Ella* Skrevet 22. august 2010 #1 Skrevet 22. august 2010 Vi har en gutt på to år som har vært vanskelig å legge i flere måneder. Før det var han lett å legge, og sov hele natta. Nå kan han også våkne flere ganger i løpet av natta, noen ganger er han lett å roe, andre ganger holder han det gående. Vi vet ikke hva som er årsaken til skiftet. Vi har de samme leggerutinene, han ligger på det samme rommet osv. Han begynner å rope/skrike når vi går ut av rommet, noen ganger står han, andre ganger ligger han. Vi går inn med jevne mellomrom og forklarer at det er natta og at han skal legge seg og sove. Det hender vi prøver å være mer bestemt, eller ikke si noe, men vi merker ingen forskjell egentlig... Hvis vi sitter inne hos ham hender det han sovner etter en stund, men han kan også begynne å tulle, så den metoden fungerer ikke. Han sovner etter 30-75 min når vi går inn med 5-15 minutters mellomrom. MEN, om noen andre enn oss går inn, for eksempel besteforeldre, tante, onkel eller bekjente, så blir han stille med en gang og sovner! Så er saken den at han bare tester oss ut, kveld etter kveld? :klø: Vi tar ham aldri opp... I kveld er jeg hjemme alene, og etter en time med vræling fikk jeg søsteren min til å komme og gå inn til ham en tur, da ble det jammen meg bom stille... Lurer på hva vi gjør feil
lille katt Skrevet 22. august 2010 #2 Skrevet 22. august 2010 Det høres kjent ut . Begge våre har vært sånn fra ca. halvannet år. Alltid lette å legge, så plutselig blir det hyl og vræl og tøys og tull. Jeg antar at det handler om at de i den alderen virkelig begynner å skjønne forskjellen på dag og natt, at de faktisk sover på et rom, at de er alene, at de blir lagt og foreldrene går ut, og at de må være der hele natten. Sikkert mye å ta inn for en liten kropp , og de vil jo selvfølgelig helst ha mamma eller pappa der hele tiden. Og så vet de jo at hvis de hyler, så kommer vi. Og det skal vi jo! Med nr. 1 var vi litt svake en lengre periode og satt inne hos henne til hun sovnet. Da jeg begynte å bli rimelig høygravid med nr. 2, skjønte vi at vi måtte gjøre noen grep for å få henne i seng på normalt vis. Vi kjørte derfor en liten prosess hvor jeg satte meg i døråpningen i stedet for inne på rommet. Den første kvelden reagerte hun litt, men jeg satt jo der og trøstet, så jeg lot henne bare protestere. Etterhvert satte jeg meg med ryggen til. For hver kveld satte vi oss litt og litt lengre ut i gangen, og til slutt var det helt greit at vi gikk ut. Det var egentlig overraskende enkelt.
Lilith Skrevet 22. august 2010 #3 Skrevet 22. august 2010 Vi har også det problemet med 2-åringen vår. Det går stort sett helt fint å legge ham, selv om det kan ta lang tid før han faktisk sovner. Men plutselig våkner han, sånn i 12-01-tida, og hylskriker. Han er helt hysterisk og lar seg ikke roe ned før vi fjerner ham fra rommet. De gangene vi har gitt etter og latt ham sove i senga vår (jada, ris til egen bak, men av og til må man bare sove ...), sovner han uten problemer. Jeg tror som lille katt sier at det er en bevissthetsgreie. At ungene skjønner mer. Men det er sannelig ikke lett å vite hvordan man skal løse et sånt problem likevel - man vil ikke gi etter, men samtidig heller ikke traumatisere ... Sukk! Har ikke noe godt råd til deg, Ella*, men du er i hvert fall ikke alene!
Furstina Skrevet 22. august 2010 #4 Skrevet 22. august 2010 Vi har också haft det där i omgångar med våra barn. När barnen gått i säng måste tyvärr alltid mamma kissa/fixa lite i köket eller något annat kort som gjorde att jag gick bort en stund, kom tillbaka, gick igen men samtidigt gjorde ljud i från mig som gjorde att barnen hörde. "Mamma ska bara .... sen kommer jag in till dig igen" Det har fungerat ganska bra. Våra barn får också lyssna på musik eller ljudsaga på CD när de ska somna och det har hjälpt oss.
LilleMy28 Skrevet 22. august 2010 #5 Skrevet 22. august 2010 Vi har boken "sov godt", den er kjempefin med masse eksempler som dere garantert kjenner dere igjen i, og mange oppskrifter på hvordan en skal få sovingen til å funke. Det funket allerede etter 3 dager hos oss, etter det har leggingen gått som smurt (i ett års tid faktisk). Teknikkene er superenkle, litt vondt for hjertet i starten, ingen barn vil jo gi fra seg kontrollen over foreldrene, men det funker som bare det. Og det er virkelig vinn-vinn, barnet blir utvilt og dere får mer tid og overskudd. Dere kan også sjekke på www.sovekarin.no
Ella* Skrevet 23. august 2010 Forfatter #6 Skrevet 23. august 2010 Takk til alle som har svart! Det er godt å høre at vi ikke er alene, i alle fall Tusen takk for boktips, LilleMy28. Har tenkt på å få tak i noe lesestoff om emnet, så da prøver vi den Vil gjerne at han skal sove godt igjen, det er best for alle parter.
lille katt Skrevet 23. august 2010 #7 Skrevet 23. august 2010 Vi har også fått mange gode tips fra den boken . Anbefales!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå