Gjest Fighter Skrevet 2. oktober 2003 #1 Skrevet 2. oktober 2003 Hei! Jeg har et problem. Jeg har veldig med matallergi. Noe ev det jeg reagerer på har jeg relativt nyklig oppdaget så jeg er ikke så vant til det. Har noen forslag til bryllupsmeny uten geitost, egg, melk, bær og sitrusfrukter? Blir veldig tørr i huden og får mye kløe av alle disse ingrediensene. skal vel alltids ove4rleve med eksem en dag, men det er jo både ubehagelig (og stygt). Er det noen flere allergikere her? Har dere noen tips? Får allergisk sjokk (hovner opp invendig og får pustebesvær) av å spise nøtter, så jeg skal vel få bryllupskaka uten det. Hadde vært fint med svar. :-?
nessi Skrevet 2. oktober 2003 #2 Skrevet 2. oktober 2003 Vi skal ha spekemat. Der kunne du vel spist kjøttet, loff og salat.
Gjest Fighter Skrevet 2. oktober 2003 #3 Skrevet 2. oktober 2003 Høres ut som et flott forslag. Takk. :D
Gjest gjest1 Skrevet 2. oktober 2003 #4 Skrevet 2. oktober 2003 Ved å ha koldtbord kan du ha litt av hvert og da er det lettere å unngå ting man er allergisk mot, enn når man får mat ferdig på pletten. Det er jo og mange retter som ikke inneholder de tingen du er allergisk mot. Snakk med kokken din så blir dere helt sikkert enig om en meny som du tåler.
Ingeborg Skrevet 2. oktober 2003 #6 Skrevet 2. oktober 2003 Har tenkt litt på det der, for forloveren min tåler ikke melk, egg, oksekjøtt eller nøtter. Ikke tante heller, og ikke svigerinna mi. Men svin, vilt, fisk og slike ting går jo utmerket, det er bare for kjøkkenet å være obs på at de får spesialsaus etc. Et annet søskenbarn er vegetarianer, men hun får få egen meny.
Gjest Tex Skrevet 2. oktober 2003 #7 Skrevet 2. oktober 2003 Det der er en av grunnene til at vi skal ha koldtbord. Med over hundre gjester, der jeg ikke akkurat kjenner alles diettbehov, kan det være greit å servere forskjellige typer mat slik at alle finner noe de kan spise.
ringblomst Skrevet 2. oktober 2003 #8 Skrevet 2. oktober 2003 Vi har valgt å ha varmmatsbuffet, så slipper vi å tenke mer på hva folk liker/ikke liker, hvilke allergier de måtte ha etc. De vil garantert finne noe som de kan spise og som faller i smak.
hallingbrud Skrevet 3. oktober 2003 #9 Skrevet 3. oktober 2003 Man kan da fint få til en spennende treretters-middag selv om man har allergi. Jeg har gitt beskjed allerede til han vi skal ha som kokk om at kjæresten min har allergi mot meieriprodukter. I tillegg har moren min allergi mot nøtter. Så forventer jeg da at kokken skal kunne komme med gode forslag basert på det. Du skal ikke være nødt til å ha sånne bekymringer. Man kan da vel forvente såpass av en kokk? Ikke tenk på dette, du.
Green Skrevet 3. oktober 2003 #10 Skrevet 3. oktober 2003 Trur ikkje det er noko problem å få til ein god meny utan dei ingrediensane. Vi må og ha litt "særbehandling" pga fleire med cøliaki (ikkje ete mel) og nokre vegetarianarar.
Pusekatt Skrevet 3. oktober 2003 #11 Skrevet 3. oktober 2003 For å kaste en liten brannfakkel inn i debatten her; i hvilken grad skal man ta hensyn til gjesters matallergier (eller mat gjester misliker)? Og hvor går grensen for hvem (eventuelt hva) man tar hensyn til? Nær familie (søsken, foreldre, besteforeldre)? Tanter, onkler, søskenbarn, nevøer og nieser? Andre? Kan være interessant å se folks synspunkter på dette. Selv har vi koldtbord, men tar hensyn til Knights skalldyrallergi (dvs; vi hadde aldri servert en tradisjonell 3-retter med skalldyr som ingrediens). Vi har også en niese med cøliaki, og sørger selvfølgelig for brød og kjeks og kaker som hun kan spise. Vi vet faktisk ikke om flere av de inviterte som har matallergier.
Gjest Anonymous Skrevet 3. oktober 2003 #12 Skrevet 3. oktober 2003 Pusekatt: Jeg syns man skal ta hensyn i den grad det lar seg gjøre rent praktisk. Men selvfølgelig tar man hensyn til sine gjesters dietter akkurat somman tar hensyn til andre fysiske behov (bevegelseshemminger, operasjonsrekonvalesenter, hørselshemminger) feks. ved bordplassering (eller, som dere har gjort, ved fastsettelse av festdato). For min del har jeg opplevd å komme i bryllup hvor man ikke tok hensyn til NOEN (det var små barn og allergikere der men brudeparet insisterte på røyking innendørs fordi "det er vårt bryllup, vi har betalt selv", flere måtte tilbringe store deler av festen ute på verandaen midtvinters...) - her tok man selvsagt heller ikke hensyn til at etpar av gjestene var veggiser. Så, vi fikk spise POTETER. That´s it. Ingen trenger lage fantastisk vegetar-treretters til meg, men jeg hadde satt pris på om det var grønnsaker eller noe der jeg kunne spise. Dette paret hadde KUN kjøtt, saus og poteter. (det er jo ikke bare hensynsløst overfor veggiser - det er harry også. Men det er en annen sak). Ellers i kjøtteter-bryllupsmiddager har det alltid vært sånn at jeg har kunnet spise alt unntatt kjøttet, liksom. Da føler man at man er litt med. Men tørre poteter gir ikke så veldig herlig fest-stemning. Men pusekatt - alle gjester er like viktige. Er de viktige nok til å inviteres i bryllupet ditt, kan du ikke stille dem opp mot hverandre sånn "hvem skal jeg ta hendyn til tro" etc.
Pusekatt Skrevet 4. oktober 2003 #13 Skrevet 4. oktober 2003 Men pusekatt - alle gjester er like viktige. Er de viktige nok til å inviteres i bryllupet ditt, kan du ikke stille dem opp mot hverandre sånn "hvem skal jeg ta hendyn til tro" etc. Jeg er enig i det. Har bare et par leie eksempler fra middager jeg har invitert til, hvor en er allergisk mot skalldyr, en tåler ikke løk, en liker ikke tomat, en liker ikke mais, en liker ikke lasagne (!), flere liker ikke pølser, en er vegetarianer, en liker ikke champignon, en liker ikke lammekjøtt - det begynner å bli stusselig med ting man kan lage da egentlig. Og det er veldig synd. Nå har vi løst det bra (synes jeg) med tacobuffet på vennefesten og koldtbord på den andre, så da får jo folk forsyne seg med det de liker og tåler selv.
Gjest Tex Skrevet 5. oktober 2003 #14 Skrevet 5. oktober 2003 Forskjell på å ikke tåle og ikke like.... Jeg hadde ikke brydd meg om en eneste "jeg liker ikke" men derimot strekker jeg meg langt for å møte "jeg tåler ikke"
Gjest Poirot Skrevet 5. oktober 2003 #15 Skrevet 5. oktober 2003 Hvorvidt man skal ta hensyn kommer jo også litt ann på hvor man holder festen. På en restaurant hadde jeg forventet at det ble tatt hensyn til. Tåler man ikke reker, synes jeg man rett og slett får hoppe over forretten om det er reker i den. Ingen big deal. Har vært i bryllupp med stek, der vegatariaere spiste grønnsakene med saus, reagerte heller ikke på det. Skal selv ha middag med flere folk, der en har cøliaki, en er vegetarianer, en spiser ikke svin, og noen følger fedon uten ris/potet.... Ikke så lett, når vi selv spiser alt.
Gjest frøken ikkje innlogga Skrevet 6. oktober 2003 #16 Skrevet 6. oktober 2003 Eg synast at ein skal ta hensyn til dei som ikkje toler, men ikkje dei som ikkje liker. Og då reknar eg vegetarianarar for å ikkje tole kjøtt. Viss ein har vore veggis lenge, vil ein faktisk få store problem med fordøyelsen viss ein får i seg kjøt. Men å ta hensyn til at ein ikkje likar tomat, ein annen likar ikkje mais osv... det går jo ikkje an! Då må ein jo spørre absolutt alle gjestane om det tilfeldigvis er noko dei ikkje likar då? Og det går jo an å la vere å ete den tomaten ein ikkje likar då, eller evt pine den i seg for å vere høfleg Eit eksempel; eg kan rett og slett ikje fordra paprika, men eg ville aldri finne på å seie frå om det på førehand verken viss eg skulle i bryllaup eller ved andre høve. Det er jo for dumt. Men eg ville seie frå om at eg ikkje eter kjøt.
Montezuma Skrevet 8. oktober 2003 #17 Skrevet 8. oktober 2003 Gi beskjed til kokken, så ordner det seg!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå