AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #1 Skrevet 22. august 2010 Hei, Jeg begynner på universitetet neste år, og har begynt å se etter muligheter for å kjøpe bolig med en gang, uten å måtte kaste bort penger for å leie. Har ressurssterke foreldre økonomisk sett, så for dem er det helt ok at jeg bor hjemme, og jeg selv, siden jeg har mye plass for meg selv, er fornøyd med det. Jeg har rundt 250.000 i oppsparte midler, samt en deltidsjobb (tjener vel en tusenlapp i uken, mesteparten, rundt 2500-3000 går til sparing). Jeg kunne tenkt meg å prøve å finne en bolig før jeg tar til med studiene, og tenker meg en prislapp som gir et lån på under 1 million. Men samtidig har jeg en såpass liten inntekt, som neppe blir veldig større under studiene, at jeg føler jeg ikke kan bruke alt på egenkapital med en gang, uten en slags buffer, eller å måtte be mor og far om hjelp hele tiden. Men så tenker jeg, at om jeg flytte hjemmefra, hvor mye får jeg fra Lånekassen i stipend? Vil dette være nok til å dekke at jeg kan ha lånet avdragsfritt i 4-5 år, for så å forsørge meg med deltidsjobben? Om det har noe å si, vil studiet jeg skal studere ha svært gode lønnsutsikter etter 5-10 år, gjerne flere millioner i inntekt, dersom jeg gjør det like bra på universitetet som jeg har gjort hittil på VGS. (Ikke for å skryte, men er vel en relevant opplysning her.) Noen som har innspill på dette?
Rabadamtimtim Skrevet 22. august 2010 #2 Skrevet 22. august 2010 Hei, Jeg begynner på universitetet neste år, og har begynt å se etter muligheter for å kjøpe bolig med en gang, uten å måtte kaste bort penger for å leie. Har ressurssterke foreldre økonomisk sett, så for dem er det helt ok at jeg bor hjemme, og jeg selv, siden jeg har mye plass for meg selv, er fornøyd med det. Jeg har rundt 250.000 i oppsparte midler, samt en deltidsjobb (tjener vel en tusenlapp i uken, mesteparten, rundt 2500-3000 går til sparing). Jeg kunne tenkt meg å prøve å finne en bolig før jeg tar til med studiene, og tenker meg en prislapp som gir et lån på under 1 million. Men samtidig har jeg en såpass liten inntekt, som neppe blir veldig større under studiene, at jeg føler jeg ikke kan bruke alt på egenkapital med en gang, uten en slags buffer, eller å måtte be mor og far om hjelp hele tiden. Men så tenker jeg, at om jeg flytte hjemmefra, hvor mye får jeg fra Lånekassen i stipend? Vil dette være nok til å dekke at jeg kan ha lånet avdragsfritt i 4-5 år, for så å forsørge meg med deltidsjobben? Om det har noe å si, vil studiet jeg skal studere ha svært gode lønnsutsikter etter 5-10 år, gjerne flere millioner i inntekt, dersom jeg gjør det like bra på universitetet som jeg har gjort hittil på VGS. (Ikke for å skryte, men er vel en relevant opplysning her.) Noen som har innspill på dette? Du vil lett kunne få et lån opptil rundt 2-3 millioner vil jeg tro
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #3 Skrevet 22. august 2010 Hvordan er boligprisene der du har tenkt å kjøpe? Finnes det leiligheter til 1,3 mill f.eks? Har ikke hørt om noen banker som tilbyr avdragsfrihet i 4-5 år, (har ikke sjekket heller), men vi hadde ihvertfall på 2 år på vårt boliglån på 2 mill. (Men om de tilbyr dette, skulle du nok klare rentene av et lån på 1 mill. uansett, har du regnet på det?)
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #4 Skrevet 22. august 2010 Men så tenker jeg, at om jeg flytte hjemmefra, hvor mye får jeg fra Lånekassen i stipend? jeg Du får 3650 kroner i mnd i borteboerstipend.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #5 Skrevet 22. august 2010 Du får 3650 kroner i mnd i borteboerstipend. Nå ja, men om et år er det vel mer? Uni. vs. VGS, er det ikke mer på universitetet? Men da kicker vel en "du får maks tjene dette, ellers får du ikke noe av oss"-grense inn også?
Rosalie Skrevet 22. august 2010 #6 Skrevet 22. august 2010 Høgre utdanning: 3.560 kr pr måned som stipend, betinger at du består eksamen. Du kan i tillegg ta opp 5.340 kr pr måned i studielån. Men får du i det hele tatt boliglån? Du har jo praktisk talt null inntekt.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2010 #7 Skrevet 23. august 2010 Men får du i det hele tatt boliglån? Du har jo praktisk talt null inntekt. Lurer jeg også på. Studielån teller vel ikke som inntekt? Med 250.000 i formue får du neppe studielån, forresten.
Alison Skrevet 23. august 2010 #8 Skrevet 23. august 2010 Lurer jeg også på. Studielån teller vel ikke som inntekt? Studielån kan tas med i en lånesøknad som inntekt, men det vil også være gjeld som etter hvert må nedbetales. I ts sitt tilfelle vil jeg si at det er heller tvilsomt om hun får lån. For å ta opp boliglån må en ha inntekt til å betjene lånet, noe ts ikke har. 1
Rabadamtimtim Skrevet 23. august 2010 #9 Skrevet 23. august 2010 Lurer jeg også på. Studielån teller vel ikke som inntekt? Med 250.000 i formue får du neppe studielån, forresten. de 250 000 er ikke formue når TS får boliggjeld på mer enn 250 000, og dermed er det ikke noe problem med lånekassen.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2010 #10 Skrevet 23. august 2010 de 250 000 er ikke formue når TS får boliggjeld på mer enn 250 000, og dermed er det ikke noe problem med lånekassen. Men for å få lån må hun vel først ha søkt om studielån, for å ha noe "inntekt" å skilte med?
Rabadamtimtim Skrevet 23. august 2010 #11 Skrevet 23. august 2010 Men for å få lån må hun vel først ha søkt om studielån, for å ha noe "inntekt" å skilte med? Jeg forsto det slik at hun har alt inntekt. Banken forstår vel også at hun er garantert studielån når hun har lån hos dem.
Rosalie Skrevet 23. august 2010 #12 Skrevet 23. august 2010 Jeg forsto det slik at hun har alt inntekt. Banken forstår vel også at hun er garantert studielån når hun har lån hos dem. Hun har en inntekt på ca 4000 i måneden, ref startinnlegget. Man får ikke store lånet på en årsinntekt på ca. 50.000, altså.
Rabadamtimtim Skrevet 23. august 2010 #13 Skrevet 23. august 2010 Hun har en inntekt på ca 4000 i måneden, ref startinnlegget. Man får ikke store lånet på en årsinntekt på ca. 50.000, altså. Må ikke glemme at hun er jo garantert inntekten fra lånekassen, og at 250 000 i startkapital er faktisk en god del.
Rosalie Skrevet 23. august 2010 #14 Skrevet 23. august 2010 Må ikke glemme at hun er jo garantert inntekten fra lånekassen, og at 250 000 i startkapital er faktisk en god del. Hvis man regner med lån og stipend fra Lånekassen som inntekt, vil hun da ha en årsinntekt på ca. 140.000. Får ikke store lånet for det, heller, og ihvertfall ikke 1 mill som hun skriver i startinnlegget at hun satser på. Egenkapital har ikke innvirkning på hvor mye lån hun kan få.
Alison Skrevet 23. august 2010 #15 Skrevet 23. august 2010 Jeg forsto det slik at hun har alt inntekt. Banken forstår vel også at hun er garantert studielån når hun har lån hos dem. Studielån + en inntekt på opp til kr 4000,- i måneden er for lite for å ha et lån på opp til en million. Spesielt siden det er 4-5 år til hun er ferdig med utdanningen. Selv med full jobb er det mange som ikke mulighet til å få et så stort lån. Bankene har rettningslinjer fra Finanstilsynet å forholde seg til. Les gjerne om disse her. 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2010 #16 Skrevet 23. august 2010 Med formue på 250 000 får hun ikke lån fra lånekassen, og uten lånekassen får hun heller ikke boliglån, så dette tviler jeg på at går.
Rosalie Skrevet 23. august 2010 #17 Skrevet 23. august 2010 Med formue på 250 000 får hun ikke lån fra lånekassen, og uten lånekassen får hun heller ikke boliglån, så dette tviler jeg på at går. Jo, hun får lån, men ved høy formue minsker delen som gjøres om til stipend. 250.000 kr er uansett under den summen. http://lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/
Ueland Skrevet 23. august 2010 #18 Skrevet 23. august 2010 Egenkapital har ikke innvirkning på hvor mye lån hun kan få. Nye regler nå, med mindre foreldre vil kausjonere sitt hus må man hoste opp med 10% av lånesummen av egen lommebok. For å hindre slike scenarier som dette her hvor personer som ikke bør få lån, får det.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2010 #19 Skrevet 23. august 2010 Foreldrene mine finansierte hele min utdannelse samtidig som jeg fikk studielaan. Saa da jeg var ferdig med min master betalte jeg alt det skyldte til laanekassen tilbake. Satt tilbake med en pen egen kapital. Dette ble brukt til aa finansiere egen andelen til min bolig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå