AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #1 Skrevet 22. august 2010 Jeg skal lage surpriseparty for min kjære. I den anledning kommer jeg til å invitere alle vennene, og det blir gaanske mange. Jeg vet hva bursdagsbarnet ønsker seg og vil derfor be alle om å samle sammen penger til å kjøpe en forholdsvis dyr gave som jeg vet at han ønsker seg! Det blir nok ikke mer enn 300 400 per pers fordi vi blir så mange! Det vil bli servert middag, kake, brus og digg... MEN alkohol blir utrolig dyrt for meg å spandere på alle - så derfor vil jeg be alle om å ta med medbrakt! Men er det uhøflig å be om, i tillegg til gave? Hva tenker dere om dere hadde fått en slik invitasjon?
sebra Skrevet 22. august 2010 #2 Skrevet 22. august 2010 du må jo se ann økonomien til folk da, er jo ikke sikkert alle har råd til å betale 300-400 kr for gave. Men nå vet jeg ikke om alle dere har heltidsjobber og sånn da. Når det kommer til alkoholen så synes jeg ikke det er frekt å be at folk tar med seg, vi bor jo tross alt i Norge hvor det er veldig dyrt.
Gjest Huffsa Skrevet 22. august 2010 #3 Skrevet 22. august 2010 Syntes det er helt greit å be folk om å ta med egen drikke, men syntes overhode ikke det er greit å "kreve" 400kr av samtlige. 400kr er faktisk litt, og siden det skulle komme så utrolig mange tviler jeg på at alle er like god venn med han.. Hadde det vært bestevenninna mi ville jeg helt fint bidratt med 400kr, men hadde det "bare" ei venninne ville jeg faktisk ikke bidratt med de 400. Det har jeg ikke råd til.
Gjest Spinell Skrevet 22. august 2010 #4 Skrevet 22. august 2010 Jeg reagerer ikke på å bli bedt om å holde drikket mitt selv, men jeg gir aldri bursdagsgave for 400 kr, eller 800 fra oss som par. Gir faktisk ikke engang bryllupsgaver i den størrelsesorden!
Gjest Atanih2 Skrevet 22. august 2010 #5 Skrevet 22. august 2010 400 til gave var ganske mye, spesielt når du vil ha det fra alle sammen. Det er sjeldent jeg har brukt så mye penger på gave, med mindre det er til kjæresten eller nærmeste familie. Men det med medbrakt alkohol synes jeg de kan. Selv føler jeg ihvertfall at hvis noen spanderer alkohol på meg, så skylder jeg dem noe senere, så jeg liker best å ta ansvar for hva og hvor mye jeg skal ta med selv.
estrella Skrevet 22. august 2010 #6 Skrevet 22. august 2010 Medbrak alkohol - helt ok. Forlange en gave på 300-400 kr - ikke ok. Det er faktisk ganske mye penger. Jeg bruker "bare" 100-200 kr på gaver til "random venner" (altså venner som ikke er veldig nær meg, men som fortsatt er gode venner :gjeiper: )
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #7 Skrevet 22. august 2010 Om halvparten av de inviterte melder avbud, forlanger du da 600 til 800 kroner fra de som faktisk kommer?
gucci_girl Skrevet 22. august 2010 #8 Skrevet 22. august 2010 Helt greit å be gjestene om å ta med drikke selv, men hadde jeg fått invitasjon der det stod "ta med egen drikke og 400 kr siden bursdagspresangen skal spleises på!" hadde jeg heller holdt meg hjemme! Ikke engang mine beste venner får så dyr bursdagspresang..
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #9 Skrevet 22. august 2010 Jeg synes det er greit å foreslå en felles gave, men synes som de fleste her at 400 kr er vel mye. 150-200 kr må være absolutt maks. Hadde din kjære vært en god venn hadde 400 kr vært ganske ok (til en stor dag), men var han en perifer venn, hadde det vært helt uhørt og jeg hadde blitt direkte fornærmet om både jeg og min kjære måtte ut med 800 kr for en perifer venn. Tror jeg hadde vurdert å ikke komme bare for det... Medbragt alkohol er helt ok. Men jeg synes man skal passe seg for å både be om for dyr gave og medbragt drikke. Det kommer litt an på settingen selvsagt, men det kan være greit å kreve bare en av delene. F.eks, dersom man forlanger mye medbragt av sine gjester, så bør man ikke forlange gave. Forlanger man en dyr gave, bør man ikke forlange for mye medbragt, men si at det vil bli servert noe drikke (som f.eks velkomstdrink og et glass vin til maten eller noe).
