd eller om fornærmede var ute av stand til å motsette seg handlingen, skal det legges vekt på om fornærmede var under 14 år.

Straffen er fengsel i minst 2 år dersom

a) den seksuelle omgang var samleie, eller

B) den skyldige har fremkalt en tilstand som nevnt i første ledd bokstav b for å oppnå seksuell omgang.

Fengsel inntil 21 år kan idømmes dersom

a) voldtekten er begått av flere i fellesskap,

B) voldtekten er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte,

c) den skyldige tidligere er straffet etter denne bestemmelsen eller etter § 195, eller

d) den fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på legeme eller helse. Seksuelt overførbar sykdom og allmennfarlig smittsom sykdom, jf. smittevernloven § 1-3 nr. 3 jf. nr. 1, regnes alltid som betydelig skade på legeme eller helse etter denne paragrafen.

Den som ved grov uaktsomhet gjør seg skyldig i voldtekt etter første ledd, straffes med fengsel inntil 5 år. Foreligger omstendigheter som nevnt i tredje ledd, er straffen fengsel inntil 8 år.

Regelen de ble dømt for:

§ 196. Den som har seksuell omgang med barn under 16 år, straffes med fengsel inntil 5 år.

Fengsel inntil 15 år kan idømmes dersom

a) handlingen er begått av flere i fellesskap,

B) handlingen er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte,

c) den skyldige tidligere har vært straffet etter denne bestemmelsen eller etter § 192 eller § 195, eller

d) fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på legeme eller helse. Seksuelt overførbar sykdom og allmennfarlig smittsom sykdom, jf. smittevernloven § 1-3 nr. 3 jf. nr. 1, regnes alltid som betydelig skade på legeme eller helse etter denne paragrafen.

Villfarelse om alder utelukker ikke straffeskyld, med mindre ingen uaktsomhet foreligger i så måte.

Straff etter denne bestemmelsen kan falle bort dersom de som har hatt den seksuelle omgangen, er omtrent jevnbyrdige i alder og utvikling.

Skrevet

uansett syns jeg disse mennene burde blitt skutt.. Og det mener jeg helt seriøst.. Jeg klarer ikke og føle noe sympati for dem i det hele tatt..

To års fengsel er jo ingenting!

Skrevet
uansett syns jeg disse mennene burde blitt skutt.. Og det mener jeg helt seriøst.. Jeg klarer ikke og føle noe sympati for dem i det hele tatt..

To års fengsel er jo ingenting!

enig burde vært like lang straff for dette som for drap..

har jo ødelagt livet hennes

Skrevet

Jeg er bare gla ofrene selv ikke bestemmer straffene. Eller den generelle allmennheten. Det hadde fort blitt alt for drastiske straffer, og anarkistiske tendenser hadde de sluppet til i straffe saker.

Domstolene har i det minste hode kaldt.

Skrevet

Fengsel inntil 21 år kan idømmes dersom

[...]

B) voldtekten er begått på en særlig smertefull eller særlig krenkende måte....

Når er ikke en voldtekt særlig krenkende da?

*forstår ikke*

-viXen-

Skrevet

Når er ikke en voldtekt særlig krenkende da?

*forstår ikke*

-viXen-

Alt er relativ, og her har man voldtekt som utgangspunkt. Det er eks regnet som særlig smertefullt å bli voldtatt med en støvsuger opp i endetarmen slik at tarmen revner innvendig.... (reell sak fra rettspraksis).

Det kan være særlig krenkende å bli voldtatt mens et webkamera sender det på internett, eller hele nabolaget står og ser på.

Ingen voldtekter er like, noen regnes som verre enn andre. Derfor gis det ulike straffer. Ikke dermed sagt at gjennomsnittsstraffen burde vært høyere etter min mening.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...