Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er en av de mange sukkeravhengige der ute. Spiser altfor mye godteri, sjokomelk og slike ting. Det hjelper lite å trene når man etterpå propper i seg et halvt kilo smågodt :(

Tenker at det bare er å gjøre det hardt og brutalt. Men så leser jeg en del om at alle "raske" karbohydrater dannes til sukker i kroppen, og at avhengigheten vil opprettholdes om man spiser disse. Er ikke spesielt glad i pasta, potet og lyst brød, så det skal ikke by på noen problemer å kutte dem ut. Derimot er jeg veldig glad i frukt, og da særlig banan, ananas og epler. Må jeg kutte dette også for å få noen effekt? Noen steder står det at karboprodukter med fiber kan spises.

Regner med det blir tøft å stå imot suget, og hvis jeg da ikke kan lage meg en smoothie eller noe som smaker litt søtt, blir det vanskelig tror jeg.

Obs: Jeg gjør dette for helsa og for å ikke være en slave av sukkeret. Skal ikke i noe ketosetilstand eller kutte karbo totalt. Vil spise fiberrike brødvarer og knekkebrød.

Noen med erfaring? Var det smertefullt å slutte? Hvor lenge varte abstinensene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har prøvd sååå lenge å motstå søte saker, men jo mer jeg prøver jo mer ender jeg opp med å proppe i meg... Så dette er jeg glad for at noen tok opp :skravle:

Skrevet

sliter også med å klare slutte å stappe i meg søtt! og usunn mat

prøvd å prøvd. klarte en periode på ca 3mnd å så sprakk jeg.

å ikke klart å snu det att

Skrevet (endret)

Alt med måte sier nå jeg, også sukker. Hvis man ikke kan spise et par frukt om dagen fordi man er redd for fruktsukker er det noe fryktelig galt spør du meg.

Jeg vil også påpeke at en "sukkeravhengighet" veldig ofte sitter i hodet. Det man forbyr seg eller vet man ikke har godt av, det frister desto mer. Men har man et litt mer avslappet forhold til det så blir ikke fristelsen like stor. Men det er bare min erfaring :)

Endret av Niema
Skrevet

Klart du kan spise litt sukker :enig:

Du må bare tenke på hva sukker du putter i deg; Og mengden!

Jeg spiser lite usunt sukker(godteri, brus etc)Når jeg blir sugen på noe søtt synes jeg bær med en skje honning som glasur er digg. Vannmelon, ananas, eple, pære etc er ikke frukter du skal være redd for.

Lag heller en deilig frukt/bærsalat enn å proppe i deg sjokolade og godteri. I starten er det alltid tøft for hjernen å ikke få tilgang på noe den er vant med, og sukker er intet unntak....men klarer du å holde deg unna overdose og heller unne deg litt en gang i uka, så vil du merke stor forskjell på cravingen etter et par uker....

Skrevet

Det er værre å kutte ut enn å prøve å overvinne kontrollen. Det ender som regel med total sprekk og at man føler seg som den dummeste personen i verden etterpå fordi man ikke klarte å stå imot.

Nei , unn deg noe søtt av og til du =)

Skrevet

Det er værre å kutte ut enn å prøve å overvinne kontrollen. Det ender som regel med total sprekk og at man føler seg som den dummeste personen i verden etterpå fordi man ikke klarte å stå imot.

Nei , unn deg noe søtt av og til du =)

Hmmm... tror mange ikke vet hvor utrolig vanskelig det kan være å unne seg litt søtt versus å gå helt amok i godteskåla. For meg er det umulig å ha godteri i huset, og kjøper jeg en pose godteri, spiser jeg til jeg blir kvalm. Forstår meg ikke på dem som kan ta EN sjokoladebit og legge sjokoladeplata tilbake i skapet. Samme på besøk; da spiser jeg alltid mer enn de andre.

Det er sikkert vanskelig å kutte sukker 100 %, mye pga det sosiale aspektet, men etter noen dagers avhold må vel suget gå over?

Skrevet

Hmmm... tror mange ikke vet hvor utrolig vanskelig det kan være å unne seg litt søtt versus å gå helt amok i godteskåla. For meg er det umulig å ha godteri i huset, og kjøper jeg en pose godteri, spiser jeg til jeg blir kvalm. Forstår meg ikke på dem som kan ta EN sjokoladebit og legge sjokoladeplata tilbake i skapet. Samme på besøk; da spiser jeg alltid mer enn de andre.

Jeg skjønner, og har det slik selv.

Min løsning er at jeg KJØPER mindre. ;)

Jeg kan ikke kjøpe en stor plate sjokolade på fredag og tro den skal vare både fredag og lørdag, for DET har jeg bevist for meg selv litt for mange ganger at den ikke kommer til å gjøre.

Dersom jeg derimot bare kjøper en liten sjokolade på fredag, så spiser jeg bare den lille sjokoladen på fredag. Så kan jeg heller kjøpe en liten sjokolade til på lørdag, og holde meg til den.

Sjokolade er stort sett min eneste synd, så jeg er ikke panisk på det, men fryktelig sjokoman... så nå må jeg f.eks dempe litt pga at jeg for tiden får litt kviser av å spise det. Da lar jeg være å kjøpe, eller jeg kjøper en sånn bitteliten eventyrsjokolade eller noe, om jeg absolutt må.

Lykke til til TS, finner du noen gode tips underveis så del gjerne. Jeg har ingen intensjon om å kutte sjokolade helt, men å dempe suget hadde ikke vært vondt.

Skrevet

Jeg er sukker-junkie selv, og har etter mye prøving og feiling kommet fram til at et kosthold basert på Fedon Lindbergs filosofi passer meg bra. Jo mer raske karbohydrater jeg spiser, jo mer craving får jeg.

Jeg har rom til alt en gang i blant, men i dagligkostholdet mitt har jeg ikke rom for vanlig brød (tysk vollkornbrot, derimot, kan jeg spise), poteter, pasta, ris og naturligvis sukker og potetchips. Jeg spiser en yoplait-ypughurt om dagen og to frukter. Du kan lese mer om Fedons kostholdsfilosofi her: http://www.fedon.no/no/Kostholdsfilosofi/?folderpagesize=10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...