Rosalie Skrevet 22. august 2010 #10 Skrevet 22. august 2010 ENTEN ber du folk ta med medbragt og skriver at gave ikke ønskes, ELLER du ber om penger til en spesiell gave (300-400 kr er for øvrig over mitt gavebudsjett til venner, så så mye hadde ikke jeg gitt) og disker opp med servering inkl alkohol.
The Kitten Skrevet 22. august 2010 #11 Skrevet 22. august 2010 Synes det er litt merkelig at du er i stuss på om det er greit å be dem ta med medbrakt alkohol når du synes det passer seg å kreve 400 kr til fellesgave.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #12 Skrevet 22. august 2010 Jeg skal lage surpriseparty for min kjære. I den anledning kommer jeg til å invitere alle vennene, og det blir gaanske mange. Jeg vet hva bursdagsbarnet ønsker seg og vil derfor be alle om å samle sammen penger til å kjøpe en forholdsvis dyr gave som jeg vet at han ønsker seg! Det blir nok ikke mer enn 300 400 per pers fordi vi blir så mange! Det vil bli servert middag, kake, brus og digg... MEN alkohol blir utrolig dyrt for meg å spandere på alle - så derfor vil jeg be alle om å ta med medbrakt! Men er det uhøflig å be om, i tillegg til gave? Hva tenker dere om dere hadde fått en slik invitasjon? Dere trenger vel ikke nødvendigvis ha alkohol i det hele tatt i et bursdagsselskap? Så lenge dere har drikke så er det vel ikke nødvendig å be folk ta med alkohol. Ang. gaven så er jeg enig med alle de andre her, 3-400 er alt for mye å be om til gave.
Oliven Skrevet 22. august 2010 #13 Skrevet 22. august 2010 Får jeg en invitasjon til surpriseparty der det står at det serveres mat, men alkohol må tas med selv er jeg positiv til det og ser muligheten for en uformell fest, men står det at det i tillegg "koster" 400,- pr pers vil jeg se annerledes på det. 800,- i gave fra oss som par + alkohol og taxi om det ikke er i gangavstand hadde blitt en veldig dyr fest syns jeg. Og mest sannsynlig hadde jeg valgt å bli hjemme om det ikke var noen veldig nære. Og du kan ikke forvente at alle ønsker å gi penger heller. Jeg er veldig lite glad i at andre bestemmer hva jeg skal gi bort. Men et tips på invitasjon om hva bursdagsbarnet ønsker seg og penger til dette er et gavetips syns jeg er ok. Og ang. alkohol. Å kjøpe en øl per pers til maten er ikke store utgiften når man skal arrangere full pakke.... 30 øl om du kjøper tuborg, grans etc kommer på under 400,-
Shade Skrevet 22. august 2010 #14 Skrevet 22. august 2010 Om det er greit å be folk ta med seg drikke selv eller ikke kommer vel litt ann på alderen, jo eldre man blir jo mer vanlig er det at vertskapet står for det. Samme med pengesummen, jo eldre man blir jo mer "greit" blir det å legge mer i gaven. Jeg sier ikke at det er sånn det alltid er men ofte er det sånn. Sååå, hvis vennene deres er der at du vet at alle vil synes det er greit å bruke 300-400 på gave så synes nok de dere er gjerrig som ikke stiller med drikke. Er de der at det er greit å ta med drikke selv så synes nok de det er drøyt å forvente at de skal bruke 300-400 på gave.
fink Skrevet 22. august 2010 #15 Skrevet 22. august 2010 Syntes det er helt greit å be folk om å ta med egen drikke, men syntes overhode ikke det er greit å "kreve" 400kr av samtlige. 400kr er faktisk litt, og siden det skulle komme så utrolig mange tviler jeg på at alle er like god venn med han.. Hadde det vært bestevenninna mi ville jeg helt fint bidratt med 400kr, men hadde det "bare" ei venninne ville jeg faktisk ikke bidratt med de 400. Det har jeg ikke råd til. signerer denne. Er det 50-årsdag eller noe? Tror ikke jeg har gitt så dyr bursdagsgave til noen, bortsett fra nære familiemedlemmer eller egen kjæreste før.
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 22. august 2010 #16 Skrevet 22. august 2010 Tja, du kan jo skrive "siden det blir surpriseparty kan jeg ikke oppbevare mye alkohol i huset, da skjønner han tegninga med en gang. Det hadde derfor vært fint om dere tok med egen alkohol. Jeg kommer til å ha litt alkohol tilgjengelig, men ta med ekstra. Jeg planlegger også å kjøpe (insert gave) og den koster (insert pris) og hvis noen vil hjelpe meg å spleise er det fint. Men dere velger selvfølgelig hvor mye dere vil gi!"
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå