AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #1 Skrevet 22. august 2010 Hei. Vet at dette er mange måneder før, men dette plager meg allerede nå og ber så sårt om noen tips. Vet det er rart å spørre om dette så lang tid i forveien. Jeg har år etter år brukt mange måneder på å grue meg til 1.juledag-sammenkomstene med mine slektninger. Jeg har forskjellige ledd med slekt mange steder, og 3/4 av dem elsker jeg og har det kjempegøy sammen med men det siste slektsleddet avskyr jeg. De vi alltid feirer 1.juledag med er frekke, kritiske, sladrete og fulle av gift og ekle kommentarer. Har holdt ut i mange år men nå orker jeg ikke mer. Mitt spørsmål er: hva slags unnskyldninger kan man bruke for å slippe å møte opp til 1.juledag hos slektninger? Har vudert "syk", men det er lett å gjennomskue og jeg bør ha noe som kan brukes flere år (syk hver 1.juledag i 10 år blir litt sært) går det ann å ha noe fore? Eller bli invitert til noen andre? Eller er det ulogisk på 1.juledag? Jeg blir overlykkelig av gode ideer!
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #2 Skrevet 22. august 2010 Du kan jo starte en ny tradisjon med at du feirer jul i utlandet, er jo noen som gjør det Jeg har gjort det to ganger, ikke fordi jeg misliker slekta, men fordi jeg ikke har så mye til overs for det evinnelige julestyret. :gjeiper: Eller så kan du jo si du er invitert til noen andre, er ikke noe galt i det
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #3 Skrevet 22. august 2010 Tusen takk for ditt hyggelige svar! Gode tips. Så 1.juledag er ikke en bare-slektninger-dag, man kan være invitert til f.eks venner?
The Kitten Skrevet 22. august 2010 #4 Skrevet 22. august 2010 Jeg støtter ideéen om å reise vekk! Selv skal jeg vekk denne julen og det skal bli deilig å slippe alt julestyret.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #5 Skrevet 22. august 2010 Kommer jo helt an på hvor du bor, men om du har noen gode venninner/venner som også er interessert går det jo an å prøve å ta Kiel-fergen hver jul? Den drar 1. juledag, og da er dere tilbake 3. juledag. Er ganske rimelig, koselig tradisjon, og du slipper slekten... Ellers kan du jo begynne å ha ditt eget juleselskap med de du liker
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #6 Skrevet 22. august 2010 Takker folkens, både utlandet og kielfergen skal vurderes! Ikke dumt. Men hvis jeg sier at jeg er bedt til vener/bekjente, er det unaturlig på 1.juledag? Er det en familiedag?
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #7 Skrevet 22. august 2010 Tusen takk for ditt hyggelige svar! Gode tips. Så 1.juledag er ikke en bare-slektninger-dag, man kan være invitert til f.eks venner? Bare hyggelig, håper du finner en løsning som fungerer Klart man kan være invitert til venner, jeg ville ikke synes det var noe rart i det. En annen ting du kan gjøre er jo å sørge for at stakkars, uheldige du "alltid" må ta ei vakt på jobb akkurat når slektningene møtes. :gjeiper: Men nå vet jo ikke jeg om du er student eller jobber eller noe annet, eller om det på din jobb er mulig å ta slike vakter? :klø: Hvis det viktigste er å slippe slektningene er det jo greit å få litt penger i kassa også; å jobbe på røde dager vises jo ganske godt på lønnsslippen og det er ingen som kan kritisere deg for aldri å være til stede på familiefesten
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #8 Skrevet 22. august 2010 JA! Jobb var en kjempeidè, så kan jeg tjene litt penger, istedet for å være med på elendigheten. Jeg er student, har ikke formell utdanning for noe yrke enda, men kan jeg f.eks ta en jobb likevel? Butikker og restauranter er kanskje stengt?
:-) anna Skrevet 22. august 2010 #9 Skrevet 22. august 2010 Du sier nei takk. Legg andre planer, og så sier du rett og slett nei. Det passer ikke i år, men takk for at dere inviterte meg. Nå sier du ikke noe om hvor gammel du er, men jeg antar at du er voksen. Og når man er voksen så eier man sin egen tid. Om du ikke vil dit, og har dine grunner til det, så er det faktisk ditt eget valg. De kan bli sure eller fornermede. Men ikke noe ut over det. Du kan jo være såpass grei at du ikke sier at du ikke liker deg hos dem. Du sier ikke noe om hvem som forventer at du skal dit. Eller hva relasjonen er. Om dette er snakk om far eller besteforeldre, så skjønner jeg at det er kinkig, spesielt om du er "hedersgjest". Men om det er tanter/onkler som forventer at du skal komme blir det noe annet. Da er du antagelig ikke den eneste gjesten rundt bordet. Og om du endrer tradisjonen er det noe de vil lære seg å leve med.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #10 Skrevet 22. august 2010 Men hvilke andre planer kan jeg legge? Jeg er student som blir invitert sammen med foreldre, må jo nesten ha noe annet å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2010 #11 Skrevet 22. august 2010 jeg har slutta å feire jul. gidder rett og slett ikke feire lenger. ga ingen unnskylding. sa bare jeg valgte å ikke feire lenger. enkelt og greit.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #12 Skrevet 22. august 2010 Kan jo faktisk bare kose deg hjemme hos deg selv også. Ikke noe galt i det. Ellers enig med skriveren før meg.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #13 Skrevet 22. august 2010 Ja, det skjønner jeg, hadde vært deilig å bare kose meg hjemme, men hva skal jeg si til min slekt og familie for å slippe unna? Unnskyldning for å ikke dra?
Cata Skrevet 22. august 2010 #14 Skrevet 22. august 2010 MÅ du absolutt ha en unnskyldning? Støtter :-) Anna i hennes forslag. Takk pent for invitasjonen og si at det ikke passer i år. Kort og greit.
Gjest Gjest Skrevet 22. august 2010 #15 Skrevet 22. august 2010 Ja, det skjønner jeg, hadde vært deilig å bare kose meg hjemme, men hva skal jeg si til min slekt og familie for å slippe unna? Unnskyldning for å ikke dra? må du ha en unnskyldning da? er det ikke bare å si nei og ferdig med det? etter 2 året jeg sa nei til all julefeiring så slutta de å mase. om jeg melder avbud har de da ingen rett på noen grunn i det hele tatt. det er ikke noe de har noe med
Gjest pingo Skrevet 22. august 2010 #16 Skrevet 22. august 2010 JA! Jobb var en kjempeidè, så kan jeg tjene litt penger, istedet for å være med på elendigheten. Jeg er student, har ikke formell utdanning for noe yrke enda, men kan jeg f.eks ta en jobb likevel? Butikker og restauranter er kanskje stengt? Det fins jo sykehus og sykehjem som har "åpent" - men det krever jo litt opplæring og engasjemet. Men da kan du jo jobbe i påsker og alle sånne ting og tjene penger. Eller det fins vekterselskap. da må du oxo få noe opplæring. Men det er jo en mulighet. Har du ett bein innafor et sted så tjener du jo penger i hele studiet Og slipper famile som spør hvorfor du vil på Kile-ferga i stedet for å treffe dem. Det er klart at går jo an å si at man ikke vil dit- men for framtida sin skyld så kan det være lurt å tenke over om man vil legge seg ut med den vanskelikste delen av slekta... Å si at det ikke passer- det høres enkelt ut men er ikke så enkelt å gjøre I hvertfall ikke hvert år.. Kanskej bedre å være flittig student med jobb et år og Kile-ferga et år og så videre- og si at det ikke går i år pga du har noen ting du skal. Så kan du jo prøve å tåle dem noen skjeldene juler innimellom?
kamela Skrevet 22. august 2010 #17 Skrevet 22. august 2010 Hvis du bor i Oslo kan du kanskje melde deg på Alternativ jul og jobbe der!
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #18 Skrevet 22. august 2010 Søsteren min har jobbet noen juledager på bensinstasjon. Det er ingen andre som vil ha de vaktene så hun må ikke krangle med noen om den, og lønna er jo meget grei med helligdagstillegg og kvelds/nattillegg og slikt fikk jeg inntrykk av. Ikke misfostå altså, søstera mi kommer godt overens med familien men også hun er lei av alt styret som forbindes med jul og synes det er greit å ta litt pause fra festmat og julesanger. Jeg har som sagt i et tidligere innlegg tilbrakt jula i utlandet noen ganger, absolutt en koselig opplevelse Vi sier som sant er at jula starter såpass tidlig at det blir litt mye når selve jula melder sin ankomst. :gjeiper: Med julepynt, juledill, julebrus og julemarsipan i butikkene kort tid etter at sommerferien er slutt er det godt å ta en pause fra jul.
Gjest No_glitter Skrevet 23. august 2010 #19 Skrevet 23. august 2010 Start din egen 1. juledags-tradisjon med de du ønsker å være sammen med
AnonymBruker Skrevet 23. august 2010 #20 Skrevet 23. august 2010 Tusen takk for ditt hyggelige svar! Gode tips. Så 1.juledag er ikke en bare-slektninger-dag, man kan være invitert til f.eks venner? Tradisjonelt sett er 1. juledag en dag hvor man ikke skal forlate hjemmet i det hele tatt, siden åsgårdreia er ute den dagen. Så dersom man først går ut er det samme om man besøker slekt eller venner. Du kan jo bare si at du vil være hjemme denne dagen, både pga det er greit å ha en dag du slapper av på etter julaften og alle forberedelsene, og fordi du synes dette er fin gammel tradisjon du vil plukke opp. Jeg har familie som ikke forlater huset den dagen, og som ikke tar i mot besøk, og det funker fint det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå