Gå til innhold

Hvor mye koster privatskole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huker av for anonym siden jeg har tema som gjelder jentungen her...

Skoletilbudet - dvs. nærskolen som sokner til området der vi bor er så elendig at jeg vurderer privatskole til jentungen når hun skal begynne i 1. klasse til neste år. Vi har en internasjonal skole i byen der jeg bor som jeg har hørt veldig mye bra om.

Jeg kan SELVSAGT høre med skolen i morgen, men er det noen som vet sånn ca. hva det koster å gå på privatskole? Koster det 3-4 tusen pr. måned liksom så blir det jo ikke stort mer enn hva det koster å sende ungen i barnehage.

Anyone?

Skrevet

Har ikke skolen en nettside? Står kanskje der?

Skrevet

På Oslo International School, koster skolepengene 168.000 pr skoleår, pluss en haug ekstrautgifter.

Skrevet

Har ikke skolen en nettside? Står kanskje der?

Joda - men jeg finner ikke prisen noe sted.

Skrevet

På Oslo International School, koster skolepengene 168.000 pr skoleår, pluss en haug ekstrautgifter.

Her kostet det visst kr 21000,- pr skoleår - som blir billigere enn hva jeg betaler i dag for barnehage. SFO i tillegg, men den koster 1000,- i måneden. Sum/summarum blir privatskole/SFO 500 kroner dyrere enn barnehagen, så da satser vi nok på den (om hun får plass).

Skrevet

Får en ikke store deler av disse pengene dekket av staten igjennom penger som ellers ville gått til den offentlige skolen? Det er vel strengt tatt å forvente at når staten ikke er i stand til å skape en skole som bare holder seg til venstrevridd propagande og demologi så må den være med å finansiere de som ønsker å bruke gode alternativ og som ønsker å bruke noen titusen i året på dette.

Skrevet

Får en ikke store deler av disse pengene dekket av staten igjennom penger som ellers ville gått til den offentlige skolen? Det er vel strengt tatt å forvente at når staten ikke er i stand til å skape en skole som bare holder seg til venstrevridd propagande og demologi så må den være med å finansiere de som ønsker å bruke gode alternativ og som ønsker å bruke noen titusen i året på dette.

Nei, den prisen er inkludert statsstøtte. Statsstøtten går til skolen, basert på elevtall, ikke til den enkelte elev.

Skrevet

Nei, den prisen er inkludert statsstøtte. Statsstøtten går til skolen, basert på elevtall, ikke til den enkelte elev.

Følger ikke pengene eleven enda? Er tydeligvis at de røde ikke ønsker å hjelpe elevene men bare ønsker å fortsette å presse folk inn i den katastrofale offentlige skolen!

Skrevet

Dette varierer veldig fra skole til skole, så du bør ringe å forhøre deg. Jeg gikk på privatskole som ble subsidiert av staten, og da betalte foreldrene mine 25 000 pr skoleår, pr barn (vi var flere søsken som gikk der, så det ble jo penger av det). Ikke alle privatskoler får statsstøtte, og da må foreldrene betale alt det koster, noe som kan bli veldig mye penger i løpet av et år.

Ett annet moment er at det på mange skoler er kamp om plassene, og folk søker årevis i forveien, så det er ikke sikkert det er plass dersom du søker nå for oppstart neste år. da jeg skulle begynne på ungdomsskolen var de fleste søknadene leverte inn mens barna gikk i 1.klasse, de som leverte inn på slutten av barneskolen hadde ikke sjans på plass.

Anbefaler deg å ringer rundt og forhøre deg om alternativene, vet ikke hvilken by du bor i, men i større byer er det som regel mer enn en privatskole.

Skrevet

Følger ikke pengene eleven enda? Er tydeligvis at de røde ikke ønsker å hjelpe elevene men bare ønsker å fortsette å presse folk inn i den katastrofale offentlige skolen!

Siden skolene får statsstøtte basert på elevtall, følger jo pengene eleven.

Skrevet

Siden skolene får statsstøtte basert på elevtall, følger jo pengene eleven.

Det er ikke alle privatskoler som får statsstøtte.

Skrevet

Det er ikke alle privatskoler som får statsstøtte.

Nei, det er vel skoler som setter seg på bakbeina og ikke ønsker å undervise i den sosialistiske sannhet slik "kunnskapsdepartementet" ønsker seg...

Skrevet

Nei, det er vel skoler som setter seg på bakbeina og ikke ønsker å undervise i den sosialistiske sannhet slik "kunnskapsdepartementet" ønsker seg...

Nei, det er fordi enkelte skoler ikke oppfyller kravene til drift av privatskolen, les mer her.

Skrevet

Nei, det er fordi enkelte skoler ikke oppfyller kravene til drift av privatskolen, les mer her.

Og hva er kravene, jo at den sosialistiske læreplanen følges!

Skrevet (endret)

Hm... Føler at nærskolen her utgår med høye kneløft; SFO på den private koster 1000/mnd for både morgen og kveld. På nærskolen koster SFO like mye som jeg pr i dag betaler for barnehagen i mnd.

Jeg må ut med 914 kroner mer pr. måned for å ha barnet mitt på privat-skole. Jeg betaler heller litt mer for skolen enn for SFO...

Endret av Sobril
Annonse
Skrevet

Og hva er kravene, jo at den sosialistiske læreplanen følges!

Det nytter faktisk ikke å si noe til deg, for du nekter å si noe annet enn at læreplanen er sosislistisk. Skolen skal drive etter læreplaner godkjent av departementet, det betyr ikke at alle har samme læreplan, men at alle skal lære de gunnleggende ferdigheter og allmennkunskap som er nødvendig for å klare seg i videre studier og samfunnet for øvrig. Vi er heldig i Norge som for lov å lære om demokrati, frigjøring, likeht for alle og menneskerettigheter, i mange land er dette forbudt. Det finnes tilogmed læreplaner i utlandet som anser holocaust som uviktig, og derfor ikke lærer barna dette. Slik er det heldigvis ikke her. Det er også flott at alle skal få mulighet til å lære lese og skriveferdigheter, som et av få land i verden er dette likt for alle barn, ikke bare for de rike.

Privatskoler i Norge handler om at mange foreldre ønsker vektlagt andre elementer i utdanningen enn den offentlige gir, f.eks religion, eller annen pedagogikk, f.eks montesorri, og gis mulighet til det gjennom privatskoler. Utdanningsstøtten fra staten som følger elevene til privatskoler utgjør ca 85% av kostnaden pr elev, det resterende dekker foreldrene. Det er ikke praktisk mulig å la 100% følge hver elev, men å foklare dette for deg faller uansett på steingrunn.

Skoler som ikke kvalifiserer må foreldrene i helhet dekke selv. Helt greit syns jeg, hindrere at hvem som helst kan starte skole for å suge ut penger av felleskassen.

Jeg har gått på privatskole, og er veldig glad for det. Likevel er det godt å vite at både jeg og vennene mine som har gått offentlig skole vet at vi skal kunne det sammme og har lik rett til videre utdanning. Det absolutt beste med å gå på privatskole var at foreldrene til de som gikk der var oppegående sjeler som tok del i barnas liv og skolegang. Vi var ikke plaget med bråk, mobbing og hærverk som andre skoler, det ble rett og slett ikke tolerert og grepet fatt i med en gang. Vi fikk heller ikke inn kriminelle innvandrere, bøllefrø eller navkasus, og det syns jeg var greit, fordi det gjorde min utdanningssituasjon lettere. Samtidig syns jeg det er rett at også disse skal ha muligheten for læring, og at det offentlige må gi dem et skikkelig tilbud.

Det er helt tydelig at du kun er her for å kverulere, uten snev at forståelse for det du snakker om, det vikitgste for deg er at du er i opposisjon til staten.

Skrevet

Det nytter faktisk ikke å si noe til deg, for du nekter å si noe annet enn at læreplanen er sosislistisk. ....

Det er helt tydelig at du kun er her for å kverulere, uten snev at forståelse for det du snakker om, det vikitgste for deg er at du er i opposisjon til staten.

Helt enig! Gidder ikke lenger lese det R. skriver. H*n er bare en kvinnelig Robotkalle.

Til TS:

Det ser ut til at du har funnet prisen på din privatskole nå. Utfra hva jeg vet om privatskoler i eget distrikt, der det er opprettet noen slike pga nedleggelse av små kommunale skoler, er det faktisk slik at enkelte privatskoler klarer seg med den statsstøtten de får per elev, mens andre tar en relativt hyggelig sum per måned (litt mindre enn barnehageprisen).

Skrevet

Du kan og se på http://globalskolen.no/web/ eventuelt kombinert med delvis skolegang på enten offentlig eller privat skole. (Ser nå at de ser ut til å ha endret inntaksmulighetene fra i år av, men at det er visst fortsatt mulig)

Uansett, ren hjemmeundervisning er ofte enklere å få til. Økonomisk sett kan dette lønne seg der hvor privatskolene er dyre. Undervisningsmessig sett skal det svært mye til for å gjøre en dårligere jobb, spesielt på småẗrinnene, enn en vanlig overbelastet skole. Det sosiale er det mest reelle ankepunktet, men med tanke på hvor mange tilfeller hvor det faktum at eleven jo går på skole, og dermed er "sosialisert" blir en sovepute så er det litt hips om haps hva som er best.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...